Carregant ...

Creadores de vaixells a petita escala

Encarna Porcel treballant en la construcció de la rèplica del Mont-sant. Foto: Agustí Arévalo.

Els qui tenen la sang salada saben que la vida dels vaixells pot ser d’allò més captivadora. Al Museu del Port de Tarragona, que enguany celebra el divuitè aniversari, fa quatre anys que treballen en la construcció d’una rèplica a escala del Mont-sant, una d’aquestes embarcacions amb una biografia apassionant. Mercè Toldrà, directora del museu, i Encarna Porcel, modelista d’aquest espai, integren un equip de treball que s’encarrega, entre altres coses, de crear models de vaixells antics i divulgar així, d’una manera visual i entenedora, la memòria portuària i marinera de la ciutat.

Anys enrere, el Montsant, conegut pel seu paisatge muntanyós, també va donar nom a un vaixell, estretament vinculat a Tarragona. Aquesta embarcació va ser avarada –és a dir, va entrar en contacte per primera vegada amb la mar– al barri del Serrallo, el 29 de juny de 1920. Aquell dia, assenyalat en el calendari dels pescadors i dels serrallencs amb motiu de la celebració de la festivitat de Sant Pere, el Mont-sant va despertar una expectació popular inusitada. Així ho acrediten algunes fotografies històriques.

ENCARNA PORCEL I MERCÈ TOLDRÀ TREBALLEN EN EQUIP AL MUSEU DEL PORT PER CONSTRUIR RÈPLIQUES D’EMBARCACIONS

El vaixell, però, no va començar immediatament la seva activitat mercantil, perquè aleshores encara faltava per enllestir la part final de la construcció de la coberta. “Estava consignat per Tomàs Mallol, un dels socis d’Astilleros Tarragona, que és on es va erigir l’estructura del vaixell, i va restar amb matrícula tarragonina fins al 1927”, confirma Mercè Toldrà, que en els darrers temps n’ha resseguit la pista amb detall.

A banda de la seva activitat mercantil, tant aquesta embarcació com el Mont-seny –el seu homòleg, que s’havia construït tan sols un any després, el 1921–, pel context en què es van desenvolupar, es van veure implicats en els conflictes militars de l’època. Del Mont-sant, per exemple, se sap que va portar material bèl·lic a Melilla durant la Guerra del Rif (1920-1926). Després, quan va esclatar la Guerra Civil (1936-1939), el vaixell va ser col·lectivitzat i va restar inactiu, mentre que el seu germà petit, el Mont-seny, que havia anat a parar a Bilbao, va ser utilitzat per destinar-hi presoners.

(…)

Imatge del vapor original, a la ciutat. Fotografia: Vallvé. Centre d’Imatges / L’Arxiu de Tarragona

Al Museu del Port de Tarragona fa uns quatre anys que parlen amb recurrència d’aquests vaixells. El motiu d’aquestes converses tan específiques respon a la voluntat de l’equip del museu de modelar el Mont-sant a escala 1:30 per poder-lo exposar al públic. Des de fa uns anys, la modelista Encarna Porcel s’hi dedica, encara que sigui de manera no exclusiva. Sempre que la feina més urgent l’hi permet, però, li dedica les vuit hores de la jornada laboral, en una sala repleta d’eines de treball.

(…)

Aquest és un fragment d’un ampli reportatge que publiquem íntegrament al número 29 del FET a TARRAGONA coincidint amb el divuitè aniversari del Museu del Port de Tarragona.

La revista la podeu trobar a les llibreries de la ciutat: LA RAMBLA, ADSERÀ, LA CAPONA, CAL MATIAS (Serrallo) i QUIOSC EL MIRACLE (Via Augusta, 8).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *