El 7 de febrer de 2003, ara fa just vint anys, la Sala Trono obria portes amb la representació del muntatge ‘Petits Suïcidis’ al petit espai de 50 localitats de la plaça de Dames i Vells. En aquesta etapa de dues dècades han aconseguit aportar producció i programació teatral de qualitat a l’agenda cultural de Tarragona: han creat 22 produccions pròpies i han programat 1.200 funcions amb una ocupació mitjana de gairebé el 80%.
la sala programarà funcions en espais secrets i petits
Dues dècades després, la Trono ocupa l’escenari i la platea del Metropol i això els obliga a “reinvertar-se” perquè l’esperit de la sala és oferir teatre de petit format i de proximitat. “Per recuperar aquesta essència -admet Joan Negrié, director de la Trono- hem buscat altres espais secrets i alternatius al Metropol”.
Així, aquests propers mesos programaran en un espai molt petit funcions per a només 5 persones de ‘Cosas que se olvidan fácilmente’ a l’abril, i representacions per a 20 espectadors de ‘Una casa en la montaña’, al març, “en un lloc preciós que ningú de Tarragona coneix”. Les ubicacions es mantindran en secret fins a la data de les funcions.
joan negrié: “no volem perdre l’essència de la proximitat”
La temporada de les “vint primaveres” també suposarà l’estrena al maig d’una nova producció pròpia, la número 23. ‘Tornaria a viure com si fos un llangardaix’, de Glòria Granell, està dirigida per Pau Ferran i interpretada per Oriol Grau, Cristina Murillo i Marc Piñol. Una de les representacions tindrà lloc un diumenge al migdia i anirà acompanyada d’un vermut-dixie.
Negrié explica que amb aquestes novetats volem oferir a la ciutat “altres propostes” per mantenir el públic fidel i sumar nous espectadors. La programació de la Trono també incloure dues cites: el Festival Teatre Màgic (14-15 i 16 d’abril) i la tercera edició del Cicle de Dansa (28-29 i 30 d’abril) amb companyies (local, nacional i internacional).
hi haurà funcions per a només 5 i 20 espectadors
De manera paral·lela, i encara pendent de confirmar aportacions econòmiques de les administracions i patrocinadors privats, Joan Negrié ja treballa en la desena edició del Festival Internacional de Teatre de Tarragona (del 30 d’agost al 2 de setembre). És el tret de sortida a la temporada teatral de Catalunya, i aquest any s’hi arriba en una “corba ascendent de companyies, qualitat de les propostes, resposta del públic i promoció”.
Segons el director del festival, la paradoxa actual del FITT és que el creixement de públic els fa inviable habilitar altres espais no teatrals per fer-hi funcions: “El cost és molt alt i tenim un pressupost limitat”. Sí que estudiaran, però, la possibilitat d’utilitzar per primera vegada l’auditori del Camp de Mart. Una altra idea de futur és que el FITT programi algun espectacle fora de Tarragona.