17.9 C
Província de Tarragona
Divendres, març 29, 2024

Cuidem prou els turistes? (II)

Aspecte de la platja del Miracle, davant la plataforma, aquest estiu
Aspecte de la platja del Miracle, davant la plataforma, aquest estiu

“Cuidem prou els turistes?”, em preguntava fa uns dies en un article publicat al FET a propòsit d’alguns detalls de la vida diària a la Part Alta, que no ofereixen precisament una imatge amable de la ciutat als nostres visitants. Hi afegeixo ara altres reflexions sobre aquest tema perquè, segons el meu criteri, avalen que Tarragona ha de corregir moltes altres coses, des de les més senzilles a les més estructurals, per afavorir les impressions positives dels turistes i millorar la vida dels propis tarragonins. Aquí n’hi ha un petit llistat:

 

La massificació d’alguns carrers i places del nucli antic, ja esmentada en l’anterior article, és una amenaça per a la preservació de la zona amb més afluència de visitants. A més de la plaça de la Font, plaça dels Sedassos i plaça del Fòrum, un carrer que ha quedat envaït per les terrasses és el de Santa Anna, un dels més atractius de la Part Alta. No es pot posar un límit al nombre de terrasses? A l’ajuntament només li importa recaptar els impostos corresponents sense analitzar l’impacte que tenen tantes taules i cadires a la via pública?

 

El trànsit al carrer de Sant Oleguer s’hauria de tallar totalment, excepte unes hores a primera hora del matí per a càrrega i descàrrega. L’accés al pàrquing de la plaça de la Font es pot realitzar a través de Portalet, com ja passa quan se celebren les festes de Sant Roc al Cós del Bou, o altres activitats festives. Sant Oleguer és una via de pas per a milers de turistes que observen gratament sorpresos la bellesa de la Capçalera del Circ, però simultàniament han d’estar pendents dels cotxes que hi circulen. Una molèstia que es podria evitar. Tant costaria fer aquest petit carrer d’ús exclusiu per a vianants?

 

Cotxes al carrer Sant Oleguer que molesten contínuament els turistes que hi passen amb la mirada posada a la Capçalera del Circ
Cotxes al carrer Sant Oleguer que molesten contínuament els turistes que hi passen amb la mirada posada a la Capçalera del Circ

– Globalment, el trànsit a la Part Alta s’hauria de restringir molt més per afavorir el passeig dels tarragonins i dels visitants. Les accions del govern municipal no han estat mai prou contundents en aquest àmbit i el problema s’agreujarà si, finalment, s’obre algun dia el pàrquing Jaume I. És necessari, per exemple, que els cotxes puguin passar lliurement pels carrers Granada, Portella, Nou del Patriarca i Les Coques? O que es pugui arribar en vehicle privat a la porta del Rectorat de la URV? Qualsevol tarragoní que visiti una ciutat d’Espanya de dimensions similars a la nostra trobarà unes àrees molt més àmplies sense trànsit als seus respectius barris històrics.

 

L’atenció als turistes i la relació qualitat – preu d’alguns establiments és francament millorable. En aquest àmbit és injust generalitzar perquè cada bar, restaurant, hotel i botiga té les seves pròpies dinàmiques i maneres de fer. Però també és cert que molts tarragonins reconeixen -amb la boca petita- que massa vegades el preu que es paga no està en sintonia amb la qualitat del producte rebut. Això no està en contradicció amb el fet que Tarragona necessita més hotels i més restaurants d’alta categoria si volem tenir un turisme cultural de nivell.

 

El mercadet dels dimarts i dijous ofereix una impressió de la ciutat als visitants allunyada del turisme de qualitat. Aquesta afirmació no necessita ampliar-se gaire. Veure l’estàtua dedicada als herois de 1811 al mig de la Rambla tapada per paradetes de calces és del tot revelador. Ben a prop, continua buit i degradat el solar de la Rambla cantonada amb carrer Fortuny, on hi havia l’edifici de pisos que es va esfondrar ja fa una dècada.

 

L'Estàtua dels Despullats, qualsevol dimarts i dijous de l'any, envoltada de parades del mercadet ambulant
L’Estàtua dels Despullats, qualsevol dimarts i dijous de l’any, envoltada de parades del mercadet ambulant

L’entorn de la platja del Miracle al voltant de la plataforma tancada fa més de dos anys ofereix una imatge impròpia d’una ciutat de litoral. La degradació progressiva de l’espai comença a ser alarmant, tenint en compte que a diari l’utilitzen milers d’usuaris. La imatge d’una clavaguera oberta que dóna a la sorra i al mar i la presència d’una desena de vaixells just davant dels banyistes (per què no esperen l’entrada a Port davant La Pineda?)  ratifiquen que la platja més urbana de Tarragona necessita moltes i diverses actuacions perquè, algun dia, pugui presumir de bandera blava.

 

L’estació de tren és una carta de presentació nefasta per als visitants que arriben a la ciutat en ferrocarril. Sense ascensor, sense escales mecàniques, amb una andana estreta i poc protegida, amb combois de mercaderies aturats o en trànsit… i, en definitiva, amb un servei de poca qualitat amb Barcelona i les altres localitats de la demarcació. Un tema del qual ja l’hem analitzat àmpliament en altres articles del FET.

 

A aquest llistat podríem afegir altres elements a millorar del nostre dia a dia i que servirien per incrementar el grau de satisfacció dels visitants a Tarragona: senyalització, neteja, recuperació d’espais (Teatre romà, Tabacalera, Banc d’Espanya, Quinta de Sant Rafael…) Ara que enfilem l’últim tram de l’estiu i l’inici del curs 2015-2016 seria un bon moment perquè l’ajuntament fes una anàlisi panoràmica a partir de la pregunta que aquí plantegem: ‘Cuidem prou els turistes?’, o una de més general: ‘Cuidem prou la ciutat?’.

Tren de mercaderies aturat a l'estació de Tarragona, un dia d'aquesta setmana a mig matí
Tren de mercaderies aturat a l’estació de Tarragona, un dia d’aquesta setmana a mig matí
Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here