15.5 C
Província de Tarragona
Divendres, març 29, 2024

Trens indignes i apatia política

Usuaris a l'andana de l'estació de Tarragona a punt per pujar a un tren de Mitja Distància (foto: DAVID OLIETE)
Usuaris a l’andana de l’estació de Tarragona a punt per pujar a un tren de Mitja Distància (foto: DAVID OLIETE)

– Un tren de Mitja Distància que surt de Reus en direcció Barcelona de manera incomprensible ja arriba amb cinc minuts de retard a l’estació de Tarragona. De forma simultània, un Euromed que va de Barcelona a Alacant (amb unes tarifes no especialment econòmiques) circula amb 20 minuts de retard quan passa per Tarragona. Cap anomalia extraordinària a la xarxa ferroviària. És un dia aparentment normal, però la majoria de combois no van a l’hora.

 

– Problema de subministrament elèctric a la catenària a la línia de Rodalies de Sant Vicenç de Calders, anuncia la ràdio a primera del matí, hora punta per anar a treballar o estudiar. De retruc, l’avaria provoca disfuncions horàries de fins a mitja hora de tots els trens Regionals que connecten Tarragona amb Barcelona. Un altre dia en que s’arriba tard a la feina.

 

– Estació de Sants. Tota la xarxa funciona sense cap incidència a aquella hora del vespre d’un divendres amb un gran moviment de passatgers en l’inici del cap de setmana. Les pantalles, però, no anuncien la via per on passarà el tren amb destinació Vinaròs que, teòricament, ha sortit de l’estació de França. Motiu? Cap informació. Els usuaris es van amuntegant a l’andana. El tren arriba al cap de 35 minuts i molts hauran de fer el trajecte dempeus.

 

Cada matí, a quarts de 10, els passatgers han d’esperar força estona a l’andana 2-4 de l’estació de Tarragona, aquella a la qual no es pot accedir amb ascensor o escales mecàniques. Gairebé tots ja saben que el tren de les 9,36 procedent de Casp arribarà almenys un quart d’hora més tard de l’hora oficial. Sense excepció. I sense explicacions.

 

– Temps d’estiu i de vacances. Tren de Mitja Distància que va fins a València. Joves i famílies l’utilitzen per anar a Port Aventura o a passar el dia a les platges de la Costa Daurada. Vagons plens de gom a gom. Infants plorant i adults angoixats. Gairebé impossible pujar-hi a Tarragona, perquè la majoria d’usuaris van més al sud.

 

– El mateix tren o d’altres que circulen en direcció a Terres de l’Ebre s’aturen a l’alçada del carrer de Mar, pocs metres després d’arrencar de l’estació. Esperen amb paciència entre dos i cinc minuts que hi arribin un altre servei de Mitja Distància o un Alvia que van cap a Barcelona. S’han d’esperar perquè el tram és de via única fins a Vandellòs.

 

Els retards horaris constants i les incomoditats dels Regionals no formen part del debat polític local

Aquests són fets habituals, quotidians, viscuts en primera persona. Només uns apunts d’un usuari esporàdic. Res a veure amb el que poden explicar els viatgers diaris. Una suma d’incomoditats i incompliments horaris que s’arrosseguen des de fa anys i que -per la saturació de la línia i la manca d’inversions-  s’han incrementat fins al punt que pràcticament cap tren passa puntual per la nostra estació. Un fet que, paradoxalment, no provoca la indignació de la societat civil ni l’interès dels partits polítics tarragonins.

 

Resulta sorprenent que aquest tema no formi part del debat polític local ni de les reivindicacions de moltes entitats que sí havien reclamat el servei ferroviari de Rodalies. Un cas més de l’apatia d’aquesta ciutat. L’estació de Tarragona, malgrat tots els seus inconvenients, és la tercera de Catalunya en nombre d’usuaris i això no sembla que preocupi gaire als partits i les institucions, més enllà d’anar reclamant periòdicament les obres de reforma de les velles instal·lacions.

 

Ara que s’apropa un nou cicle electoral convindria activar aquest debat impulsat, per exemple, per l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i la Plataforma per la Defensa d’un Ferrocarril Públic i de Qualitat (pdf.camp) i pressionar els partits perquè es comprometin a assumir en els seus programes les reclamacions bàsiques.  Cal unitat política i social i fora bo que el Camp de Tarragona se sumés a les reivindicacions de les Terres de l’Ebre.

 

El 27 de setembre els catalans decidirem si volem construir un nou estat que, entre d’altres competències, assumeixi la infraestructura ferroviària que ara està en mans d’ADIF, l’organisme del govern espanyol que menysté contínuament Tarragona. El tren és una veritable ‘estructura d’estat’ pel seu paper fonamental en el transport de persones i mercaderies. Mentre Espanya no para de construir quilòmetres d’alta velocitat en zones despoblades, aquí manté en una situació tercermundista les estacions i les vies de les nostres comarques i fa circular trens indignes i decadents.

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

5 COMMENTS

  1. De fet, benia a dir que els trenets que passen per Tarragona es trven un “mini apeadero” que per no tenir, no te si una escala automatique, que dificulta i posa en perill els viatgers. Recordo que l’Alcalde volia fer una manifestació al respecte. Ignoro si es va fer, dons quan tocava fer-ho jo era fora del Païs. Resumin, el nostre es ” una mini estaciò” no gaire millor que la de Altafulla, que per cert es un apeadero de Tarragona. Cal que tots plegats exigint una “Estación” com les de Lleida, Girona i les multiples de Barcelona, que no dubto que disfruten de la nostra precarietat. Si no ens espavilem els tarragonins, aviat jugarem amb els trens electrics dels meus nets.

  2. El titular no pot ser mes exacte i expresiu !
    Lo de RENFE/ADIF a Tarragona No te nom…
    La feina dels polítics ( de tots, encara que em de distinguir els Governs a Madrid del PSOE i del PP) sobre el tema tampoc !
    la pasivitat de la societat civil: menys.., la societat gironina, ha demostrat molts mes força per la millora al seu territòri.
    RENFE/ADIF han postergat TGN i les seves comarques durant molts anys,a la llunyanía de BCN, impossibilitant l´arribada de turistes i dificultant enormement els viatges de feina i negocis…tot el contari de la política a tota Espanya i concretament a Toledo…AVE´S a baix preu cada mitja hora !
    No trobareu estació mes anticuada i mancada de serveis i comoditat com la de TGN.
    No trobareu altra estació mes llunyana del AVE a la capital de provincia que la de TGN !, amb un estacionament carísim que omple les voreres de cotxes,…una imatge fatal per tots nosaltres i una total manca de sensibilitat de l´operador que després de situar l´estació a 15 kms. de la capital i altres tants de Reus, te la barra de posar unes tarifes estratosfériques per els seus clients !
    On son les associacions en defensa de les empreses el turismo, els ciutadans ??
    Ha arribat l´hora de substituir organitzacions caduques per unes altres actuals que
    CHAPEAU a FET A TARRAGONA per el vostre escrit.!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here