Carregant ...

Marc Chornet porta a casa les seves inquietuds teatrals

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Marc Chornet amb el Teatre Tarragona de fons. Foto: Clara Marquiegui

‘Vaig ser pròsper’, ‘Romeu i Julieta’ i ‘Hamlet’. Tres obres. Una trilogia shakespeariana que arriba al Teatre Tarragona, aquest primer cap de setmana de juny, de la mà de Projecte Ingenu i del seu director, el tarragoní Marc Chornet. Un teatre entès com a eina de reflexió i experimentació, que s’allunya dels formats establerts per revelar tot allò que no es troba en la vida quotidiana.

Projecte Ingenu representa aquest cap de setmana la ‘Trilogia Shakespeare’ al Teatre Tarragona

“Em caracteritza el treball en companyia, la necessitat de generar equips de llarg recorregut per comptar amb un clima de confiança a la sala d’assaig”, comença explicant Chornet al FET. A Projecte Ingenu, la companyia de teatre que encapçala, és on ha desenvolupat gran part de les seves inquietuds com a dramaturg. Sempre entenent la sala d’assaig com un espai d’escolta i atenció molt profund.

L’equip de la companyia Projecte Ingenu – Cedida.

Projecte Ingenu neix un cop Chornet acaba els seus estudis a l’Institut del Teatre de Barcelona, i pretén ser un grup de treball per trobar-se, assajar i investigar. L’objectiu no era “venir a fer obres”. Treballen en processos llargs que els permeten incorporar l’entorn, l’actualitat i les seves evolucions personals a les peces, alhora que sempre busquen la puntualització estètica. “Tinc la sensació que ja s’han explicat totes les històries i l’única manera de fer alguna cosa nova és a través de la forma”, afegeix.

Chornet ha desenvolupat gran part de les seves creacions artístiques amb el col·lectiu

Són vuit anys de trajectòria com a companyia, amb un grup d’actors i actrius que s’ha mantingut prou estable en el temps, tot i que per a cadascun dels seus espectacles han anat entrant nous talents. “Dialoguem amb allò conegut i amb allò per conèixer”, explica Chornet. Així, quan van voler celebrar el seu primer lustre, abans de la pandèmia, van veure viable fer aquests “tres shakespeares” que ara ens porten a Tarragona. Per què? Bé, el seu director va creure que serien una bona representació de l’evolució del llenguatge de la companyia.

En primer lloc, ‘Hamlet’ simbolitza aquell teatre primerenc, un teatre de proves. Un muntatge “molt sobri” amb poc vestuari, la llum poc filtrada i pocs efectes. “Vam treure l’artifici i ens vam quedar gairebé només amb el text, va ser al·lucinant!”, expressa Chornet. ‘Romeu i Julieta’, en canvi, és una obra molt més física i violenta. La primera peça que els va fer sentir que eren una companyia, aquella que va consolidar el seu llenguatge teatral. Lluny del romanticisme, es tracta d’una història de guerra sobre la dificultat que li comporta a un adolescent assumir el llegat d’odi que se li dona.

Romeu i Julieta en una de les seves representacions – Cedida.

Per últim, ‘Vaig ser pròsper’ explica la vida d’un vell que recorda per última vegada tot allò que li ha anat succeint al llarg de la seva existència. Un viatge per la memòria i per uns records que s’inspiren en ‘La Tempesta’, de William Shakespeare. Es tracta d’una obra que representa la seva actualitat com a companyia, amb un teatre més poètic, amb projeccions i ús de la cançó, i fins i tot sense text. Un emblema d’aquesta forma de fer amb la qual se senten més identificats avui dia, que tanca el camí de Projecte Ingenu fins ara i obre portes a continuar en aquesta línia més abstracta.

‘Hamlet’, ‘Romeu i Julieta’ i ‘Vaig ser pròsper’ simbolitzen l’evolució de Projecte Ingenu

L’ordre comentat anirà a la inversa a Tarragona. D’allò més nou fins allò més antic. Per tant, divendres 4 de juny veurem ‘Vaig ser pròsper’, dissabte 5 de juny ‘Romeu i Julieta’ i diumenge 6 de juny tancarà ‘Hamlet’. Tres dies seguits de teatre contemporani al Teatre Tarragona a un preu assequible per a tots els públics: 18€ l’entrada a un espectacle i 36€ el lot de les tres obres de la trilogia. Una oportunitat perquè tot tarragoní o tarragonina s’acosti a veure una teatralitat diferent d’aquella que pot trobar regularment als escenaris de la ciutat.

Les tres obres a la programació de primavera del Teatre Tarragona – Clara Marquiegui.

“Tarragona m’ha donar suport amb tot allò que he fet, però tinc la sensació que aquí s’ha vist més allò que m’han demanat fer, que no pas les meves obres”, comenta Chornet. I és que les seves creacions fugen d’aquesta amabilitat menys controvèrsica i busquen un trencament. Un trencament que, segons el director de teatre, Tarragona necessita, ja que aquesta es troba completament “desenganxada” de Catalunya i del món, a nivell teatral.

Marc Chornet: “Tarragona està desenganxada de Catalunya i del món a nivell teatral”

És per això que, mentre no s’articuli un discurs teatral que inclogui els diferents estats socials de la ciutat i un relat identitari que pugui connectar amb expressions més contemporànies, Chornet convida els joves que aprofitin tot allò que Tarragona els ofereix, però que després marxin. “Que marxin, però que tornin”. Des de la seva visió, cal entendre que millorar la cultura a Tarragona implica formar part d’una xarxa cultural més amplia que la mateixa ciutat. I afegeix: “Marxar a formar-se fora no és renunciar a ser tarragoní, al contrari, ens enriqueix ”.

“Marxar a formar-se fora no és renunciar a ser tarragoní, al contrari, ens enriqueix”

De cara al futur, Projecte Ingenu posa la seva mirada en tancar una primera etapa amb ‘Romeu i Julieta’ i ‘Hamlet’, per a continuar estirant el fil del llenguatge de ‘Vaig ser pròsper’.  També, l’objectiu és continuar rodant amb ‘Bodas de Sangre’ i ‘La Ruta de la Palta’, dues obres que han estrenat en pandèmia i que encara tenen un llarg recorregut per endavant. Esperem, doncs, que aquest teatre d’experimentació i rebel·lió continuï acostant-se a Tarragona durant molts anys més.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *