Carregant ...

Julio Villar: “La professió del guia turístic s’ha de transformar”

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Julio Villar, en una visita guiada a un museu alemany. Foto: cedida.

Entre viatge i viatge aconsegueixo agafar el Julio i mantenir-hi una bona conversa. A Tarragona trobaríem molta gent tan inquieta com ell, però segur que no estaria tan viatjada. Me’l trobo que tot just arriba d’una expedició a Baden-Württemberg, al sud d’Alemanya, i que ja està preparant la maleta altre cop per posar rumb a Verona, al nord d’Itàlia: viatger empedreït i curiós incansable, Julio Villar és un dels guies turístics que dona a conèixer la nostra ciutat als visitants d’arreu del món.

El tarragoní organitza visites patrimonials i musicals per Europa, Àfrica i Amèrica del Nord

Des de fa anys, Julio Villar és un dels responsable d’Argos, una empresa tarragonina de serveis culturals que organitza visites guiades per a tots els públics. Però no conforme amb la seva importantíssima tasca d’instructor del patrimoni tarragoní, Villar també col·labora, des del 2015, a explicar la història local dels pobles d’arreu d’Europa a tot aquell que la vulgui aprendre. Visites culturals per conèixer el patrimoni, la música i la gastronomia del Vell Continent i, fins i tot, del nord d’Àfrica i d’Amèrica.

El Lago di Garda, el més gran d’Itàlia. Foto: cedida.

Aquest estiu, després d’un any d’aturada obligada, el projecte que organitza amb l’agència de viatges especialitzada Belcanto (Alacant) s’ha reprès per descobrir els racons més amagats de la geografia europea. A més d’Alemanya, ja han visitat Suïssa i Liechtenstein, i tenen previst anar a Escòcia, Àustria i Itàlia. “Dissenyem itineraris patrimonials amb una agència de viatges, ens centrem en grups reduïts de públic interessat en el turisme cultural”, explica ell. Acostumen a ser d’una setmana o deu dies, tot i que a l’hivern és millor una escapada aprofitant els ponts festius; el més habitual és que s’hi apunti una quinzena de persones.

“Tendim a buscar la interpretació del patrimoni, l’important és el perquè de tot”, diu el guia

Pensats inicialment per conèixer les òperes d’arreu d’Europa, els viatges van passar aviat a ser de cultura en general (art, història, paisatges naturals, etc.). L’agència de viatges va contactar amb el Julio Villar el 2014 per una visita guiada a Tarragona, i els va agradar tant el seu estil que l’any següent ja havien organitzat un viatge al nord d’Anglaterra. El perquè? “Tendim a buscar la interpretació del patrimoni, l’important no és l’espai que ocupa una catedral o el seu estil, sinó per què es va construir, què ens explica això de la gent de l’època i del model de vida que tenien”, afirma amb rotunditat. L’agència no vol contractar els guies de les ciutats on van: el volen a ell.

El grup turístic al darrer viatge, en un teatre de Màntua, bressol de Shakespeare. Foto: cedida.

La tasca del guia turístic, doncs, passa de ser un mer transmissor de la cultura i la història del patrimoni i esdevé un intèrpret del passat, així s’evita que el turista memoritzi dades innecessàries i, en canvi, entengui el perquè de cada cosa. “Buscar les reflexions profundes del passat que ens puguin servir pel present”, rebla ell. Al cap i a la fi, amb una fàcil recerca al mòbil podem trobar moltes dades inconnexes, moltes més de les que podria recordar mai un guia turístic.

Villar és guia turístic de l’empresa Argos Tarragona, que participa cada any a Tarraco Viva

Argos i Villar participen des de fa molt de temps al festival de reconstrucció Tarraco Viva, l’aposta per excel·lència que posa en valor el patrimoni més enllà de la simple observació. D’allà n’ha tret, segons diu, la clau de la interpretació: “La professió de guia s’ha de transformar”, reclama Villar, convençut i agraït al sempre omnipresent Magí Seritjol, director del festival, per haver-li “descobert moltes tècniques per treballar i revisar-se” i que sense les quals estaria “limitat a fer només visites guiades”.

Museu Frieder Burda d’art modern a Baden-Baden, Alemanya. Foto: cedida.

S’acaba la conversa amb el Julio perquè és una persona inquieta per naturalesa i Verona ja l’espera. Hi van per descobrir el festival d’òpera dedicat a la figura de Giuseppe Verdi, una proposta ja consolidada dins el calendari de l’agència. Per preparar el viatge, Julio Villar hi ha anat anteriorment a temptejar el terreny de primera mà, com fa amb tots els llocs que encara no ha visitat. “Combinem visites patrimonials amb la programació musical, des de monestirs cistercencs a col·leccions d’art modern; intentem oferir viatges temàtics i certa coherència, i per això és necessari preparar-se bé l’expedició”, rebla Villar.

El guia reclama una transformació de la seva professió per adaptar-se als nous temps

Per cada setmana de viatge, Villar calcula que en necessita tres de preparació: “Cal llegir molt i saber trobar el moment clau de la història de cada indret per poder-ho explicar”. El públic que participa d’aquests viatges és molt divers, des de professions més o menys benestants a jubilats. “A tots els lliga l’interès cultural i la fidelitat a l’agència, senyal que els agrada”, reconeix el guia.

Les visites busquen conèixer el patrimoni arquitectònic, musical, natural i gastronòmic d’Europa. Foto: cedida.

“Professionalment és un estímul, perquè et permet fer coses tan especials com visitar la basílica de Sant Marc de Venècia a porta tancada i sense més turistes que els teus”, explica un fascinat Julio Villar. Rebutja el qualificatiu d’expert en història local d’Europa, però és conscient que és un guia ben poc usual, perquè ha sabut adaptar la seva professió als temps que corren i, més enllà de donar una explicació metòdica als turistes, ell els ofereix una interpretació global i més útil del patrimoni i de la història. Potser aquesta reflexió l’hauríem de fer, també, a nivell de ciutat.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *