Carregant ...

Moll de Costa i barri del Port: dos móns contraposats

Antiga seu de la policia portuària, que ara es destinarà a entitats socials del Port. Foto: Ricard Lahoz

Obres a l’espai situat al costat del Refugi 1 del Moll de Costa. L’antiga seu de la policia portuària s’està remodelant a fons, per fora i per dins. L’edifici acollirà entitats socials vinculades a l’Autoritat Portuària com el club de jubilats, però també dependències per a operaris i material de manteniment del propi Port i per Adif.

L’esplanada de davant, on estan instal·lades les dues grúes històriques dels anys vint del segle passat, s’està enjardinant i reordenant de tal manera que quedarà un espai més amable per als vianants. A l’altra vorera del Moll de Costa, s’ha pintat de vermell el carril bici i s’han posat pilones més altes per millorar la seguretat viària. Al costat del Tinglado 4, en l’accés al Serrallo, s’està ampliant l’àrea de jocs infantils. I al mateix tinglado s’estan fent obres de remodelació per acollir el Museu Nacional Arqueològic a partir del juny.

El carril bici del Moll de Costa s’ha pintat de vermell. Foto: Ricard Lahoz.

Tota l’àrea d’influència de l’Autoritat Portuària (Moll de Costa i Serrallo) està ben cuidada i el manteniment i la neteja que s’hi fan són constants. La gestió de l’espai mereix una nota d’excel·lent. Resulta xocant veure tantes actuacions en aquesta zona i el contrast amb els carrers situats a l’altra banda de les vies del tren: la Part Baixa de Tarragona.

LA BONA GESTIÓ DE L’ESPAI URBÀ DEL PORT CONTRASTA AMB LA SITUACIÓ DEGRADANT DE LA PART BAIXA

El pas soterrani de la plaça dels Carros és com un punt de frontera entre dues ciutats. Cinc anys després de la seva obertura, el soterrani sobreviu entre l’incivisme lamentable de molts ciutadans i la ineficàcia d’unes escales automàtiques gairebé sempre espatllades (l’últim cap de setmana, de les quatre només en funcionava una).

De l’espai urbà ordenat i amable gestionat pel Port es passa a l’espai urbà desendreçat i oblidat gestionat per l’Ajuntament. Tot i que la Part Baixa va ser objecte de diverses promeses electorals a la campanya de 2015, l’actual consistori no ha tirat endavant cap mesura que almenys freni el progressiu deteriorament de la zona.

Les escales mecàniques de la plaça dels Carros gairebé sempre estant fora de funcionament. Foto: Ricard Lahoz

La mateixa plaça dels Carros i la plaça dels Infants  -punts neuràlgics del barri- presenten un estat molt deficient. (A la dels Infants s’ha fet una nova àrea de jocs infantils, però pagada amb fons de la Diputació). Algunes voreres com les dels carrers Lleó, del Mar i Santiyán no tenen una amplada mínima digna. Hi ha immobles abandonats, alguns amb aspecte ruïnós. Molts locals comercials tancats i un aspecte general desangelat.

“LES PROMESES ELECTORALS DEL 2015 A LA PART BAIXA NO S’HAN COMPLERT. NO HI HA DINERS?”

Ja sé que no es poden comparar les estructures, les capacitats pressupostàries i els àmbits territorials de gestió del consistori i del Port. Però també es pot criticar que hi ha una mancança de microurbanisme alarmant per part de l’ajuntament que es nota en barris com la Part Baixa, i que també denuncien els veïns dels barris de Ponent.

Desídia municipal? No hi ha diners? Absència de planificació? Dubtes sobre què fer-hi? Inversions que depenen massa de la venda de patrimoni? Comparant el Moll de Costa i els carrers de la Part Baixa es fan evidents les diferències entre allò que gestiona el Port i allò que gestiona l’Ajuntament. Dos espais urbans a tocar que semblen de dues ciutats.

(ARTICLE EN RECORD A ROSA PUIG I JOSÉ RUIZ, PER LA SEVA FEINA AL CAPDAVANT DE L’ASSOCIACIÓ DE VEÏNS DEL BARRI DEL PORT DURANT ELS DARRERS ANYS).

Aspecte actual de la plaça dels Carros. Foto: Ricard Lahoz.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *