Carregant ...

Els investigadors de la URV volen explicar-se

Quate dels investigadors que han participat aquest dilluns al curs de ràdio per aprendre explicar les seves respectives recerques. Foto: Ricard Lahoz.

Una nutricionista que estudia com el consum de determinades begudes pot afavorir una malaltia cardiovascular. Una pedagoga que avalua la competència digital dels joves estudiants universitaris. Un graduat social que fa la tesi doctoral sobre la gestió d’establiments hotelers en fallida. Una doctora en infermeria que ha acabat una recerca sobre com és la cura que es fan persones amb patologia de peu diabètic i com n’augmenta el risc d’amputació. Un químic que estudia com obtenir productes amb valor afegit a partir de deixalles alimentàries…

I així fins a una dotzena de perfils diferents d’investigadors i investigadores de la URV amb ganes d’aprendre com explicar la seva feina a la població a través dels mitjans de comunicació. Aquest dilluns participaven en la segona i última sessió d’un curs que des de fa quatre anys s’organitza per tal de dotar-los d’eines perquè aprenguin el funcionament dels mitjans i entenguin com treballen els periodistes en el dia a dia.

PERSONES QUE FAN RECERCA APRENEN COM AFRONTAR EL CONTACTE AMB ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ

El curs, impulsat per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV, té una durada de deu hores. Una part és teòrica on es parla de periodisme, de les rutines periodístiques i d’alguns dels motius que poden explicar el perquè una notícia científica pot tenir més impacte en els mitjans generalistes que una altra. I perquè no tot el que s’investiga i es publica en revistes científiques, tindrà sortida als mitjans de comunicació. Aquesta part la condueixen els companys del gabinet de comunicació de la URV.

La segona part del curs, eminentment pràctica, la impartim tres periodistes professionals: Sara Sans, Francesc Domènech i qui signa aquest article. Aquest dilluns els alumnes trepitjaven per primera vegada els estudis de ràdio i televisió del campus Catalunya i participaven d’un contacte directe amb micròfons i càmeres, i amb la realitat quotidiana dels mitjans.

LA UNIVERSITAT ORGANITZA UN CURS PER APROPAR LA FEINA DELS CIENTÍFICS A LA SOCIETAT

En ràdio, el taller pràctic de més de quatre hores ha suposat la realització d’onze entrevistes sobre les temàtiques més variades. Els entrevistats han après aspectes més formals (com asseure’s davant un micròfon, com saludar i acomiadar-se) i d’altres relacionats amb els continguts: respondre de manera clara i entenedora per al gran públic, saber destriar què pot interessar més a l’oient, i assumir que potser caldrà respondre preguntes compromeses.

La pràctica ha servit per constatar la implicació i la voluntat d’aquest grup d’investigadors de saber què és notícia i com es comunica, i per què és necessària la seva participació. El curs globalment els ha volgut conscienciar de la importància d’explicar la seva recerca a la societat, però també que siguin conscients de la tasca que han de fer per adaptar el llenguatge als mitjans i oblidar-se de paraules tècniques.

ELS INVESTIGADORS FAN PRÀCTIQUES ALS ESTUDIS DE RÀDIO I TELEVISIÓ DEL CAMPUS CATALUNYA

L’experiència personal ha estat altament satisfactòria. Fins al moment han passat per aquests cursos més de seixanta investigadors i la valoració que en fan també és positiva. Una magnífica iniciativa de ComCiència, la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV, amb un gran futur pel davant. Perquè cada dia es fa més necessari difondre bé la recerca al conjunt de la ciutadania.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *