Carregant ...

Grúes històriques i vaixells de luxe

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Una de les tres grúes construïdes per Zorroza l'any 1928 s'ha instal·lat a la rotonda del Moll de Costa i l'accés al port industrial

Una de les tres grúes construïdes per Zorroza l’any 1928 s’ha instal·lat a la rotonda del Moll de Costa i l’accés al port industrial

Tenen 85 anys de vida i la seva silueta ja forma part del paisatge del front marítim de Tarragona. Les van construir a finals dels anys 20 del segle passat al moll de Zorroza, a Bilbao, i representen tot un símbol del patrimoni industrial. Ja fa temps que no s’utilitzen (des del 1981), però la seva presència -majestuosa al costat del mar- recorda una època de gran activitat.

Les grúes històriques del Moll de Costa -d’uns quinze metres d’alçada- han canviat d’ubicació aquesta setmana: dues les han traslladades a l’esplanada que hi ha davant el Refugi 1 i la tercera l’han instal·lada al mig de la rotonda d’accés al port industrial, davant l’edifici de Capitania Marítima. El Port de Tarragona, per tant, continua conservant i mostrant en llocs emblemàtics aquestes peces de gran valor cultural.

Aquestes dues grúes estan situades ara a l'esplanada al costat del Refugi 1 del Port

Aquestes dues grúes estan situades ara a l’esplanada al costat del Refugi 1 del Port

Curiosament, a Bilbao només es manté en actiu una grúa de l’empresa Zorroza. I aquest passat mes de novembre, el Port d’aquella ciutat ha arribat a un acord amb l’empresa propietària de la grúa per adquirir-la i conservar-la quan deixi de funcionar, i traspassar-la posteriorment a l’ajuntament de la capital biscaïna.

En el cas de Tarragona, el trasllat de les tres instal·lacions industrials s’ha realitzat, segons l’Autoritat Portuària, per “guanyar línia d’atrac de vaixells a la dàrsena de Port Tarraco”. Aquest argument dóna a entendre que, potser en un futur immediat, augmentarà el nombre d’embarcacions de luxe que arribaran al Moll de Costa.

La realitat, però, és que la marina Port Tarraco no acaba d’aixecar el vol, en contra del titular d’un article que just ara fa un any publicàvem al FET a TARRAGONA coincidint amb la presència del “Topaz”, un dels iots de més luxe del món. La zona d’amarratges està pràcticament buida, i l’àrea d’oficines i comerços presenta un aspecte desolador, pitjor que fa un any perquè algunes empreses i establiments de restauració han tancat portes i baixat persianes definitivament.

Locals comercials buits o oficines desocupades a la marina Port Tarraco

Locals comercials buits o oficines desocupades a la marina Port Tarraco

Ara fa set anys de l’obertura de Port Tarraco. Les millores dels últims mesos en el accés a la marina per als vianants o la nova entrada al pàrquing no hi han suposat cap revitalització. Més aviat, a l’inrevés: la marina sembla anar morint a poc a poc, malgrat les inversions del Qatar i la presència a temporades d’alguna de les embarcacions propietat del xeic de l’emirat.

El trasllat de les grúes amplia l’espai al Moll de Costa al costat del tinglado 1 per a l’arribada de creuers amb estada d’un dia o de vaixells que passen llargues temporades. Imatge curiosa i significativa: instal·lacions industrials del Port del segle XX deixen pas a elements que simbolitzen el lleure i el turisme del segle XXI.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Una resposta a “Grúes històriques i vaixells de luxe”

  1. […] TERCER FIL (i un article d’opinió d’Àngel Òdena) EDIFICIS EMBLEMÀTICS VORA DEL MAR GRÚES HISTÒRIQUES I VAIXELLS DE LUXE LA MARINA PORT TARRACO AIXECA EL VOL EL MIRACLE, LA PLATJA MENYS APROFITADA URBANISME A TARRAGONA […]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *