12.4 C
Província de Tarragona
Divendres, abril 19, 2024

El nou mercat, un revulsiu imprescindible

Imatge virtual de l’interior del Mercat. Foto cedida per Ajuntament Tarragona

Ara sí. Després de 10 anys a la carpa provisional, els paradistes del Mercat Central de Tarragona podran estrenar el 16 de març les noves instal·lacions. La reobertura de l’edifici modernista centenari no es farà al cent per cent  -hi ha set parades que encara no tenen propietari-,  però suposarà l’inici d’una nova etapa pel mateix mercat, pels carrers de l’entorn i pel conjunt del comerç de proximitat.

 

El nou mercat és un revulsiu necessari, imprescindible, per revifar el teixit comercial del centre de Tarragona. El gran dubte és si la seva reobertura arriba massa tard per frenar el progressiu  decaïment del sector. Com a simple observador i consumidor, observo amb preocupació l’augment constant de locals buits des de fa anys i la desertització d’alguns vials que, històricament, havien estat emblemàtics al comerç tarragoní.

 

Segons el meu parer, hi ha tres factors principals que ajuden a entendre el moment actual:

1.- La gran recessió econòmica, que va començar el 2008, ha provocat un descens general del consum per l’augment de l’atur i la baixada general dels salaris. Avui tenir una feina no exlou el risc de pobresa. El consum s’està recuperant molt lentament i moltes botigues no han pogut suportar un període tan llarg de crisi.

 

2.- L’aposta pels polígons comercials i per atraure a Tarragona les grans firmes. Des de l’obertura de Parc Central fa vint anys, la política comercial dels responsables municipals ha buscat més el fitxtage de multinacionals que la protecció del petit comerç. Ha estat una manera d’intentar arrabassar a Reus la capitalitat comercial del sud de Catalunya. Així s’explica el gran potencial de Les Gavarres, la competència per fer arribar El Corte Inglés o el projecte del futur IKEA.

 

3.- L’absència d’un circuit comercial potent i compacte pel centre de Tarragona. Aquí no tenim un tomb de ravals.  No és un problema d’ara, però és evident que en els darrers vint anys no s’han promogut operacions destinades a millorar el passeig. Falten vies exclusives per a vianants, falten voreres més àmplies en alguns carrers i falten elements de mobiliari urbà més moderns i atractius.

 

Amb tot això, la nova etapa del Mercat es presenta com l’última oportunitat per aixecar un sector malmès i per dinamitzar tota l’àrea del centre de Tarragona que hi ha per sota de la Rambla. Aprofitem-la!

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

1 COMMENT

  1. El diagnòstic és correcte. L’establiment de centres comercials potents a la perifèria han despoblat el centre (també a Reus han caigut en el mateix parany). Un centre, per altra banda, que a la fuga de comerços se li ha de sumar la manca de manteniment, renovació mobiliari i jardineria adient que fa que perdi atractiu. Ara es planteja la possibilitat d’asfaltar-lo en la seva totalitat, esperem que no prosperi, en seria el cop de gràcia. En contra també hi juga la manca d’una trama urbana continua de carrers que permeti la concentració de comerços. Malgrat tot la Rambla continua sent una de les parts més boniques de Tarragona, no la deixem morir.

Respon a Pere Cancel reply

Please enter your comment!
Please enter your name here