16.4 C
Província de Tarragona
Diumenge, març 24, 2024

Les claus de l’èxit del Concurs de Castells

D'esquerra a dreta: Jordi Agràs, director territorial de Cultura de la Generalitat de Catalunya; Ricard Lahoz, director del Fet a Tarragona; i Xavier Gonzàlez, director del Concurs.
D’esquerra a dreta: Jordi Agràs, director territorial de Cultura de la Generalitat de Catalunya; Ricard Lahoz, director del Fet a Tarragona; i Xavier Gonzàlez, director del Concurs (FOTO: David Oliete).

«A Tarragona també sabem fer les coses bé». Amb aquestes paraules, Ricard Lahoz, director del Fet a Tarragona, treu pit en l’acte de presentació del número 19 de la revista, dedicat al Concurs de castells i celebrat a la recentment reformada sala d’actes dels Serveis Territorials de Cultura (Carrer Major, 14). Lahoz considera que el Concurs demostra les potencialitats de la ciutat —sovint mancada d’autoestima—, i que convé, per aquest motiu, que els tarragonins el posin en valor. «És el millor aparador que té Tarragona per explicar-se al país i al món», afirma.

 

«Per sort és una manifestació cultural de la qual se’n parla», reconeix el director del Concurs, Xavier Gonzàlez. En les darreres edicions de l’espectacle casteller el nombre d’acreditacions a mitjans de comunicació ha augmentat —de les 279 del 2010 a les 337 del 2014— , en especial aquelles destinades a la premsa estrangera, tal com explica a bastament el periodista Albert Mercadé en un dels reportatges del dossier de la revista. Segons Gonzàlez, és notori que agències de la influència de Reuters, Associated Press i Getty Images estiguessin presents en el darrer Concurs, celebrat el passat 2014.

 

Gonzàlez està convençut que la incorporació dels castells, l’any 2010, per part de la UNESCO, a la llista representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat ha aportat un segell de qualitat a l’exhibició castellera i l’ha situada en el mapa del món, però també opina que aquest interès recent entre els mitjans internacionals és mèrit en gran mesura de l’originalitat de les mirades fotogràfiques —algunes de les quals, tarragonines— que en el darrer lustre han aconseguit desenvolupar «una relectura del fet casteller a través de la imatge». Segons Gonzàlez, aquesta nova generació de fotògrafs ens ha permès passar «de la imatge de postal del castell, també molt necessària, a la imatge que ens ensenya el detall, el rerefons, els valors castellers». I és sobretot aquesta nova narrativa la que, en paraules de Gonzàlez, ha fet que el Concurs esdevingués més atractiu als ulls del món.

El certamen protagonitza un dossier de més de 20 pàgines al número 19 del ‘Fet’

En l’àmbit mediàtic, Gonzàlez també destaca la implicació de la televisió pública catalana «amb el fet casteller en general i amb el Concurs en particular», i les retransmissions en directe que realitzen conjuntament Tac 12 i la Xarxa de Televisions Locals, com a part imprescindible per entendre l’èxit que ha viscut aquesta manifestació cultural en els darrers anys a Catalunya.

Una foto del Concurs de 2014 amb els Castellers de Sant Pere i Sant Pau com a protagonistes, va acompanyar de fons la intervenció de Gonzàlez. (Foto: David Oliete)
Una foto del Concurs de 2014 amb els Castellers de Sant Pere i Sant Pau com a protagonistes va acompanyar de fons la intervenció de Gonzàlez. (Foto: David Oliete)

Al llarg de la seva intervenció, el director del Concurs parla d’altres elements que, a banda de la repercussió mediàtica, creu «que han portat el Concurs a ser una manifestació d’èxit». Gonzàlez fa referència, en primer lloc, a la mateixa història de l’exhibició, que es remunta a l’any 1932, en un moment en què «hi havia hagut una eclosió d’associacions esportives i la cultura popular catalana segurament tenia por de perdre pistonada». «Les dues primeres edicions van ser un èxit, encara que econòmicament fossin un desastre», assegura Gonzàlez. El tarragoní aprofita per fer una breu repassada a l’evolució històrica del Concurs, i recorda que va ser a la dècada dels anys vuitanta quan «Tarragona va tenir l’habilitat de donar continuïtat» a l’esdeveniment tot dotant-lo d’una estructura bianual.

 

Amb el pas del temps, l’espectacle es va haver d’adaptar al nou context casteller, que es caracteritzava, entre altres coses, per la irrupció d’una gran quantitat de colles noves. «A partir del dos mil deu l’organització del Concurs [en el qual aleshores participaven unes 14 colles] fa una reflexió interna», segons Gonzàlez gràcies a l’empenta dels Xiquets del Serrallo, que van presentar una proposta per replantejar el Concurs, i les observacions de l’estudiós del fet casteller Josep Bargalló. D’aquest procés de millora en va sortir finalment el format actual, que incorpora tres jornades castelleres dues a Tarragona i una a Torredembarra i que l’any 2014 ja va comptar amb la participació d’un total de 42 colles.

L'acte va comptar amb la participació d'integrants de l'equip Nàstic Genuine, als quals Quim Pons dedica un reportatge en la revista en paper (FOTO: David Oliete).
L’acte va comptar amb la participació d’integrants de l’equip Nàstic Genuine, als quals Quim Pons dedica un reportatge en la revista en paper (FOTO: David Oliete).

Però el salt no tan sols ha estat quantitatiu, pel que fa a les colles. Gonzàlez també considera que s’ha millorat, entre altres coses, la relació de l’organització del Concurs amb les respectives colles, que segons ell ara és «constant». «Des de fa uns quants anys no tanquem les nostres portes quan acaba l’edició d’aquell any, sinó que continuem treballant», afirma Gonzàlez. De ben segur que enguany, amb el nivell que s’està veient a les principals places castelleres, els esforços que dedica l’equip humà que hi ha darrere del Concurs tindran una gran recompensa.

Comptartint impressions al Concurs amb Emilio Morenatti


Les fotografies castelleres de David Oliete han recorregut mig món.
 Ell explica que com que l’any 2012 va ser l’encarregat de confegir el vídeo del Concurs, va tenir l’oportunitat de veure l’esdeveniment des d’un altre punt de vista: «Des de la cúpula estant em vaig trobar amb unes imatges espectaculars», rememora Oliete. Diu que aleshores no era conscient del ressò que podria arribar a tenir el material que havia recollit. «Vaig arribar a casa i ni tan sols vaig editar les fotografies que havia fet. Estava concentrat en l’encàrrec del vídeo», assegura. Quan les va compartir, però, una setmana després, per mitjà de les xarxes socials, la resposta del públic va ser desbordant. I, de fet, encara avui dia hi ha publicacions i empreses que li demanen permís per utilitzar-les.

Al número 19 del FET també es publica un reportatge dels 25 anys del Retaule de Santa Tecla (Foto: David Oliete)
Al número 19 del FET també es publica un reportatge dels 25 anys del Retaule de Santa Tecla (Foto: David Oliete)


Oliete considera que el Concurs té molta repercussió perquè «s’ha fet molt bé la feina, amb un equip de casa nostra»
. «Per a mi és un luxe, per exemple, tenir al costat el reconegut fotògraf Emilio Morenatti, de qui jo tinc llibres seus a casa, preguntant-me, a la cúpula de la TAP, què és un tres de deu», declara, tot pensant en l’últim Concurs, el del 2014, en el qual també es va dedicar a fer fotografies.

Humilment explica que l’any 2012 ell va ser un privilegiat que es trobava en el lloc i en el moment oportuns per aconseguir les imatges espectaculars que ens ha brindat del Concurs. Nosaltres només podem agrair-li des d’aquí que continuï al peu del canó, trepitjant places i carrers amb la mateixa mirada atenta i la mateixa sensibilitat artística, però també millorant l’aspecte de cada revista en paper del Fet a Tarragona. Gràcies, David.

Revista a la venda

El número 19 del Fet a Tarragona, que ofereix de regal el cinquè fascicle del col·leccionable ‘Tàrraco, Patrimoni Mundial. Una nova visió’, està a la venda a Llibreria de la Rambla, Llibreria La Capona, Llibreria Adserà i Cal Matias (Serrallo).

Imatge de la sala d'actes dels Serveis Territorials de Cultura, durant la presentació de la revista, celebrada el passat dimecres 7 de setembre (FOTO: David Oliete).
Imatge de la sala d’actes dels Serveis Territorials de Cultura, durant la presentació de la revista, celebrada el passat dimecres 7 de setembre (FOTO: David Oliete).
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here