16.4 C
Província de Tarragona
Divendres, abril 19, 2024
Inici Blog Page 259

Un bressol d’emprenedors a la URV

El Màster en Direcció i Gestió d’Empreses de la Universitat Rovira i Virgili (MBA-URV) és un autèntic bressol d’emprenedors. L’èxit del programa formatiu, que va néixer el curs 1995/96, i en el qual ja s’han titulat 356 persones, està avalat per un estudi que valora les opinions de 134 ex-alumnes.

Actualment un 99% dels enquestats està treballant, i un 60% d’aquests estan ocupant càrrecs de responsabilitat i direcció en les seves respectives empreses. Dades molt positives, tenint en compte la conjuntura econòmica i social en què estem immersos.

D'esquerra a dreta: Josep Maria Basses, Joan Ramon Alabart (director del màster), Javier Garrido i Jorge Ruiz
D’esquerra a dreta: Josep Maria Basses, Joan Ramon Alabart (director del màster), Javier Garrido i Jorge Ruiz

Alumnes no tan joves

En línies generals, però, es tracta de perfils molt diferents al del jove que acaba de finalitzar els seus estudis universitaris i vol especialitzar-se per fer-se un lloc en el món laboral. Una prova prou sòlida d’aquest fet és que la mitjana d’edat és força elevada en comparació amb la d’altres màsters, i se situa entre els 30 i els 44 anys. Molts dels alumnes d’aquest ensenyament ja disposen d’un lloc de treball fixe quan s’hi apunten. El que busquen és aconseguir habilitats directives i entendre com funciona, des d’un punt de vista global, una empresa.

El preu de la matrícula, que se situa en 7.200 euros, pot frenar  l’optimisme  per formar part del curs que poden haver despertat aquestes fantàstiques xifres. Però l’estudi demostra que el 68% dels ex-alumnes han recuperat la inversió formativa en tan sols 2,8 anys.

Concepte ampli d’emprenedoria

El MBA-URV cerca estimular el caràcter emprenedor dels seus alumnes. El seu model educatiu es basa en el learning by doing, és a dir, en consolidar l’aprenentatge per mitjà de la posada en pràctica dels coneixements assolits. Per aquest motiu, durant els dos cursos del màster, els alumnes han de treballar en un projecte d’empresa, que poden desenvolupar de forma individual o en grup. En aquest sentit, és molt descriptiu el fet que 21 dels ex-alumnes preguntats hagin acabat creant un total de 25 empreses.

Imatges de la pàgina web de l'empresa Rosec
Imatges de la pàgina web de l’empresa Rosec

Tres exemples d’èxit

Josep Maria Basses. Està cursant el darrer curs del programa, però ja ha desenvolupat una divisió nova a l’empresa Rosec, de la qual és gerent. El negoci pertany al sector de la construcció, i està especialitzat en les estructures metàl·liques cargolades d’acer. Basses explica que ha desenvolupat un “sistema de façanes ventilades en sec, per tancaments”, que té utilitats tant per a la construcció com per a l’arquitectura. Ens confessa que “l’acceptació del producte és prou bona”. Per altra banda, es mostra satisfet amb el projecte del màster, que considera que representa un “laboratori de proves” per als estudiants.

L'empresa SGS compta amb un certificat ISo de qualitat
L’empresa SGS compta amb un certificat ISo de qualitat

Javier Garrido. Ex-alumne. És delegat a Tarragona de SGS, una multinacional amb força implantació a la demarcació, sobretot pel que fa al sector petroquímic, ja que està especialitzada en processos d’inspecció, proves i certificació. Assegura que els estudis del màster són  “un pou sense fons” en què tu et marques el “nivell d’exigència”.

Jorge Ruiz. Ex-alumne. És el màxim responsable d’Arandipur, empresa que ell mateix va crear, i que és pionera en la comercialització d’un producte únic en el mercat: plats de dutxa tous. Alabart ens explica, ja que Ruiz no ens ho revela, que el seu producte ha estat classificat com “la segona innovació més potent del sector a nivell mundial”. El director del MBA-URV, afegeix: “això és encoratjador, inspirador i important”.

Un plat de dutxa que comercialitza Arandipur
Un plat de dutxa que comercialitza Arandipur

Aprendre a no emprendre

Ruiz ens assegura que abans de crear Arandipur va intentar crear tres negocis diferents. “Vaig fer un estudi de mercats, vaig analitzar la situació i vaig desestimar els projectes a la meitat del procés”. Fins i tot en alguns casos ja hi havia fet inversions econòmiques.

En aquest sentit, remarca que el màster “ajuda a emprendre, però també a no emprendre”. Ho considera quelcom fonamental. “Avui dia moltes persones s’estan animant a emprendre, però sense les eines necessàries per a fer-ho, i això pot ser catastròfic”, alerta.

Avís per a navegants de Ruiz. Prenem nota. Sens dubte, la formació és el millor camí a seguir, i sembla que els números i les vivències d’aquests tres emprenedors acrediten el paper de  l’MBA-URV.

Crit d’alerta dels barris de Ponent

1
Una de les moltes activitats que la fundació Casal l'Amic organitza al Centre Obert amb nens i nenes dels barris de Ponent (foto: Casal Amic)
Una de les moltes activitats que la fundació Casal l’Amic organitza al Centre Obert amb nens i nenes dels barris de Ponent (foto: Casal Amic)

Arribaran a celebrar els trenta anys de vida en plena activitat? Una entitat nascuda el novembre de 1983 al cor dels barris de Ponent de Tarragona es fa aquesta pregunta cada dia, angoixada per la manca de finançament i de suport econòmic.

Senyal d’alarma. Crit d’alerta. La situació de la Fundació Casal l’Amic és insostenible, desesperada. Des de Camp Clar, miren a la plaça de la Font, supliquen al Palau Municipal. Mai, en trenta anys, han signat un conveni estable amb l’Ajuntament. La setmana vinent es reuneixen amb l’alcalde.

En joc, el futur d’A peu de carrer, un projecte socioeducatiu que es desenvolupa a l’espai públic amb infants i joves per detectar les seves necessitats. Un programa que “ataca” problemes greus de famílies de Camp Clar, La Floresta, Parc Riu Clar, l’Albada, Torreforta, La Granja i Riu Clar.

En joc, el futur del Centre Obert, una altra iniciativa socioeducativa amb un treball directe als infants de Camp Clar en les seves hores lliures, quan surten de l’escola. Atenció directa als nens en risc social, contacte amb les famílies i relació amb l’entorn més pròxim.

Trajectòria 

En joc, la tasca encetada per un grup de joves de diferents barris de Ponent que en aquell llunyà 1983 detecten les greus mancances educatives i socials de la zona i decideixen actuar des del voluntarisme i el compromís. En el grup hi ha un tal Jordi Navarro que trenta anys després es veurà obligat a convocar una roda de premsa per llençar un crit d’alerta a la societat.

Jordi Navarro, president de la Fundació, acompanyat de Jordi Collado, i dues representants del patronat (foto: Tere Ortega)
Jordi Navarro, president de la Fundació, acompanyat de Jordi Collado, i dues representants del patronat (foto: Tere Ortega)

Jordi Navarro és el president de la Fundació Casal l’Amic i representa, millor que ningú, l’evolució de l’entitat. Es va implicar en la política municipal en el període 1995-2003 com a regidor de La Plataforma, un grup que concorria a les eleccions en coalició amb Iniciativa per Catalunya – Verds. Des de l’oposició, ni Navarro ni la seva companya al consistori, Dolors Comas, van aconseguir el conveni estable de l’ajuntament amb la fundació, que ara reclamen.

Jordi Collado simbolitza com a director l’angoixant dia a dia econòmic de l’entitat en els darrers anys, malgrat el potencial de les seves activitats. Un potencial que han sabut explicar als ciutadans a través d’un programa de Tarragona Ràdio on hi han participat activament el periodista Xavi Zaragoza, educadores com Alba Zamora i Maria Pallarès, i desenes de convidats.

Ara creen la campanya www.jovull.casalamic.org per recollir suports individuals i col·lectius. El temps s’esgota. El 13 de juliol han convocat una reunió extraordinària del patronat. Si no hi ha respostes positives, ja no obriran portes l’1 de setembre.

Crisi. Atur. Fracàs escolar. Pobresa. Exclusió social. Els barris de Ponent miren a la plaça de la Font i supliquen que els prestin més atenció.

Castells i turisme fan pinya

D'esquerra a dreta: Lluís Monfort (Xiquets del Serrallo), Enric Seritjol (Xiquets de Tarragona), Patrícia Anton, regidora de Turisme, Albert Grau (Jove de Tarragona) i Gerard Pasqual (Castellers de Sant Pere i Sant Pau) en la segona presentació de la iniciativa
D’esquerra a dreta: Lluís Monfort (Xiquets del Serrallo), Enric Seritjol (Xiquets de Tarragona), Patrícia Anton, regidora de Turisme, Albert Grau (Jove de Tarragona) i Gerard Pasqual (Castellers de Sant Pere i Sant Pau) en la segona presentació de la iniciativa

A vegades, les segones oportunitats sí resulten positives. És el cas de “Tarragona, ciutat de castells”. Un projecte que neix amb la voluntat de fusionar turisme i món casteller, i que ja s’ha presentat públicament dues vegades.

Sí, no els enganyem. La primera presentació, celebrada el passat mes d’abril, va despertar polèmica perquè es tractava d’una iniciativa exclusiva dels Xiquets de Tarragona i la Colla Jove Xiquets de Tarragona, en col·laboració amb el Patronat Municipal de Turisme.

Ràpidament, les xarxes socials es van encendre i els mitjans es van fer ressò de l’enrenou. Molts s’havien sentit ofesos perquè no s’havia comptat amb els Xiquets del Serrallo i els Castellers de Sant Pere i Sant Pau.

Rectificació

Després de diverses converses, es convoca una segona presentació. Paga la pena estendre el diàleg. Les quatre colles de la ciutat decideixen fer pinya per promocionar el potencial turístic i casteller de la ciutat. Tot plegat, entre el 24 i el 30 de juny, això sí, com ja estava previst des d’un inici. Celebrem que l’esperit integrador i de col·laboració s’hagi imposat.

Allunyar-se de prejudicis i, sobretot, dels debats paral·lels i les tensions que les noves tecnologies poden magnificar entre castellers de diferents colles també ha estat una decisió intel·ligent. Les xarxes socials ofereixen excepcionals oportunitats de participació ciutadana, però alhora també deuen generar molts maldecaps a les persones que assumeixen responsabilitats en les agrupacions.

A partir del moment en què algú hi publica comentaris sobre determinats temes s’està convertint en un ambaixador més de la seva colla, i això, depenent de l’ús que se’n faci, pot incendiar les relacions i crispar l’entorn. Però aquest és un altre debat. La conclusió important és que les quatre colles i el Patronat de Turisme han sabut reaccionar. Això sí, el repte per a l’any vinent és, sens dubte, ser proactius.

Un producte millorat

Malgrat els matisos, i després d’una primera fase d’indignació, “Tarragona, ciutat de castells” en surt reforçada. De la polèmica n’ha sorgit un programa més ampli i un producte millorat. Xiquets del Serrallo i Castellers de Sant Pere i Sant Pau no es podran sumar a la diada central del dia 29 de juny, a les 19h, a la plaça del Rei, perquè estaran de celebració en els seus respectius barris, però afegiran dues actuacions castelleres més al calendari.

El dimarts 25 de juny, a les 20h, els Castellers de Sant Pere i Sant Pau alçaran castells al pla de la Seu; i el diumenge 30, a les 12h, se celebrarà una actuació al barri pescador de la ciutat amb la presència dels Xiquets del Serrallo, dels Xiquets de Tarragona i dels Castellers de Vilafranca.

Les regnes per a les colles

Enric Seritjol, president dels matalassers, celebra que les regnes d’aquest projecte les hagin agafat les colles castelleres. Considera que si s’haguessin apropiat del projecte entitats que “no tenen cura” o que “no coneixen bé” el món casteller s’hauria corregut el risc de “desvirtuar” la tradició. Seritjol afirma que d’aquesta forma se salvaguarda que el producte turístic sigui alhora “eminentment casteller”. La qüestió, doncs, és no perdre l’essència, i aplicar aquell valor casteller tan necessari: el seny. El mateix mot que sembla que alguns han començat a posar en venda fins a extrems discutibles i fronteres perilloses. Ja ens entenem…

L'espai municipal de Turisme, al carrer Major, va ser el lloc triat per fer la presentació de "Tarragona, ciutat de castells"
L’espai municipal de Turisme, al carrer Major, va ser el lloc triat per fer la presentació de “Tarragona, ciutat de castells”

Activitats de tota mena

La setmana castellera disposa d’una gran quantitat i varietat d’activitats. Ens trobem amb actuacions, però també amb assajos comercialitzats als locals dels Xiquets i de la Colla Jove, en què qui ho vulgui podrà formar part de l’assaig pagant 9€,  o bé 25€ si després volen sopar amb integrants de les colles (l’activitat per als menors de 12 anys és gratuïta, tot i que si se sumen al sopar han de pagar 15€).

També són interessants les visites  guiades per les places castelleres de la ciutat, que es duran a terme diàriament gràcies a les aportacions de castellers experimentats, que aniran acompanyats de guies turístics. Tenen un tarannà més participatiu activitats com el taller de castells i creació de pilars, o bé les Escoles de Castells, en què tothom es podrà introduir-se en la pràctica castellera.

Exposicions atractives. “Tarragona, una història de castells”, al Pati Jaume I de l’Ajuntament de Tarragona, i “El cel dels castells”, de David Oliete, a l’Espai Turisme del carrer Major. I qui busqui un coneixement més teòric, podrà gaudir de la conferència “Els castells i el turisme”, que impartirà, el dijous 27 de juny a les 19h, també a l’Espai Turisme, el president de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya (CCCC), Alfonso González.

Pedagogia i optimisme

Així doncs, mirem-nos-ho des d’un punt de vista optimista i pedagògic. La proposta no farà llenya: té un potencial enorme. Pel que fa a l’edició d’enguany, de la polèmica suscitada Tarragona se n’emporta dues diades més i la implicació de Xiquets del Serrallo i Castellers de Sant Pere i Sant Pau en el projecte.

I de les presentacions per duplicat i la imatge pública que ha generat dubtes n’ha de sortir una lliçó magistral per als propers anys. Si les quatre colles sumen tothom hi té molt a guanyar. I especialment, Tarragona.

El cim més trist d’Òscar Cadiach

1
Acte de benvinguda a Òscar Cadiach amb amics, familiars, i el president de la Diputació i el president de l'Autoritat Portuària (foto: Diputació Tarragona)
Acte de benvinguda a Òscar Cadiach amb amics, familiars, i el president de la Diputació i el president de l’Autoritat Portuària (foto: Diputació Tarragona)

Música de Chopin en homenatge a l’alpinista i en record a la seva mare. El pianista Kiev Portella, professor de l’Escola i el Conservatori de la Diputació de Tarragona, interpreta dues peces del compositor polonès a la sala noble de la Casa Montoliu, al carrer Cavallers.

Música de gran valor sentimental per a un tarragoní que ha conquerit el seu dotzè vuit mil. Un home que ha perdut la seva mare quan estava a punt de llençar l’atac al cim del Kanchenjunga, de 8.586 metres d’alçada. Un esportista d’altíssim nivell que ha viscut la tragèdia de molt a prop, amb la mort de cinc persones.

Òscar Cadiach torna a estar a casa. Saluda amics, familiars i periodistes. Conversa amb Josep Poblet, president de la Diputació, i Josep Andreu, president del Port, quan fa poques hores que ha arribat de la seva última expedició. A Tarragona, però, només s’hi quedarà unes tres setmanes abans de tornar a marxar a Pakistan per intentar assolir el tretzè cim dels catorze que configuren el seu projecte vital.

El pianista Kevin Portella interpreta peces de Chopin a la sala Noble del Conservatori de Música de la Diputació davant Òscar Cadiach (foto: Premsa Diputació)
El pianista Kevin Portella interpreta peces de Chopin a la sala Noble del Conservatori de Música de la Diputació davant Òscar Cadiach (foto: Premsa Diputació)

Camisa a quadres, samarreta de color blau intens i algun penjoll. La imatge habitual d’un Cadiach que reconeix que ha viscut l’expedició més trista de la seva vida. No la més difícil, no la més dura, no la més complicada, però sí la més trista.

Adversitats

Una bona estratègia, una resolució ràpida i una planificació acurada: conquerit el tercer cim més alt del món!!! Però com a contrapartida, Cadiach plora la mort dels companys, lamenta l’accident irreversible del lleidetà Juanjo Garra i recorda el seu amic Iñigo de Pineda, que va deixar la vida allà mateix ara fa cinc anys.

L’alpinista homenatja la seva mare de la qual ha heretat l’esperit aventurer i de superació, i el seu pare del qual ha mantingut l’ordre i la disciplina. Superats els seixants anys, Cadiach torna a estar entre els “seus” per uns dies.

Però ja prepara el pròxim assalt, de “només” 8.068 metres. El somni final de l’Òscar està més a prop de cumplir-se i Tarragona el segueix admirant amb una barreja de sentiments difícils d’explicar.

Sobreviure a Xerès

Milers de persones celebren a la plaça de la Font, ara fa set anys, l'ascens del Nàstic a Primera (foto: Tinet)
Milers de persones celebren a la plaça de la Font, ara fa set anys, l’ascens del Nàstic a Primera (foto: Tinet)

Retrona un “I will survive” rovellat de la veu de Josep Maria Andreu en una sala de l’Hotel Guadalete, quarter general de tota l’expedició que ha viatjat a Xerès.

Una filera de futbolistes, aficionats i periodistes de paisà comencem a buscar tots els locals nocturns i Tarragona entona aquell “illa-illa-illa Pinilla maravilla” convertit en himne de tota una temporada.

Es difuminen ja les imatges de Chapín amb les de les celebracions posteriors, però encara puc veure Andreu corrent pel tartan amb americana i corbata al vent, Sicart plorant a llàgrima viva, Ekpoki intentant-se expressar en vés a saber què i Manolo Martínez dirigint una espècie de “trainera” a l’estil Kali Garrido. Luis César repetia un i altre cop que era el dia més feliç de la seva vida i Àngel Morales m’amenaçava amb una bona dutxa dins del vestidor.

3 de juny de 2006: el president del Nàstic, Josep M. Andreu, celebra a Chapín l'ascens a Primera Divisió (foto: el 9 Esportiu)
3 de juny de 2006: el president del Nàstic, Josep M. Andreu, celebra a Chapín l’ascens a Primera Divisió (foto: el 9 Esportiu)

Records de fa set anys 

Tinc la veu de Jordi Blanch gravada dient “ja som a primera, ja som a primera” i reconec que em va fer plorar la rebuda de l’afició i l’abraçada amb el meu germà a l’aeroport del Prat. Una terminal que sempre era buida en els retorns dels molts viatges que havia compartit i que vaig seguir compartint amb l’equip.

Aquest cop era diferent, però: tenia la sensació que aquell moment era alguna cosa més que un dels ascensos que ja havia viscut a can Nàstic i que per fi algú ens havia vingut a buscar a l’aeroport després de tants retorns en solitari.

Després, Tarragona sencera es va llençar (literalment) als carrers i només sortir del Nou Estadi darrere l’autobús dels jugadors vaig entendre què significava aquell ascens.

La plaça Imperial estava completament col·lapsada de gent i durant tot el recorregut milers i milers d’aficionats (uns 40.000) acompanyaven els herois.

No oblidaré el balcó de l’ajuntament amb la plaça de la Font entregada i plena, els càntics clàssics dels adéus a segona i dels recordatoris als equips grans que ja som aquí. Així com alguna pixada fora de test al·ludint la ciutat veïna i el seny emotiu dels tres capitans.

Tot era com una pel·lícula escrita per un molt bon guionista, per l’Andre Téchiné català, que es va oblidar però d’explicar-nos el gir que podria donar tot en poques temporades.

Què se n’ha fet? 

Ara que fa set anys d’aquell ascens, fico a sa majestat Google les paraules màgiques i el primer que em surt és un estudi de l’UPF sobre l’impacte econòmic que va tenir el Nàstic a Primera. I em preocupo, no per la tesi final de l’informe,  sino pel poc record que d’aquella tarda que tinc tant fresca em sembla que en quedi.

Onze titular del Nàstic el dia de l'ascens a l'estadi Chapín, de Xerès (foto cedida)
Onze titular del Nàstic el dia de l’ascens a l’estadi Chapín, de Xerès (foto cedida)

Després de l’ensopegada del primer ‘tornarem’, ara toca reinventar-se cap a vés a saber on i cercar un segon punt de trobada d’afició, equip i ciutat. Toca tornar a donar el valor diferent a la marca Nàstic, aquell valor de veure samarretes granes a les escoles, platges o carrers de Catalunya i del món.

Des d’aquell ascens fins avui, han calgut cinc presidents, nou entrenadors, la pèrdua d’uns set mil socis i la neteja total del vestidor on només Rubén Pérez sobreviu d’aquella plantilla de Xerès amb més d’un centenar de futbolistes que han defensat la samarreta del Nàstic des de l’any de primera.

És un autèntic joc de despropòsits que segueix escrivint capítols temporada rere temporada i que et fa pensar com totes les promeses d’aquell quatre de juny de 2006 s’han perdut pel camí.

Toca seguir-les buscant, entonant la reflexió eterna de tots aquells que vam viure d’una forma o altra aquell ascens en primera persona. On ha quedat la tarda de Xerès? On sona encara l’“I will survive”? On és aquella terminal?

 

Exhibició de força de la monja Forcades al Camp de Mart

La monja Teresa Forcades s'adreça al públic al Camp de Mart, després de canviar dues vegades d'emplaçament
La monja Teresa Forcades s’adreça al públic al Camp de Mart, després de canviar dues vegades d’emplaçament

La seva arribada no deixa indiferent a ningú a la ciutat. Parla de les transformacions que Rouco Varela mai no proposarà. Ni ell ni cap altre peix gros de la institució eclesiàstica. Teresa Forcades, monja benedictina de Montserrat des de fa prop de 17 anys, és una persona amb un marcat compromís social. Sí, a diferència d’altres.

La seva figura ja es va popularitzar quan va denunciar públicament els abusos de la indústria farmacèutica, i ara torna amb les piles carregades envers les contradiccions del sistema capitalista. Presenta a Tarragona Procés Constituent, la iniciativa política que va empendre el passat 10 d’abril amb l’economista Arcadi Oliveres i que s’està escampant ràpidament arreu de les contrades catalanes. Prop de 38.000 adhesions individuals ja els avalen.

L'Antiga Audiència es queda petita per escoltar Teresa Forcades i obliga a canviar l'acte de lloc
L’Antiga Audiència es queda petita per escoltar Teresa Forcades i obliga a canviar l’acte de lloc

Resposta massiva

El poder de convocatòria de Forcades és indiscutible. Vint-i-cinc minuts abans de l’hora prevista perquè l’acte comenci s’obren portes a la sala de l’Antiga Audiència. No hi ha més remei, la cua per entrar-hi ja envaeix el carrer. Molts es quedaran sense ni tan sols poder accedir a l’interior del recinte. A les cinc de la tarda, Jordi Martí, militant de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Tarragona i responsable de presentar a Forcades, anuncia el canvi d’emplaçament.

Anem a la plaça de la Font. Èxode i exhibició de força. La imatge davant de l’Ajuntament fa goig. Però arriben els gegants, i amb ells els tècnics de Cultura. Avui se celebra el Corpus Christi i la tradicional cercavila. Hi participen les autoritats i es vol evitar possibles aldarulls o situacions tenses, així que ens envien al Camp de Mart. Molts, per pujar-hi, triem el carrer Salines. Allí ens topem amb al regidor Xavier Tarrés, que baixa amb una vespa direcció plaça de la Font. Somrisc. La seva cara d’estupefacció no té desperdici.

El públic espera a la plaça de la Font, mentre al fons arriben els gegants per participar a la Processó del Corpus
El públic espera a la plaça de la Font, mentre al fons arriben els gegants per participar a la Processó del Corpus

Arribem a l’Auditori del Camp de Mart i n’hi ha que pregunten, irònicament, si després haurem de desplaçar-nos fins al Nou Estadi. L’organització, via Twitter, parla de prop d’un miler de persones. Amb pràcticament una hora de retard Forcades comença a parlar.

“Capitalisme i democràcia són incompatibles”

El discurs de Forcades és àgil, amb un to marcadament pedagògic i, sobretot, carregat d’humilitat. La seva capacitat discursiva i el seu esperit crític em condueixen fins a pensadors contemporanis com Stéphane Hessel, José Luis Sampedro, Naomi Klein o Zygmunt Bauman. Parla, entre d’altres, de conceptes com la Taxa Tobin (per gravar les transaccions financeres) i, tanmateix, tinc la sensació que sembla relativament fàcil seguir el fil de la conferència.

Esbossa una anàlisi clara i contundent del capitalisme. Assegura que no es tracta d’un sistema socioeconòmic “que defensi un major grau de llibertat individual per a la majoria dels ciutadans”, i afegeix que, si fos d’aquesta forma, ella en seria una defensora.

Els que volien escoltar la monja benedictina van haver de canviar dues vegades d'emplaçament
Els que volien escoltar la monja benedictina van haver de canviar dues vegades d’emplaçament

Trenca dogmes. La monja diu que “capitalisme i democràcia són incompatibles” i destrueix el mite de la relació d’aquest sistema amb la no regulació. En aquest sentit, afirma que “regula brutalment”, i que ho fa sempre “a favor d’una minora”. El rebuig a l’establishment, a les elits polítiques i econòmiques, és latent. Alhora, deixa clar però, que no està en contra de la  “iniciativa privada” que, segons ella, “es pot estructurar en un altre marc que no sigui el capitalista”.

Independència i justícia social

Forcades proposa la independència catalana com una eina per millorar la justícia social. Alliberament nacional i social com a conceptes lligats de la mà. En aquest sentit (i en d’altres), proximitat ideològica amb la CUP. Forcades considera que hem d’assumir la “sobirania plena”, i és per això que amb Procés Constituent proposen la Declaració Unilateral d’Independència.

Pacífic, democràtic i radical

Amb aquests tres adjectius Teresa Forcades descriu com ha de ser el moviment que han engegat. Forcades demana, sobretot, que Procés Constituent, malgrat la necessària unitat d’acció, no es converteixi en un projecte “monocroma”, i que s’enriqueixi de la pluralitat d’opinions. El col·lectiu, de moment, se sustenta en els 10 punts del seu manifest, unes bases ideològiques que parlen, entre d’altres, d’expropiació de la banca privada, socialització de les empreses energètiques, derogació de la llei d’estrangeria, dret al propi cos i defensa de la democràcia participativa.

Aspecte del Camp de Mart abans de la intervenció de Teresa Forcades
Aspecte del Camp de Mart abans de la intervenció de Teresa Forcades

L’anàlisi que fan Forcades i Oliveres sobre la situació actual és interessant. Ara tan sols caldrà estar atents per comprovar com es concreten les seves propostes i quina resposta tenen socialment. “Sabem que no és fàcil”, assegura Forcades. S’han marcat l’Onze de Setembre com a data per concloure si Procés Constituent disposa d’un suport suficient per tirar endavant i fer trontollar el mapa polític català.

Sigui quina sigui la resposta social, Forcades i Oliveres no es presentaran com a representants de l’alternativa política. De moment, la primera presa de contacte amb Tarragona ha estat massiva. Dijous 13 de juny, a les 19h, al local del sindicat d’ensenyament USTEC-STE, situat al carrer August número 21, se celebrarà la primera assemblea del col·lectiu a la ciutat.

Òpera en texans al Tarragona

1
Un moment del primer acte de "La Traviata" al Teatre Tarragona (foto: Ana Ibáñez)
Un moment del primer acte de “La Traviata” al Teatre Tarragona (foto: Ana Ibáñez)

Li manllevo el titular de la crònica a una piulada a Twitter del company i amic periodista Jordi Suriñach i al programa de televisió (Canal 33) dirigit per Ramon Gener. I és que el retorn de l’òpera en gran format a Tarragona s’ha fet amb una barreja de vestits elegants i “de festa” amb  camises, jaquetes i texans informals. Una bona prova que el gènere líric interessa públics molt diversos.

Cares de satisfacció al final de la nit, després de la primera representació de La Traviata. Cinc minuts llargs d’aplaudiments. Valoracions positives a la platea i somriures entre els promotors i productors – Amics de l’Òpera de Sabadell, Ajuntament i Fundació Privada Mútua Catalana- i entre els socis dels Amics de l’Òpera de Tarragona. L’únic problema l’ha portat una inoportuna avaria del projector dels subtítols en el tercer i últim acte.

Contacte amb els artistes

Finalitzada l’actuació, al cap d’uns minuts, Àngel Òdena, gran protagonista de la nit, surt al foyer del teatre a saludar familiars i representants de les institucions i entitats. Després ho fa Dolores Lahuerta, soprano valenciana, que assoleix una gran interpretació de Violetta Valéry, també és molt aplaudida pels assistents, i el tenor Antonio Iranzo en paper d’Alfredo.

Àngel Òdena, al mig, acompanyat de la regidora de cultura, el president de la Fundació Mútua Catalana, la resta d'artistes, la president dels Amics de l'Òpera de Sabadell, Mirna Lacambra, i el president dels Amics de l'Òpera de Tarragona, Lluís Mezquieda (foto: Ana Ibáñez)
Àngel Òdena, al mig, acompanyat de la regidora de cultura, el president de la Fundació Mútua Catalana, la resta d’artistes, la president dels Amics de l’Òpera de Sabadell, Mirna Lacambra, i el president dels Amics de l’Òpera de Tarragona, Lluís Mezquieda (foto: Ana Ibáñez)

Amb els artistes conversen animadament Lluís Mezquida, president de l’associació Amics de l’Òpera de Tarragona, i el musicòleg Josep Maria Rota, que cinc hores abans, al mateix espai, ha fet una introducció a La Traviata a una trentena llarga d’aficionats.

A les salutacions a peu dret i en diferents grups es van sumant la regidora de Cultura, Carme Crespo; la presidenta i directora artística dels Amics de l’Òpera de Sabadell, Mirna Lacambra; i els patrons de la Fundació Mútua Catalana que, amb l’aportació econòmica, han ajudat a recuperar l’òpera a Tarragona.

El patronat de la Fundació és molt plural, tant com la ciutat. Hi són, entre d’altres, l’empresari i president de Pimec, Joaquim Sendra; l’advocat i exdegà Antonio Salas; el director de Càritas Francesc Roig; el llibreter Ramon Marrugat; l’enginyer de camins, Pere Jornet; el president del CN Tarraco Josep M. Claver… Sota el lideratge de Joan Josep Marca, han fet una aposta per l’òpera que tindrà continuïtat a la tardor amb La Flauta Màgica.

Ambient de festa i de gala al final de la nit. També, al primer entreacte quan el Consell Regulador de la DO Tarragona ofereix una copa de vi escumós als assistents. Una magnífica fórmula de fer coincidir l’òpera amb la Fira del vi que se celebra aquest cap de setmana a la Rambla Nova.

Bridem pel bon moment de les arts escèniques a la ciutat!

La soprano valenciana Dolores Lahuerta i la resta d'artistes de La Traviata saluden el públic tarragoní al final de la representació de divendres (foto: Ana Ibáñez)
La soprano valenciana Dolores Lahuerta i la resta d’artistes de La Traviata saluden el públic tarragoní al final de la representació de divendres (foto: Ana Ibáñez)

De BCN World als Camins de Ronda

L'empresari Enrique Bañuelos, el conseller d'Economia Andreu Mas-Colell i el conseller delegat de Veremonte, Xavier Adserà, a la presentació de BCN World a Tarragona
L’empresari Enrique Bañuelos, el conseller d’Economia Andreu Mas-Colell i el conseller delegat de Veremonte, Xavier Adserà, a la presentació de BCN World a Tarragona

Tarda de grans contrastos a Tarragona. Dues maneres de gestionar el territori, dues maneres d’entendre el turisme es confronten -o es complementen- amb mitja hora de diferència i a escassa distància.

Al centre de la ciutat, la Cambra de Comerç de Tarragona es prepara per acollir l’acte més mediàtic de la història d’aquestes comarques comparable, salvant les distàncies, a la presentació el pròxim dilluns de la nova estrella futbolística del Barça.

A quarts de quatre, al voltant de la Cambra ja es nota que és un dia excepcional: molts cotxes oficials; xofers en conversa distesa; unitats mòbils de mitjans de comunicació; alguna furgoneta amb antena parabòlica; guàrdies de seguretat a la porta; agents dels Mossos i la Guàrdia Urbana; una dotzena llarga de manifestants darrera una pancarta…

Un cop a dins, més enrenou. Dues hostesses acrediten tothom que ha d’entrar a la sala d’actes de la Cambra. Només deixen passar periodistes. Càrrecs polítics, com Fede Adan, president del Consell Comarcal del Tarragonès, o diputades al Parlament com Hortènsia Grau (IC), no poden accedir-hi, de moment. Homes de negre amb walkie talkie es reparteixen el control de l’espai.

Expectació mai vista 

De la sala han retirat dues fileres de seients per poder acomodar càmeres de televisió (al final, seran vuit) i els representants dels mitjans (més de 50 periodistes i fotògrafs). Al cap d’uns minuts apareixen els protagonistes amb el conseller d’Economia, Andreu Mas-Colell al capdavant, per fer-se la fotografia. Seran més de cinc minuts de flaixos sense parar.

A la taula hi ha els responsables de Veremonte, els tres grups inversors al projecte, el conseller d'Economia i el president de la Cambra de Comerç (foto: Europa Press)
A la taula hi ha els responsables de Veremonte, els tres grups inversors al projecte, el conseller d’Economia i el president de la Cambra de Comerç (foto: Europa Press)

Mentrestant, la resta d’assistents a l’acte accedeix a la sala i entre les cares conegudes es poden veure representants institucionals, directius de Port Aventura, els líders d’UGT i CC.OO. a Tarragona, representants del sector turístic de la Costa Daurada i fins i tot el president de l’AEQT, Joan Pedrerol.

L’amfitrió Albert Abelló obre l’acte i presenta els convidats estrella: l’empresari valencià Enrique Bañuelos que impulsa amb Veremonte el projecte BCN World; el conseller delegat Xavier Adserà; i els tres primers socis que s’apunten a la inversió inicial: els xinesos de Melco, els espanyols de Meliá i els britànics Value Retail.

Mas-Colell saluda el projecte –tot i que s’ha passat dels sis complexos d’hotels, casinos i botigues a només un-. Ressalta amb ironia que els promotors no han demanat modificar la llei del tabac –el 31 de maig és el Dia Sense Fum– i reitera el compromís del Govern a desenvolupar noves ofertes turístiques per arribar a nous mercats.

Com que el temps empaita i els detalls del projecte BCN World ja s’explicaran a tots els mitjans de comunicació, marxo de la sala a corre cuita per anar a buscar –fent cas al conseller- una altra oferta turística sense sortir de Tarragona. Una proposta, això sí, més tranquil·la i més sostenible.

El fotògraf Rafel López-Monné amb la revista Descobrir Catalunya del mes de juny als jardins de Tamarit
El fotògraf Rafel López-Monné amb la revista Descobrir Catalunya del mes de juny als jardins de Tamarit

Als jardins de Tamarit, el fotògraf i geògraf tarragoní, Rafael López-Monné, presenta el seu darrer treball sobre els camins de ronda a la revista Descobrir Catalunya. Al costat del mar i dels pins, amb el so de les onades de fons i la bellesa de la pedra del castell, l’expert repassa l’ús històric d’aquests camins, la seva funció actual i el repte més immediat: “Què fem amb ells? Els urbanitzem amb fanals i baranes i els convertim en una mena de passeig marítim?”.

El mar, a poc a poc 

López Monné signa els quatre reportatges de la revista, que situa en portada el camí de ronda de Tarragona i la imatge de Tamarit, i que ofereix unes fotografies espectaculars de la costa menys coneguda. “Una alternativa de turisme respectuós amb el territori”, afirma Joan Morales, director de la publicació.

El director de Descobrir Catalunya, Joan Morales, entre l'autor dels reportatges dels camins de ronda i la regidora de Turisme, Pat Anton
El director de Descobrir Catalunya, Joan Morales, entre l’autor dels reportatges dels camins de ronda i la regidora de Turisme, Pat Anton

Posar en valor la riquesa i el patrimoni d’aquests camins és un objectiu vital de López-Monné, que a Tarragona s’ha encarregat de recuperar, senyalitzar i difondre la xarxa que configura l’anella verda. Els camins són un actiu d’oferta turística diferent al de sol i platja, que forma part de la tradició paisatgística i cultural del país.

Només hi ha un risc: la massificació i el mal ús que se’n faci. Com a mesura preventiva, el fotògraf demana la regulació perque tan sols es pugui anar a peu per espais com el Bosc de la Marquesa.

En contrast amb l’acte de la Cambra de Comerç, a Tamarit només fan acte de presència dos mitjans de comunicació (TAC 12 i FET a TARRAGONA), però la revista i l’autor compten amb el suport de la regidora de Turisme, Pat Anton, decidida a situar a la ciutat com a referent d’història viva.

En contrast amb la gernació, el soroll i les aglomeracions de la presentació a la Cambra, a Tamarit s’agraeixen el sol i el vent de mitja tarda i la tranquil·litat i el ritme pausat de l’entorn de la piscina i la gespa.

Tarda de contrastos: BCN World i Camins de Ronda. Dues maneres d’entendre el territori, dues maneres de gestionar el turisme. “No són incompatibles, poden conviure els dos models, si es fan bé les coses”, assegura López-Monné. La conversa no s’acabaria mai, però Tamarit et convida a enfilar el camí de la costa fins al Miracle. Les últimes llums del dia prometen imatges espectaculars.

La Sala Trono, Repsol i el vodka rus

0
Una parella d'actors de Mokoskaia del Nord acompanyen Joan Negrié, director del FITT, i Josep Bertran, de Repsol, en la presentació de la segona edició del festival
Una parella d’actors de Mokoskaia del Nord acompanyen Joan Negrié, director del FITT, i Josep Bertran, de Repsol, en la presentació de la segona edició del festival

El director del Festival Internacional de Teatre de Tarragona (FITT) i gestor de la Sala Trono, Joan Negrié, i el responsable de comunicació i relacions externes de Repsol a Tarragona, Josep Bertran, signen el conveni i es donen la mà, cordialment, a la plaça del Ball de Dames i Vells. L’acte és motiu d’alegria.

Les respectives rúbriques permeten garantir que el FITT tiri endavant, ja que l’empresa petroquímica aportarà 20.000 euros a l’organització del festival. Negrié vol agrair el suport econòmic, i també aprofita l’avinentesa per explicar que estan tancant la programació definitiva, que comptarà amb la presència, entre d’altres, de companyies provinents del Regne Unit, Uruguai i Argentina. Malgrat les dificultats econòmiques, doncs, l’acord permetrà que el festival de noves dramatúrgies, de caràcter bianual i organitzat per l’equip de la Trono, pugui celebrar la seva segona edició a la ciutat entre el 26 i el 30 de juny.

Noves dramatúrgies en espais històrics 

El FITT, tal com descriuen els organitzadors, és un “aparador de noves propostes escèniques internacionals”, una “porta oberta al talent dels millors creadors contemporanis”. Però el “tret diferencial”, com destaca Negrié, és el fet que “obre nous escenaris en espais no teatrals”, que alhora representen  “espais històrics i patrimonials” de la ciutat.

Josep Bertran i Joan Negrié signen el conveni de col·laboració: Repsol aporta 20.000 euros al FITT
Josep Bertran i Joan Negrié signen el conveni de col·laboració: Repsol aporta 20.000 euros al FITT

Aquest és un aspecte que, de fet, en l’edició del 2011, ja fou bàsic. Aleshores els escenaris escollits van ser l’Antiga Audiència, la capçalera del Circ i el Conservatori de Música. I enguany, entre d’altres, han triat la Casa Canals (carrer d’en Granada) i el Col·legi d’Arquitectes (carrer Sant Llorenç).

El paper dels mecenes

Cal recordar, però, que el FITT també està cercant altres vies de finançament per mitjà del micro-mecenatge, l’anomenat crowdfunding, a través de l’espai que han habilitat a Verkami. De moment, gràcies a l’aportació de més de 40 mecenes, han aconseguit prop de 2.000 euros. Fins al 9 de juny tothom qui vulgui podrà contribuir, amb una quantitat econòmica que pot anar des dels 15 fins als 200 euros, perquè l’organització pugui arribar als 4.500 euros que demanen.

El conveni signat entre Negrié i Bertran representa un nou compromís de Repsol amb la Sala Trono. De fet, la mateixa empresa fou la que el passat mes d’octubre de 2012 va renovar l’acord amb la Sala Trono per invertir-hi fins a 15.000 euros (9.000 més que l’any 2011), que pretenien pal·liar la retallada de subvencions públiques.

La suposada beguda russa

Durant l’acte per fer públic el conveni Bertran, Negrié i tots els assistents han gaudit de la presència especial de dos actors de la companyia de teatre nacional de Moskoskaia del Nord. Sens dubte, dues cares molt reconegudes, potser massa i tot. Si ens hi fixàvem tan sols una mica hi podíem reconèixer perfectament Oriol Grau i Paloma Arza.

Els actors de Mokoskaia del Nord en un moment de l'actuació a la plaça de Dames i Vells
Els actors de Mokoskaia del Nord en un moment de l’actuació a la plaça de Dames i Vells

Pel que fa al nom de la companyia és molt similar al d’un vodka rus. Tot i que des de l’organització no ens ho han volgut confirmar (diuen que se’ls va ocórrer “prenent una cervesa”), s’hi assembla sospitosament. Colla de bandarres!

En qualsevol cas, aprofitem l’excusa del licor, doncs, per brindar perquè el festival sigui un èxit. La programació es presentarà el proper 31 de maig, i de moment ja han aconseguit convertir el groc Molière del cartell d’enguany en el “color de l’estiu”.

L’espectacle està assegurat. Molta merda!

Apocada, 12: de la vaixella a la “roba solidària”

1
La botiga Roba Amiga s'instal·la a l'espai que va ocupar La Industria de la Goma. A la façana es conserva el rètol de l'antic establiment
La botiga Roba Amiga s’instal·la a l’espai que va ocupar La Industria de la Goma. A la façana es conserva el rètol de l’antic establiment

L’alcalde Ballesteros confessa que la vaixella de quan es va casar la va comprar a La Indústria de la Goma. Ho diu a l’espai que durant més de seixanta anys va ocupar aquest mític comerç del carrer Apocada número 12, i que ara reobre com la botiga de Roba Amiga.

Com l’alcalde, milers de tarragonins van adquirir algun objecte del parament de la llar a l’establiment que va obrir portes el 1933 i que va ser tota una “institució” a la ciutat. La Indústria de la Goma ja va tancar fa anys, però encara conserva el seu rètol vertical a la façana.

L’amo de l’antic negoci, Sebastià Comes, és un dels convidats a la inauguració del nou establiment comercial que gestiona la Fundació Formació i Treball. De moment, habiliten l’entresòl i la primera planta de l’edifici amb la marca Roba Amiga, per vendre roba, mobles i objectes de llar de segona mà tractats per la fundació.

Botiga a punt

A la festa d’obertura, entre samarretes, pantalons, jaquetes i sabates, es poden veure voluntaris i col·laboradors de la fundació, treballadors socials i el fiscal en cap, Xavier Jou. Al fons, alumnes d’un curs d’ajudant de cuina –comandats per Carles Llobet, del restaurant Els Arcs- preparen el refrigeri que serviran després dels parlaments.

Els penjadors de la botiga ja estan plens de roba, tractada prèviament després de recollir-la als contenidors taronges
Els penjadors de la botiga ja estan plens de roba, tractada prèviament després de recollir-la als contenidors taronges

El director de Formació i Treball, Albert Alberich, explica que Roba Amiga és una botiga on es posen a la venda peces de roba que han estat recollides als contenidors taronges i després seleccionades, tractades i distribuïdes. En tot aquest procés participen persones en fase d’inserció laboral o en risc d’exclusió social.

Contractes 

L’obertura de l’establiment ha suposat en un any la contractació de 12 persones a Tarragona i el finançament de les accions formatives per a aquests col·lectius amb més dificultats per accedir al mercat de treball.

La botiga, per tant, fa de pont. Obre el camí perquè aquestes persones en el futur puguin accedir a altres feines i assolir plena autonomia professional i personal. I, a més, ofereix a la societat una fórmula de comerç responsable i sostenible.

La botiga també representa l’últim esglaó de la cadena que comença als contenidors instal·lats al carrer, on la fundació recull uns tres milions de quilos de roba a l’any entre les comarques de Tarragona i Barcelona.

Roba que, després de seleccionada, tractada i acondicionada, ja s’exposa als penjadors d’Apodaca 12. Allà on fa vuitanta anys obria una botiga d’espardenyes de goma. Allà on durant dècades moltes famílies van comprar la vaixella per a tota la vida.

Àngel Òdena, setze anys deprés

0
Àngel Òdena el passat mes d'abril a Madrid quan cantava a l'òpera "Marina" al Teatro de la Zarzuela" (foto: Gustavo Beruete)
Àngel Òdena el passat mes d’abril a Madrid quan cantava a l’òpera “Marina” al Teatro de la Zarzuela” (foto: Gustavo Beruete)

“Per primer cop en molts anys, aniré a dormir a casa després de la funció”. Àngel Òdena es prepara per viure aquest divendres una nit única i singular al Teatre Tarragona, a la seva ciutat. Serà la segona vegada en la seva carrera que cantarà una òpera en un escenari tarragoní.

El precedent cal situar-lo a l’estiu de 1997, a l’auditori del Camp de Mart, quan Òdena va participar a El barbero de Sevilla amb els Amics de l’Òpera de Sabadell. De la mà de la mateixa entitat, al cap de setze anys, el baríton tarragoní assaja ara amb el cor i l’Orquestra Simfònica del Vallès l’obra La Traviata que representaran en dues funcions, divendres i diumenge.

Amb moltes ganes

Àngel Òdena reconeix una barreja de “responsabilitat i molta il·lusió” pel que representa el retorn amb ell de l’òpera de gran format a Tarragona. Sent “una mica de pressió” davant l’expectació creada però afirma sentir-se “feliç” per la resposta del públic que ha exhaurit les 1400 localitats disponibles.

“Tenim públic i cal aprofitar aquesta ebullició”, afirma el baríton al FET a TARRAGONA. “Hem de sumar sinèrgies”, diu Òdena tot repartint elogis a la programació Òpera Catalunya, la feina dels Amics de l’Òpera de Tarragona, l’ajuda de la Fundació Mútua Catalana i la gestió de l’Ajuntament.

la-traviata

El cantant valora molt positivament la gran temporada d’espectacles als teatres tarragonins -“feta amb pocs recursos”, assegura-  i celebra que l’òpera tingui continuïtat a la tardor amb La flauta màgica. Li agradaria, però, que més empreses tinguin “més sensibilitat” per les arts escèniques i que l’ajuntament “s’ho cregui de debò”.

Amb moltes idees

Crear més indústria cultural pròpia; preservar la gestió pública dels teatres municipals; aprofitar la feina d’entitats com Joventuts Musicals i Camerat XXI; programar a l’auditori de l’antiga Caixa Tarragona, ara propietat de la Diputació; configurar al Camp de Mart un festival d’estiu de nivell internacional que sigui alternativa als certamens de la Costa Brava… Les idees musicals d’Àngel Òdena pensant en Tarragona no s’esgoten mai, tot i que no para de viatjar.

Ell, que va cantar el dia de la inauguració del Tarragona, sent una estimació especial per aquest teatre, per al qual va aportar idees al projecte de l’arquitecte Xavier Climent. Ell, que va rebre els aplaudiments més llargs d’aquella gala de l’11 de desembre de 2012, torna ara al mateix escenari amb La Traviata i un públic molt expectant.

Potser sense ser-ne conscients, Àngel Òdena i el Teatre Tarragona es disposen a ser protagonistes d’un cap de setmana que pot marcar un punt d’inflexió en la programació cultural de la ciutat.

La Jove a Euskal Herria: 4 noms propis

El periodista i casteller de la Colla Jove Xiquets de Tarragona, Albert Mercadé, publica al FET A TARRAGONA aquest article sobre el viatge a Portugalete (Biscaia) del passat cap de setmana. Una crònica molt personal que passa per quatre noms que configuren la seva experiència:

L'autor de l'article, el periodista i casteller Albert Mercadé, comenta l'actuació de la Colla Jove per a Euskal Telebista (foto: Laia Díaz)
L’autor de l’article, el periodista i casteller Albert Mercadé, comenta l’actuació de la Colla Jove per a Euskal Telebista (foto: Laia Díaz)

Neymar da Silva Santos Junior

Eren poc més de les cinc de la matinada de dissabte. Quatre autobusos ben plens de son i il·lusió a parts iguals emprenien el camí. El primer recompte, a ma alçada, ens donava mig autobús dormint, l’altre mig cantant (per desesperació de la primera meitat), i servidor, enganxat a Twitter seguint el serial de la nit.

I és que la diferència horària és capritxosa, i va voler que l’hora de pujada a l’autobús coincidís amb el desenllaç de la reunió del fitxatge del brasiler pel Barça. Després de gaudir de la seva companyia durant una estona, no vaig tenir més remei que abandonar-lo per sumar-me al grup dels que es desesperaven pels crits que no els deixaven arrencar el son. El viatge va ser poc feixuc. Passa sovint que a l’anada, la il·lusió es mescla amb la gasolina i fa que tot vagi més ràpid.

Zuhaitz Gurrutxaga

“Tío, me estás salvando. En mi vida había visto esto que hacéis, y en mi vida había hecho una retransmisión en directo. Yo, era futbolista”. La frase sortia de la boca del comentarista d’Euskal Telebista que estava fent la retransmissió en directe de la diada, després d’estar narrant un castell a la plaça de l’Ajuntament. Tot i que la frase sencera no té desperdici, em vaig quedar amb la última part.  Guardada a la memòria, enmig de les més de sis hores de camí de tornada, vaig trobar un moment per fer satisfer la curiositat.

Revisant la seva carrera, veig que no m’enganyava. Quatre anys a primera amb la Real Societat, havent passat per Rayo Vallecano i Real Unión de Irún, entre altres. Malgrat que assegurava haver perdut contra el Nàstic, una altra dada destacava sobre la resta: zero gols marcats al llarg de la seva carrera esportiva. En la periodística, ja n’hi havien colat un. Tot sigui dit, ho va salvar de forma brillant.

Mikel Laboa

Els carrerons del nucli antic de Portugalete tenyits del lila més noctàmbul. El que aquí en diem correbars, ell en diuen Trikipoteo. Potser el vam allargar un pèl massa per poder-nos excusar amb el terme “sopar”. Tant hi fa si val la pena. Crec que ja era a la darrera parada del trajecte , i sense motiu aparent, que ens veiem immersos en un karaoke improvisat.

Catalans cantant en euskera, i bascos cantant en català, tots seguint – o almenys intentant-ho amb força – la lletra que anava apareixent a la pantalla del petit bar d’aquella cantonada, convertit en la més pura mostra de l’agermanament entre dues cultures que s’abracen des de la diferència.

Em quedo amb la frase de l’home de cabells blancs i samarreta de l’Athletic: “cantáis en euskera mejor que muchos de aquí. Casi como Mikel Laboa ya”.  Poc se n’havia adonat de com havíem destrossat algunes estrofes del Virolai minuts enrere. Fugint de l’anècdota, quedem-nos en el fons, i és que un poble que canta, mai no mor. I en això, hi han coincidit Obrint Pas i Fermin Muguruza.

Jose Ignacio Wert

Perquè part de la culpa de tot plegat és seva. Agredir la llengua és agredir el tret que més orgullosos ens fa estar de la nostra cultura. Canalitzar la causa i aprofundir en la conseqüència. Tota agressió és benvinguda si la resposta que genera és tan agraïda com la que hem pogut gaudir aquest cap de setmana. Defensa conjunta, unió de sinèrgies.

Honor i orgull de gaudir del luxe i afrontar la responsabilitat de representar la llengua i la cultura catalana davant d’un país que, ensenyant el seu i gaudint del nostre, van ser els millors amfitrions que hom pot tenir. Amb la fredor que et permet el dia després, m’aventuro a dir que aquí hi hem guanyat tots.  Ikusi arte, Euskal Herria.

albert mercadé
  Albert Mercadé Massó
  @albertmercade

Jardins verticals al Sagrat Cor

0
Els alumnes de sisè de Primària del col·legi Sagrat Cor, davant d'un dels jardins verticals que han elaborat amb material reciclat (foto: Mª José Sánchez)
Els alumnes de sisè de Primària del col·legi Sagrat Cor, davant d’un dels jardins verticals que han elaborat amb material reciclat (foto: Mª José Sánchez)

Es van trobar de casualitat, van compartir una idea i en pocs mesos l’han feta realitat. El Col·legi Sagrat Cor i Innovation Hub de la URV han format una parella que ha impulsat un projecte innovador i educatiu i que ens deixa uns jardins verticals hidropònics a la mateixa escola.

Els protagonistes principals són 49 nens i nenes de sisè curs de Primària, comandats per les tutores Pilar Edo i Viqui Boada. Els primers passos es van fer amb dues sessions a la seu d’Innovation Hub, al campus Sescelades, sota la coordinació de Josep Maria Gastó.

Allà els alumnes van assumir el repte de fer un jardí amb materials reciclats, van observar, van aprendre conceptes bàsics i van elaborar els primers prototips. Ells han recollit el material i han triat els tres indrets de l’escola per posar-hi el jardí.

Acte de presentació de l'activitat als pares i mares d'alumnes. Al fons, els 49 alumnes protagonistes (foto: Mª José Sánchez)
Acte de presentació de l’activitat als pares i mares d’alumnes. Al fons, els 49 alumnes protagonistes (foto: Mª José Sánchez)

El resultat de l’experiment és altament satisfactori, coincideixen en afirmar les tutores del col·legi i el responsable d’Innovation Hub. L’assignatura Medi i Plàstica ha estat el marc en què s’ha desenvolupat aquest projecte que preten utilitzar la tecnologia de la universitat en una qüestió pràctica i aplicar-la amb nens.

La idea s’ha fet realitat i els alumnes mostren orgullosos la feina feta. La sala d’actes del Sagrat Cor s’omple de pares i mares decidits a escoltar les explicacions dels mestres del col·legi i de la universitat. I en acabar l’exposició, arriba el moment de sortir al pati a veure la pràctica en forma de jardins verticals. Tota una festa a l’escola, amb acte d’inauguració inclòs.

El projecte educatiu ha complert els objectius de fomentar la innovació i el treball en equip en alumnes de primària. Innovation Hub és una iniciativa sorgida en el marc del Campus d’Excel·lència Internacional Catalunya Sud, de la URV. “Un gimnàs de la innovació per a tothom”, afirma el seu director, Jordi Cartañà.

Un gimnàs que, en aquest cas, ha servit  per convertir una idea en realitat a través de l’aprenentatge. I de pas, per fer del col·legi Sagrat Cor un lloc amb un jardí tan smart com el de la Tabacalera.

Joves talents amb els enginyers industrials

0
D'esquerra a dreta, els quatre guardonats: Hassan Azmani, Àlex Rodríguez, Arnau Rodríguez i Dídac Alhama, acompanyats del Delegat del Govern, la directora general de l'AEQT i el president del Col·legi d'Enginyers Industrials
D’esquerra a dreta, els quatre guardonats: Hassan Azmani, Àlex Rodríguez, Arnau Rodríguez i Dídac Alhama, acompanyats del Delegat del Govern, la directora general de l’AEQT i el president del Col·legi d’Enginyers Industrials

“Tots sou guanyadors”, els repeteixen diverses vegades durant l’acte de lliurament dels VI Premis del Col·legi d’Enginyers Industrials de Tarragona a treballs de recerca i crèdits de síntesi vinculats amb la tecnologia. I semblarà tòpic, però en part, tenen raó en insistir-los en aquesta idea. Els seus noms han destacat per sobre d’un total de 110 propostes presentades.

Quatre joves talents, amb iniciativa, i amb uns projectes enginyosos i acurats. Es tracta d’Àlex Rodríguez, Hassan Azmani, Dídac Alhama i Arnau Rodríguez, les propostes dels quals tot seguit us presentem.

 

Tarragona des del cel

Àlex Rodríguez, estudiant de batxillerat a l’Institut Sant Pere i Sant Pau, s’emporta un accèssit  pel treball titulat  “Tarragona des del cel”, un viatge per la nostra ciutat a través d’un telefèric urbà. Tres estacions: al Serrallo, a la platja del Miracle i a la rotonda que uneix la Via Augusta amb la Rambla Vella. El recorregut circula, entre d’altres, per espais emblemàtics de la ciutat com les Muralles.

No tan sols combat els desnivells d’aquesta ciutat costeruda, sinó que disposa d’un clar atractiu turístic. A nivell més tècnic, Rodríguez assegura que el moviment del telefèric és “circular” i “continu”, és a dir, que “segueix sempre la mateixa direcció i mai no s’atura”.

Proposta original i meticulosa,  que presenta fins i tot un disseny artístic molt vistós de les estacions. Rodríguez explica el programari que ha fet servir: Sketch per dissenyar, Autocad per fer càlculs com la llargada de cable o l’alçada respecte al mar, i Google Earth per ubicar-se constantment en el mapa de la ciutat.

Un braç robòtic

Hassan Azmani, de l’Institut de Torreforta, ens presenta el seu braç robòtic, que obeeix a les ordres d’un ratolí d’ordinador, i amb el qual aconsegueix el tercer premi. Per definir-nos la robòtica, ens cita literalment a Isaac Asimov: “La robòtica és la ciència que estudia la intel·ligència artificial”. Assegura que l’estructura és similar a la del braç humà.

Honestament,  explica que va tenir dificultats a l’hora de fer que el braç robòtic agafés objectes, ja que amb la força d’un sol servomotor el braç no podia suportar el seu propi pes i el de l’objecte. La solució? Després de setmanes rumiant-hi, Azmani va decidir col·locar-hi un segon servomotor, situat al damunt de l’altre, i d’aquesta forma, quan actuen ambdós alhora, el braç pot subjectar sense problemes objectes. I, de fet, ho posa en pràctica en directe. La prova surt bé i el públic aplaudeix.

El braç robòtic funciona, i tal com ens explica Azmani, podria tenir  aplicacions útils en la nostra vida quotidiana. No tan sols podria servir per a la indústria, sinó que també podria “obrir un món laboral a la discapacitat” i ajudar en les tasques de rescat als bombers.

Hassan Azmani, posant en marxa el braç robòtic i explicant el seu funcionament.
Hassan Azmani, posant en marxa el braç robòtic i explicant el seu funcionament.

Una motocicleta en transformació

Dídac Alhama, estudiant d’automoció a l’Institut Pere Martell, aconsegueix el segon premi amb una proposta atractiva i, sobretot, sostenible: la transformació d’un ciclomotor de combustible en elèctric. Alhama, però, no ha fet tan sols un projecte de viabilitat per veure si es podria fer, sinó que ho ha dut exitosament a la pràctica, agafant una motocicleta en desús.

Malgrat els canvis introduïts al ciclomotor, destaca que ho féu “intentant  conservar les seves prestacions d’origen, la seva estètica, i l’ús pel que estava fet”. Ens assegura que tecnològicament funcionava, però que calia mirar també si “sortia a compte” econòmicament, ja que, com ell mateix diu, “ el que ens toca és la butxaca”. I, certament, en línies generals, sortim guanyant. Pel que fa al consum, per exemple, l’estalvi és d’un 60%. Fins i tot mediambientalment la diferència és notable. A més, per altra banda, Alhama ens explica que aquestes transformacions podrien incentivar la mà d’obra dels tallers.

Malgrat els punts positius, Alhama explica algunes qüestions que podrien dificultar la implantació del projecte. En aquest sentit, parla de la “normativa d’homologació”. És a dir, s’haurien de fer assajos, diverses proves i moltes gestions burocràtiques que tindrien un cost aproximat de 6.000€, tot i que, òbviament, això tan sols caldria fer-ho amb un primer vehicle de les mateixes característiques. També considera que els punts de càrrega, la falta de màrqueting de vehicles elèctrics i la manca de polítiques que afavoreixin l’ús d’aquest tipus de vehicles ho condicionen negativament.

La sustentació dels avions

Com dèiem, tots són guanyadors, però el cert és que Arnau Rodríguez, estudiant de batxillerat a l’Institut Baix Camp de Reus és qui aconsegueix el primer premi amb un estudi sobre la sustentació dels avions, pel qual ha construït un túnel de vent. La presentació del jove, que vol estudiar enginyeria aeronàutica, és impecable. Els he de confessar, però, que a mi em resulta complicat no perdre el fil.

Parla del Teorema de Bernoulli, l’Efecte Venturi i la tercera llei de Newton (acció-reacció), entre d’altres. És aleshores quan jo, inevitablement, recordo a Pierre Bordieu i la seva reflexió sobre el periodisme i la seva “tendència constant a l’antiintel·lectualisme”. És a dir, que els periodistes tracten molt temes però no saben de res, parlant clar. I, aleshores, evocant les paraules del sociòleg francès, em vaig fent petit, mentre Rodríguez continua brillant explicant conceptes físics.

El túnel de vent, construït gràcies a l’ajuda del seu pare, i a partir de les indicacions que facilitava la web de la NASA, li serveix per demostrar les hipòtesis que verifiquen la sustentació dels avions, tot comprovant els perfils alars i les seves diferències de pressió, entre d’altres. Ens explica els experiments realitzats amb el túnel a través d’un video que ha fet. En definitiva, ens justifica com i per què volen els avions, de forma minuiciosa.

Arnau Rodríguez en el moment de recollir el premi del Col·legi d'Enginyers Industrials a Tarragona.
Arnau Rodríguez en el moment de recollir el premi del Col·legi d’Enginyers Industrials a Tarragona.

L’excel·lència

Acompanyat, entre d’altres, pel delegat del Govern a Tarragona, Joaquim Nin, i la directora general de l’Associació Empresarial Química de Tarragona, Teresa Pallarès, el president del Col·legi d’Enginyers Industrials de la demarcació de Tarragona, Lluís Maestre, destaca que el jurat “té en compte l’esforç, la innovació, la disciplina, la comunicació i el valor laboral” dels projectes, i assegura que els quatre treballs “reuneixen aquests paràmetres”. Durant gran part del seu discurs es dirigeix directament als joves premiats: “No us rendiu”, els encoratja.

També els adverteix, tenint en compte el difícil context que estem vivint: “L’única sortida és l’excel·lència”. I és que precisament aquest valor tan important és el que els ha conduït fins al reconeixement públic amb aquests treballs, i el que si continuen en aquesta línia els garantirà un gran futur.

El que no sabem és si podran créixer professionalment aquí, o hauran d’afrontar nous horitzons a l’estranger. Malgrat que alguns líders polítics, com la ministra Báñez, de forma desafortunada, parlin cofois de “mobilización exterior”, molts esperem no perdre l’extraordinari capital humà que representen joves com ells. Enhorabona nois!

On són els mites

2
Jesús Mari Serrano deixa el Nàstic després de catorze temporades (foto: Gimnàstic de Tarragona)
Jesús Mari Serrano deixa el Nàstic després de catorze temporades (foto: Gimnàstic de Tarragona)

Conservo com un gran tresor la samarreta amb el número 7 del Vila-real que em va donar Robert Pires, gràcies a la intervenció de l’Òscar Àlvarez, l’any de primera al Madrigal.  Pires era un dels meus jugadors preferits des de la seva etapa al Metz o a l’OM sense oblidar el seu pas per l’Arsenal i no vaig voler desaprofitar l’oportunitat de fer-me amb la samarreta del de Reims.

Sempre he sentit preferència pel dorsal de Pires i, de fet, sempre he jugat amb el 7 per culpa de dos ídols d’infància i adolescència, dos Èric, el Castel i el Cantonà, que van marcar, en la ficció del còmic i en la realitat d’un terreny de joc, els meus coneixements futbolístics més bàsics.

Com qualsevol nen he mitificat un munt de figures molts cops inaccessibles, altres més reals, que el temps ha anat esborrant de la memòria col·lectiva. Si sou d’aquests mitòmans i romàntics del món del futbol, espero que el vostre equip no sigui el Nàstic.

 Referents granes

Recordo perfectament el comiat de Lluís Codina en una cafeteria, l’adéu d’Antoni Pinilla com a proscrit després d’un pas desafortunat per la Direcció General i ara el de Txus Serrano per la porta del darrere després de dedicar catorze anys al club en pràcticament totes les seves vessants esportives.

Serrano marxa deixant el club allí on el va trobar i tanca així un cicle, segurament el més exitós de l’entitat, on n’ha viscut de tots colors.

He tingut la sort de conèixer el Serrano més esquerp que sortia parlant pel mòbil del vestidor i d’enganyar el Txus per treballar junts analitzant els rivals durant dues temporades, pagat amb dos lots de productes berguedans. Aquest navarrès, tarragoní d’adopció, ha tastat des de la glòria de l’ascens a Primera fins als desplaçaments en solitari i amb moltes hores de cotxe en la seva etapa a la secretaria tècnica. Ell va ser qui pentina aquella pilota que Gordillo acaba rematant a Zamora.

A l'etapa de Serrano al Nàstic, el club ha viscut molts moments d'eufòria per l'ascens o la permanència (foto: cedida)
A l’etapa de Serrano al Nàstic, el club ha viscut molts moments d’eufòria per l’ascens o la permanència (foto: cedida)

Amb Serrano marxa el darrer símbol del Nàstic de l’última dècada, marxa el supervivent capità de l’ascens i un dels noms que ha estat lligat a tots els èxits esportius de l’equip tarragoní els últims anys. Ho fa després de ser jugador, secretari tècnic i, l’última temporada i mitja, segon entrenador.

Adéu a una icona

L’acomiadament de forma sobtada i sense cap tipus de preferència deixa clar que ser una icona a Can Nàstic serveix de ben poc i que, tot i el seu perfil d’antiheroi descuidat, Serrano acaba marxant de la mateixa manera que ho van fer els capitans que aquell quatre de juny del 2006 l’acompanyaven en la foto al balcó de la Plaça de la Font.

El club busca aire nou després de les sortides també del fins ara tècnic, Javi Salamero i del Director Esportiu, Jose Sicart. Aire renovat que arriba de la mà dels nous inversors, Promoesport , a qui el romanticisme del futbol també sembla importar ben poc, “el seu treball i la nostra victòria”, com diu el seu leitmotiv, s’allunya força de la idea més poètica de l’esport.

Crec doncs que em tocarà seguir col·leccionant samarretes que poc a poc s’omplen de pols en una caixa dels “xinos” i que de tant en tant miro amb nostàlgia com el qui recupera un àlbum de fotos de temps millors o un vell disc on sona “Le métèque”.