Carregant ...

Tallers per despertar vocacions químiques

Un moment del taller d’experimentació que organitza BASF. Totes les fotos són d’Arnau Martínez.

Quinze substàncies sobre el marbre del laboratori, provetes, espàtules, vasos de precipitats i pipetes. I un objectiu: saber què és cadascuna d’aquestes quinze matèries. El conjunt d’experiments s’anomena ‘El laberint de les substàncies’ i està organitzat entre l’empresa química BASF i la Universitat Rovira i Virgili. És el Teen’s Lab, que es fa a través del projecte educatiu APQUA de la URV.

En entrar al laboratori em fan posar la bata blanca i als alumnes a més de la bata, les ulleres de protecció. Avui venen nois i noies de l’Institut Tarragona i de l’Institut Salvador Vila-seca de Reus. “Són alumnes de quart d’ESO que estan en el moment de triar l’opció de batxillerat i la idea és que portant-los al laboratori els hi agafi el cuquet per la química”, m’explica la Isabel Gómez, de l’equip de comunicació de BASF.

Els alumnes d’instituts de Tarragona surten de les aules per tenir un primer contacte i experimentar amb substàncies

Són estudiants de 15-16 anys i d’aquí un temps alguns d’ells estaran formant-se en aquests laboratoris. “És el primer contacte real que tenen amb la Universitat i les seves instal·lacions”, valora Lluís Hidalgo, professor de física i química de l’Institut Tarragona, “els hi serveix per començar a pensar què faran el dia de demà”, afegeix.

Comencen el taller a un quart de nou del matí amb una petita xerrada de presentació i els hi expliquen la normativa del laboratori i els pictogrames de seguretat. Després arriben els experiments. Per descobrir de què es tracta cada substància fan proves de solubilitat, capacitat de fermentació, calculen el pH o observen el color de la flama. Van anotant totes les observacions en un full.

També accedeixen a la cuina del costat, un laboratori on sí que es pot menjar. Però a més de la bata de tela se n’han de posar una altra de paper i un casquet de plàstic al cap. “És per no contaminar els aliments que tastareu”, diu un dels doctorands de la URV que està dirigint el taller. Un cop a dins van provant les substàncies, n’hi ha quatre i són de color blanc. A primera vista algunes ja es poden distingir. “És sucre, però molt pastós”, exclama un dels adolescents. Un altre contesta que és farina, mentre que una noia assegura que li ha recordat a l’hòstia que en el catolicisme el sacerdot consagra a la missa. L’activitat acaba al migdia, amb un recorregut amb autobús per dins de les instal·lacions de BASF La Canonja

Alguns alumnes que van participar en les primeres edicions (2014) ja estudien a la URV algun grau relacionat amb les ciències. Hi ha vocacions químiques? Li pregunto al professor Lluís Hidalgo. “Clares, clares, no, la majoria d’ells van perduts”, respon, “saben que volen estudiar alguna cosa relacionada amb la ciència o la tecnologia, però no ho tenen perfilat”, detalla. “A més durant aquest curs i primer de batxillerat canvien molt”, afegeix.

M’entretinc a buscar algun alumne que vulgui estudiar química. És cert el que comentava Hidalgo, n’hi ha una vintena al laboratori i cap d’ells ho té massa clar. La Montse Plana i l’Ariadna Guerrero de l’Institut Tarragona són dues estudiants que ja ho tenen mig encaminat. Mentre van avançant amb l’experiment –ara es fixen amb l’olor–, l’Ariadna m’explica que ella tira més cap a medicina, però ja li agrada el taller de química d’avui. “És una oportunitat per conèixer què hi ha fora de les quatre parets de l’aula”, conclou.

Fins al 27 de febrer  passaran més de 300 alumnes de quart d’ESO de diferents instituts de la demarcació per les instal·lacions de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química de la URV.

Una resposta a “Tallers per despertar vocacions químiques”

  1. […] Article publicat a: http://www.fetatarragona.cat/2018/02/23/tallers-per-despertar-vocacions-quimiques/ […]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *