14.3 C
Província de Tarragona
Divendres, abril 19, 2024

Camions per l’autopista

Imatge de la topada d'un camió i un turisme a la N-340 a l'alçada de la Mora. L'accident, de març de 2011, va provocar quatre víctimes mortals
Imatge de la topada d’un camió i un turisme a la N-340 a l’alçada de la Mora. L’accident, de març de 2011, va provocar quatre víctimes mortals

Un dels molts efectes de la llarga recessió econòmica es nota a les autopistes. Les vies de peatge han vist disminuir el pas de vehicles per damunt del 20 % en relació al període anterior a la crisi. En conjunt, circulen menys cotxes i menys camions per tot arreu, i els que ho fan cada cop opten més per carreteres convencionals i gratuïtes.

El debat sobre la circulació de vehicles pesants o de gran tonatge per carreteres i autopistes torna al primer pla de l’actualitat pel cas de la N-II a les comarques gironines. Els nombrosos accidents mortals en aquesta via han portat a la Generalitat a demanar al ministeri de Foment que els camions passin a circular per l’AP-7 de franc o amb un peatge reduït. Les dues administracions s’han donat un termini de setmanes per acordar una solució.

No es tracta d’enlairar la bandera del greuge comparatiu, però paga la pena recordar el gran volum de camions que circulen per la N-340 i la N-240 a les comarques de Tarragona. A la costa, la construcció d’un tram important d’autovia (A-7) ha millorat la situació d’aquesta zona de l’Hospitalet a Tarragona, però a la vegada ha abocat una gran quantitat de vehicles pesants al tram de la 340 d’Altafulla cap al nord i de l’Hospitalet cap al sud.

Vies conflictives 

El tram del Tarragonès és especialment conflictiu perquè se superposen els trajectes internacionals de molts camions amb el tràfic comarcal, local, el transport públic, motos i bicicletes. Recordem que el punt negre de La Mora, on l’autovia A-7 passa a ser la N-340 (o a l’inrevés), ha causat diverses víctimes mortals i que, en general, tota la via al seu pas per la demarcació presenta un alt índex de sinistralitat.

Un camió bolcat en un altre accident amb víctimes a la N-340, al mateix punt de la fotografia anterior. El sinistre també és del 2011 (foto: Efe)
Un camió bolcat en un altre accident amb víctimes a la N-340, al mateix punt de la fotografia anterior. El sinistre també és del 2011 (foto: Efe)

La solució no passa per obligar els vehicles de gran tonatge a circular per l’autopista (aquí o a Girona) amb un peatge més barat que compensarà l’Estat amb els impostos de tothom. Es tracta de “convidar” els transportistes a fer ús de l’autopista amb tarifes reduïdes que hauria d’assumir la concessionària Abertis, tenint en compte els milions d’euros de beneficis que obté amb aquest negoci.

A Navarra tenim un cas proper: l’empresa AUDENASA, Autopistas de Navarra S.A., promou unes tarifes avantatjoses pels transportistes. Els vehicles pesants paguen menys de la meitat que els turismes. Per exemple, un recorregut per l’AP-15 que costa 11,30€ a un turisme, te una tarifa de 5,20€ per al camió.

Mesures per afavorir tothom

Tarifes més barates comporten més camions a l’autopista. S’abaixen els preus, però augmenten els usuaris i, per tant, la concessionària no es veu perjudicada.

No seria aquesta una mesura encertada per rebaixar el pas de vehicles pesants per carreteres com la N-340 o la N-II? Aprofitem el debat de les comarques gironines per impulsar alguna iniciativa política que inclogui les vies de Tarragona. Conductors de camions i turismes sortiríem guanyant.

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here