12 C
Província de Tarragona
Dissabte, abril 20, 2024

Viatjar gratis (i a deshora) en els trens de Renfe

Usuaris accedint a un Regional a l'estació de Tarragona. Foto: DAVID OLIETE
Usuaris accedint a un Regional a l’estació de Tarragona. Foto: DAVID OLIETE

La ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, anuncia que d’aquí un any ja estarà en funcionament el tram del Corredor del Mediterrani entre Vandellòs i La Secuita que posarà fi a la situació més indigna del mapa ferroviari a Catalunya: la via única d’uns 40 quilòmetres al sud de Tarragona. Un coll d’ampolla que cada dia provoca retards i incidències diverses en els trens que fan el trajecte Tortosa-Barcelona en els dos sentits de la marxa i que afecten directament als usuaris tarragonins.

 

Gràcies a aquesta impuntualitat de bona part dels trens Regionals de la R-16 (Tortosa), i de la R-15 (Móra la Nova), molt sovint viatjo de franc a Barcelona. És l’únic consol que queda als maltractats usuaris de la línia: reclamar un bitllet ‘Devolució Express’ quan el comboi arriba a destí més d’un quart d’hora després de l’horari fixat. Els viatgers s’ho prenen amb molta paciència i resignació. Massa? Als retards continus i exagerats, cal afegir-hi l’escassa comoditat d’alguns vagons massa antics (les promeses de renovació s’han quedat a mitges) i els problemes d’accessibilitat de la pròpia estació de Tarragona.

 

Gràcies a un reportatge del diari ARA descobreixo amb les dades a la mà que la R-16, la línia de Tortosa, és la més impuntual de Catalunya i que els maquinistes ja saben que aniran acumulant retards en el trajecte per diversos factors: la via única ja esmentada, la saturació del tram més pròxim a Barcelona, la reducció de velocitat obligada per motius de seguretat abans dels revolts, el mal estat d’algun tram de les vies o la necessitat d’un mínim temps de descans de conductors i trens entre la finalització d’un viatge i l’inici del següent,

Els trens de la línia de Tortosa són els més impuntuals. L’únic consol per als usuaris és reclamar la ‘Devolució Express’

Gràcies al testimoni dels maquinistes -que per cert ha indignat als caps de les empreses Renfe i Adif-, sabem que la Generalitat no vol adaptar els horaris  a aquestes circumstàncies adverses perquè suposa admetre que no se’n podran resoldre. Si ho fes, resultaria encara més evident i escandalós que el temps del trajecte entre Tarragona i Barcelona és avui més gran que el de fa 25 o 30 anys.

 

I mentre això passa a diari, i mentre seguim reclamant els bitllets de devolució per apaivagar la nostra indignació, la ministra es passeja per Tarragona presumint de les inversions de l’Estat a Catalunya i com si tots els projectes del seu departament a la demarcació anessin sobre rodes. I el tercer fil? I la reforma de l’estació tercermundista de la ciutat? I les cues indignes de la 340? I l’A-27 camí de Montblanc? I el paviment de la N-420? Ni una paraula. Potser no diu res perquè és una ministra cessada el passat 21 de desembre que només està en funcions.

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

2 COMMENTS

  1. He patit el tren força anys. Els últims anys, el vagó ple com un ou, m’asseia a terra i la gent feina rai per passar-me pel costat o saltar-me. Arriscat. Però tampoc serveix per a res.

  2. Diumenge. Estació d’Altafulla. El que és curiós és que si un tren porta anunciant-se des de fa anys i panys a les 19,30h i passa sempre a les 20,05h, perquè coi no diuen que l’horari d’aquest tren és a les 20,05h? No ho entenc.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here