16.6 C
Província de Tarragona
Divendres, març 29, 2024

Mancances indignes i eternes

Inauguració del tram El Morell-Valls de l'A-27 fa uns mesos (foto: JUDIT FERNÁNDEZ)
Inauguració del tram El Morell-Valls de l’A-27 fa uns mesos (foto: JUDIT FERNÁNDEZ)

A un mes de les eleccions generals, els principals agents econòmics i socials del Camp de Tarragona han estat incapaços de presentar un manifest unitari, clar i contundent contra la permanent actitud hostil del govern espanyol amb les infraestructures pendents al territori. Resulta sorprenent que divendres passat la Cambra de Comerç de Tarragona anunciés en solitari l’enviament d’una carta a la ministra de Foment on reclamava una solució als problemes eterns de la demarcació: l’A-7, l’A-27 i el tercer carril, com a principals abanderats d’un dèficit endèmic.

 

El Port de Tarragona i les principals indústries del sector petroquímic agrupades a l’AEQT estaven al cas de la iniciativa de la Cambra? Estaven d’acord amb el contingut de la carta? Sí, la coneixien i, en línies generals, hi estan d’acord, però han preferit quedar al marge de la seva presentació pública. S’ha perdut, per tant, una nova oportunitat d’alçar una sola veu de Tarragona contra la negligència de l’Estat en matèria d’infraestructures.

 

A aquestes alçades de la pel·lícula, resulta grotesc veure com el territori defensa coses tan bàsiques com la continuïtat de l’autovia que hauria de connectar des de fa dècades Tarragona i Montblanc. Resulta incomprensible que el ministeri de Foment només decideixi construir una desena de rotondes al tram sud de la N-340 per acabar amb la brutal mortalitat de la carretera i obviï el desviament de camions a l’autopista. Resulta penós comprovar el menyspreu del mateix ministeri amb els alcaldes del Tarragonès i el Baix Penedès que reclamen una solució al col·lapse del tram nord de la N-340.  I   resulta injustificable el silenci del govern espanyol pel que fa a la informació sobre el calendari de la construcció del tercer fil ferroviari.

 

La manca d’unitat del territori és un problema endèmic, tan greu com els incompliments de tots els ministres de Foment des dels anys vuitanta. En aquest context, resulta sorprenent que l’ajuntament de Tarragona defensi ara que l’intercanviador projectat per connectar la línia de tren convencional i la línia d’alta velocitat es faci a La Granada (Alt Penedès) i no a l’Arboç (Baix Penedès). Això suposa un canvi de criteri que contradiu la posició de la Cambra de Comerç i d’altres veus expertes que reclamen que l’intercanviador es construeixi més a prop de Tarragona per afavorir els usuaris del tren, que veurien més reduït el temps del trajecte fins a Barcelona.

 

Tot plegat (hi hem de sumar que l’Estat no veu gens clar aquest projecte d’intercanviador) és com un joc dels disbarats. Mancances i problemes eterns que van a més. A Tarragona ho tenim tot, en negatiu:

 

– La carretera amb més morts d’Espanya;

– La carretera amb el tram més col·lapsat de Catalunya;

– L’autovia més reclamada (des de fa 30 anys) i mai acabada;

– La via de tren més saturada per la suma de mercaderies i passatgers;

– L’estació de tren més indigna de Catalunya (la tercera en nombre d’usuaris);

– El projecte ferroviari amb més retard i silenci per part dels promotors;

 

En definitiva: tenim uns sectors econòmics estratègics “ofegats” i uns ciutadans emprenyats per la falta de voluntat política de l’administració central per afrontar obres bàsiques en la xarxa viària i ferroviària del país. I després, alguns encara li riuen les gràcies a la ministra de Foment, Ana Pastor. Fins quan aquest menyspreu permament de l’estat espanyol? 

 

DEBAT AMB ELS CANDIDATS

Davant la cita electoral del 20-D, les plataformes i entitats del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre que defensen un millor transport públic organitzen un debat amb els candidats de la demarcació. El debat, obert a tothom, tindrà lloc dimarts 1 de desembre a les 19h. a l’Aula Magna del Campus Catalunya de la URV.

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here