Carregant ...

Un bressol d’emprenedors a la URV

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

El Màster en Direcció i Gestió d’Empreses de la Universitat Rovira i Virgili (MBA-URV) és un autèntic bressol d’emprenedors. L’èxit del programa formatiu, que va néixer el curs 1995/96, i en el qual ja s’han titulat 356 persones, està avalat per un estudi que valora les opinions de 134 ex-alumnes.

Actualment un 99% dels enquestats està treballant, i un 60% d’aquests estan ocupant càrrecs de responsabilitat i direcció en les seves respectives empreses. Dades molt positives, tenint en compte la conjuntura econòmica i social en què estem immersos.

D'esquerra a dreta: Josep Maria Basses, Joan Ramon Alabart (director del màster), Javier Garrido i Jorge Ruiz

D’esquerra a dreta: Josep Maria Basses, Joan Ramon Alabart (director del màster), Javier Garrido i Jorge Ruiz

Alumnes no tan joves

En línies generals, però, es tracta de perfils molt diferents al del jove que acaba de finalitzar els seus estudis universitaris i vol especialitzar-se per fer-se un lloc en el món laboral. Una prova prou sòlida d’aquest fet és que la mitjana d’edat és força elevada en comparació amb la d’altres màsters, i se situa entre els 30 i els 44 anys. Molts dels alumnes d’aquest ensenyament ja disposen d’un lloc de treball fixe quan s’hi apunten. El que busquen és aconseguir habilitats directives i entendre com funciona, des d’un punt de vista global, una empresa.

El preu de la matrícula, que se situa en 7.200 euros, pot frenar  l’optimisme  per formar part del curs que poden haver despertat aquestes fantàstiques xifres. Però l’estudi demostra que el 68% dels ex-alumnes han recuperat la inversió formativa en tan sols 2,8 anys.

Concepte ampli d’emprenedoria

El MBA-URV cerca estimular el caràcter emprenedor dels seus alumnes. El seu model educatiu es basa en el learning by doing, és a dir, en consolidar l’aprenentatge per mitjà de la posada en pràctica dels coneixements assolits. Per aquest motiu, durant els dos cursos del màster, els alumnes han de treballar en un projecte d’empresa, que poden desenvolupar de forma individual o en grup. En aquest sentit, és molt descriptiu el fet que 21 dels ex-alumnes preguntats hagin acabat creant un total de 25 empreses.

Imatges de la pàgina web de l'empresa Rosec

Imatges de la pàgina web de l’empresa Rosec

Tres exemples d’èxit

Josep Maria Basses. Està cursant el darrer curs del programa, però ja ha desenvolupat una divisió nova a l’empresa Rosec, de la qual és gerent. El negoci pertany al sector de la construcció, i està especialitzat en les estructures metàl·liques cargolades d’acer. Basses explica que ha desenvolupat un “sistema de façanes ventilades en sec, per tancaments”, que té utilitats tant per a la construcció com per a l’arquitectura. Ens confessa que “l’acceptació del producte és prou bona”. Per altra banda, es mostra satisfet amb el projecte del màster, que considera que representa un “laboratori de proves” per als estudiants.

L'empresa SGS compta amb un certificat ISo de qualitat

L’empresa SGS compta amb un certificat ISo de qualitat

Javier Garrido. Ex-alumne. És delegat a Tarragona de SGS, una multinacional amb força implantació a la demarcació, sobretot pel que fa al sector petroquímic, ja que està especialitzada en processos d’inspecció, proves i certificació. Assegura que els estudis del màster són  “un pou sense fons” en què tu et marques el “nivell d’exigència”.

Jorge Ruiz. Ex-alumne. És el màxim responsable d’Arandipur, empresa que ell mateix va crear, i que és pionera en la comercialització d’un producte únic en el mercat: plats de dutxa tous. Alabart ens explica, ja que Ruiz no ens ho revela, que el seu producte ha estat classificat com “la segona innovació més potent del sector a nivell mundial”. El director del MBA-URV, afegeix: “això és encoratjador, inspirador i important”.

Un plat de dutxa que comercialitza Arandipur

Un plat de dutxa que comercialitza Arandipur

Aprendre a no emprendre

Ruiz ens assegura que abans de crear Arandipur va intentar crear tres negocis diferents. “Vaig fer un estudi de mercats, vaig analitzar la situació i vaig desestimar els projectes a la meitat del procés”. Fins i tot en alguns casos ja hi havia fet inversions econòmiques.

En aquest sentit, remarca que el màster “ajuda a emprendre, però també a no emprendre”. Ho considera quelcom fonamental. “Avui dia moltes persones s’estan animant a emprendre, però sense les eines necessàries per a fer-ho, i això pot ser catastròfic”, alerta.

Avís per a navegants de Ruiz. Prenem nota. Sens dubte, la formació és el millor camí a seguir, i sembla que els números i les vivències d’aquests tres emprenedors acrediten el paper de  l’MBA-URV.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *