Carregant ...

4 cordes: Créixer al ritme de la música

Totes les imatges corresponen a diferents moments del concert ‘Tralalà i el globus vermell’ celebrat al Palau de Congressos amb projeccions de dibuixos a la pantalla gegant. Fotos: Alba Cartanyà.

La Sala August del Palau de Congressos de Tarragona s’omple de colors, dibuixos i molta màgia. Més d’un centenar de nens i nenes d’entre vuit i nou anys de les escoles Sant Salvador i Els Àngels, conjuntament amb l’Escola Municipal de Música, protagonitzen un espectacle musical per cloure l’any acadèmic del projecte 4 Cordes. De la mà de la Tralalà i el seu globus vermell, els infants fan viatjar el públic per diferents parts del món –el Brasil, l’Índia, l’Àfrica- a través de ritmes tradicionals. Les cançons, acompanyades d’una coreografia pròpia i una gran posada en escena, fan brillar l’escenari tot reivindicant la bellesa de la diversitat, en totes les seves formes.

Un acte protagonitzat per infants de primària reflecteix el resultat del projecte 4 Cordes

La iniciativa 4 Cordes sorgeix d’una àrea de la cooperativa Musicoop, formada per músiques i educadores, que busca “potenciar el desenvolupament d’activitats personals per a la transformació social”, tal com explica la seva responsable Laia Serra. El projecte 4 Cordes es materialitza en una assignatura que cursen els alumnes de tercer i quart de primària, on se’ls ensenya a tocar el violí i el violoncel. L’any passat, al FET ja vam publicar un article elaborat des d’una de les aules: ‘Quatre cordes i moltes emocions a Sant Salvador’. Serra assegura que l’aprenentatge d’un instrument musical és tan sols el “pretext” perquè els infants adquireixin “habilitats per la vida” i siguin “persones empoderades”.

La naturalesa d’aquesta assignatura permet treballar molts aspectes: l’atenció, el treball en equip, la responsabilitat, la proactivitat, el protagonisme, la creativitat, el canvi de rols… A més a més, la Laia explica que es treballa amb una “tribu educativa”, ja que a l’aula hi ha tres docents: el professor de música de l’escola i dos monitors de Musicoop. “Això enriqueix la classe i fa que l’atenció sigui més personalitzada” apunta Txell Olivé, directora de l’escola Sant Salvador.

La dinàmica és molt peculiar: els professors comencen la classe preguntant als alumnes els seus propòsits per aquella sessió. Treballen el cos i la relaxació i, seguidament, agafen els instruments i conformen una petita orquestra. La sessió finalitza amb la capsa de les emocions, on els nens i nenes dipositen missatges positius.

La iniciativa s’ha desenvolupat aquest curs a les escoles Sant Salvador i Els Àngels

Víctor Pomerol, director de l’escola Els Àngels, assegura que “els nens amb dificultats de concentració i d’atenció progressen amb aquesta experiència”, ja que realment “els motiva”. Txell Olivé recorda la frase d’una alumna: “¡Qué poco hace que tocamos y qué bien eh!”. Afirma que “veuen resultats ràpidament” i això els anima a seguir amb més ganes.

Tota la feina feta durant aquest curs s’ha projectat en el gran acte musical d’aquest passat dissabte. L’objectiu és que “els infants puguin tenir un espai cultural, de participació i d’excel·lència artística al seu abast”, comenta emocionada la Laia. I afegeix: “Posar-se dalt de l’escenari, ser escoltats i després aplaudits. Això té un valor espectacular”. Comenta que les escoles que formen part del projecte tenen una gran diversitat cultural i un esdeveniment d’aquestes característiques és molt positiu per a les famílies.

La bellesa final de l’obra musical és possible gràcies a la perfecta confluència de diferents persones. “Tot és original, totalment artesanal”, indica la Laia. Des de la història Tralalà i el Globus Vermell redactada per un mestre de primària, passant per la posada en escena a càrrec de diversos professors fins a les imatges que acompanyen la música, una composició feta per les mestres de plàstica a partir dels dibuixos dels nens i nenes protagonistes de la vetllada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *