Sota la premissa de donar valor i importància a la família durant el temps de pandèmia va néixer a finals del 2020 el projecte Lligams, de l’escola El Miracle. La iniciativa pretenia realçar la figura dels avis i àvies i va ser la guanyadora dels Premis IMET d’Educació Josep Vives del 2021 en la categoria de Primària.

Lligams és un projecte que es va materialitzar amb un acte el 18 de desembre de 2021, just abans de les festes de Nadal després d’una etapa complicada, amb un increment de positius per la covid-19. Per aquest motiu, “vam decidir fer un homenatge a la família i reflexionar sobre la situació a través de l’art efímer”, expressa la directora del centre, Araceli Luque.

Un projecte que vincula la família i l’art efímer guanya un Premi Josep Vives 2021

Durant el curs s’havia treballat la família i l’expressió dels sentiments a la classe i el projecte va ser la cirereta del pastís. Fins i tot es va comptar amb xerrades d’artistes i experts per explicar el sentit de les instal·lacions efímeres i els alumnes van visitar residències d’avis des de l’exterior. “Els vam inculcar moltíssim el significat de la figura dels avis”, comenta Luque, qui afegeix que “van ser les persones que havien patit de forma més impactant la covid-19 i les que ens tenien més preocupades, tant per la seva salut com per l’estat emocional”.

L’acte principal de Lligams es va celebrar al Parc de les Granotes. Consistia en la disposició de cercles concèntrics de cadires al mig del recinte (cedit per l’Ajuntament de Tarragona). A sobre de cadascuna s’hi col·locaren fotografies dels avis dels infants impreses en DIN A3 sobre cartó ploma. La instal·lació va ser creada pels mateixos nens i nenes del cicle superior de primària i va tenir lloc fins a les set de la tarda, per tal d’aprofitar la foscor i il·luminar les imatges amb llums led. A més, els alumnes van enregistrar de forma individualitzada les seves actuacions pel Festival de Nadal, les quals es podien visualitzar mitjançant un codi QR.

Una obra artística oberta a la ciutadania

Els infants feien les seves aportacions de treballs i actuacions, mentre que les famílies s’hi involucraven amb la selecció de les fotografies i en la recollida posterior de la instal·lació. Així mateix, els alumnes també van dur a terme activitats prèvies amb la llar d’avis Les Alzines.

Una de les decisions més destacades, però, va ser obrir l’obra a tota la ciutadania. Així, qualsevol persona que passava pel parc de les Granotes va poder visitar la instal·lació i va ser atesa pels infants de cicle superior, que els acompanyaven i explicaven el sentit i el procés de l’obra. En aquest sentit, Luque destaca la importància que l’escola “traspassi els murs del mateix edifici i tingui un impacte a la ciutat”.

Alumnes implicats en tot el procés

Es tracta d’un treball que fa valdre el treball en equip i la presa de decisions. Els alumnes es van dividir en tres grups amb diverses missions tècniques, de disseny i de difusió. L’objectiu era, segons la directora de l’escola El Miracle, “involucrar els alumnes en tot el procés, de l’inici a la fi”. Des del centre escolar consideren que és important “viure la realitat i que puguin fer tasques reals” i va ser amb la magnitud de Lligams “on vam veure la seva involucració i la importància que ells mateixos ressolessin els problemes”.

Temps després, Luque encara recorda aquell dia: “Els alumnes van quedar molt contents del treball realitzat i ho van viure amb molt d’orgull, il·lusió i responsabilitat per haver fet un projecte amb equip”. Ara, la directora referma la intenció de continuar fent iniciatives d’aquest tipus i poder-se obrir “encara més a la ciutat”.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent.