Paradoxalment, el sisè any de la Gran Recessió Econòmica -amb més atur que mai, un 21% d’IVA cultural i retallades importants en alguns escenaris catalans- ha portat a Tarragona una “primavera teatral” definida ja fa setmanes en aquest espai de comunicació.
Curiosament, la profunditat de la crisi i la limitació dels recursos econòmics públics han afavorit l’aparició de “padrins” que sostenen i, fins i tot, revaloritzen l’oferta cultural de la ciutat, fins al punt que l’òpera de gran format torna ara a Tarragona.
Els padrins de l’òpera són els patrons de la Fundació Privada Mútua Catalana, una entitat que viu “amb il·lusió” les dues representacions de La Traviata, de Verdi, al Teatre Tarragona el divendres 31 de maig i el diumenge 2 de juny, amb les entrades ja exhaurides i un al·licient especial: l’actuació del baríton “de casa”, Àngel Òdena.
Una altra òpera a la tardor
El compromís dels padrins, que s’inicia ara, té voluntat de continuïtat i ja es pot avançar que a la tardor arribarà aquí una altra gran òpera: La flauta màgica de Mozart. Així queda reflectit en el conveni signat aquest dijous entre la Fundació i l’Ajuntament per valor de 25.000 € i que també inclou un ajut a Tarraco Viva.
El vestíbul del Tarragona, candidat a acollir activitats culturals i socials diverses, és el marc triat per a la fotografia entre l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros i el president de la Fundació, Joan Josep Marca. A banda i banda, la regidora de Cultura, Carme Crespo, i el patró Joaquim Sendra.
En pocs mesos, la Fundació ha fet un salt qualitatiu i quantitatiu en el seu objectiu de promoure i difondre la cultura i les arts amb múltiples activitats. A finals de l’any passat va organitzat el Congrès Internacional d’Arqueologia i, d’altra banda, va “apadrinar” la Nit de Santa Llúcia de les Lletres Catalanes.
El president Marca se sent satisfet de l’èxit de l’òpera amb la bona resposta del públic -1.400 espectadors- i l’alcalde reconeix que si hi ha òpera a Tarragona és gràcies a la Fundació. I remata: “Això referma la nostra capitalitat cultural”
Tres mesos únics
El glamur i el component d’acte social de les representacions d’òpera acabaran de completar un repertori d’èxit al Teatre Tarragona que va arrencar el març amb el Cyrano i que ha tingut altres episodis destacats com el Ballet de Victor Ullate, El Nom amb Joel Joan i la preestrena de la pel·lícula Fill de Caín.
Vivim una “primavera teatral” (més de 10.o00 espectadors) un moment dolç en la programació de les arts escèniques a Tarragona que s’ha d’aprofitar. I divendres vinent arriba el nostre artista més internacional: Àngel Òdena.