Carregant ...

T-11: el mur dels barris de Ponent

La T-11 continua sent una via ràpida que separa els barris de Ponent. A la dreta, La Floresta. A l’esquerra, Torreforta. Foto: David Oliete.

L’autovia T-11 és entre les Gavarres i la plaça d’Europa, a tocar dels dos ponts sobre el riu Francolí, entre les dues immenses rotondes que separen un tram de poc més de dos quilòmetres, una foto immòbil que la majoria de tarragonins veuen des del cotxe o l’autobús, com una natura morta. Més de 40.000 vehicles passen diàriament per aquesta via interurbana per entrar o sortir de Tarragona, i també per enllaçar amb una altra autovia, l’A-7.

Uns 30.000 veïns han de conviure amb l’impacte de l’antiga carretera de Reus, que tot i la remodelació viària profunda acabada per Foment fa cinc anys, amb la construcció de quatre passarel·les per a vianants per poder travessar a banda i banda, segueix sent una autovia que no té res a veure amb una via urbana que relligui els barris de Ponent i els acosti al centre de la ciutat.

L’AUTOVIA DE REUS, UTILITZADA PER MÉS DE 40 MIL VEHICLES, SEGUEIX DIVIDINT NUCLIS URBANS

“L’objectiu de cara al futur és que l’autovia es modifiqui per donar-li un tractament més urbà i menys de carretera; sempre hem entès que la T-11, des de Tarragona a les rotondes de les Gavarres, hauria d’haver tingut un tractament més amable”, destaca Josep Maria Milà (PSC), regidor d’Urbanisme.

No hi ha cap calendari, no s’ha fet cap projecte i no s’ha calculat la inversió prevista, però la declaració d’intencions del govern municipal coincideix amb el que pensen les entitats veïnals. “Hauria de ser una avinguda, com passa amb la Diagonal quan entres a Barcelona”, destaca Antoni Peco, president de la Federació d’Associacions de Veïns de Tarragona.

L’ÚLTIMA REMODELACIÓ DEL MINISTERI NO LI HA DONAT UN TRACTAMENT MÉS URBÀ I AMABLE

El soroll dels cotxes i els camions que hi transiten sense parar és la banda sonora que acompanya de manera permanent la T-11, en una mena de condemna per als veïns de Ponent. La contaminació dels vehicles és un peatge afegit, més difícil de detectar a simple vista.

La T-11 continua sent una autovia que connecta amb altres vies ràpides a través de diverses rotondes. Foto: David Oliete.

L’autovia, amb dos vials per cada sentit separats per una mitjana de formigó sense pràcticament enjardinar en cap tram, segueix esquinçant la vida als barris, allunyant-los tot i que estan a tocar. Campclar, les Gavarres, la Floresta, Torreforta, la Granja, Riuclar, Parc Riuclar i l’Albada segueixen partits per la via ràpida.

AL ‘FET’ HEM COMPLETAT A PEU EL RECORREGUT DE LES GAVARRES A LA PLAÇA D’EUROPA

Un exercici cent per cent recomanable, imprescindible per als gestors públics, seria mirar de recórrer els barris de Ponent de cap a cap, resseguint el tram de gairebé dos kilòmetres de T-11 que separen les Gavarres de la plaça d’Europa.

Aquesta experiència és la que us expliquem el fotoperiodista David Oliete i jo mateix en un ampli reportatge que obre el número 27 del FET a TARRAGONA. La proximitat de la celebració dels Jocs Mediterranis i el projecte futur de construcció del barri a l’entorn d’IKEA han estat dues excuses per fer aquest passeig per l’avinguda dels barris de Ponent.

Us convidem a llegir aquest reportatge i altres continguts de qualitat al FET. A la venda a les llibreries de la ciutat. Si us en voleu fer subscriptors, la rebreu a casa i podreu gaudir d’un munt d’activitats culturals gratuïtes i exclusives. Cliqueu aquí i sumeu-vos al club d’amics del FET a TARRAGONA.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *