Carregant ...

Els reptes del periodisme: innovar per transformar

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Imatge del taller sobre innovació d'aquest passat dissabte. (foto: Col·legi de Periodistes de Tarragona)

Imatge del taller sobre innovació d’aquest passat dissabte. (foto: Col·legi de Periodistes de Tarragona)

El periodisme està vivint un dels moments més difícils de la seva història. La professió està cada vegada més desprestigiada i precaritzada, i això ha fet entrar al sector en un espiral de pessimisme que no ajuda a tirar endavant.

Sovint només ens lamentem de la situació de la professió, però no fem res per canviar-la. Ens costa analitzar el problema i buscar-ne solucions. Això és el que vam intentar fer aquest passat dissabte en un taller organitzat pel Col·legi de Periodistes de Tarragona impartit per l’investigador de la Universitat Rovira i Virgili, Francisco Andrade, responsable del projecte Innovation Hub de la URV, que treballa per facilitat el treball creatiu i col·laboratiu.

El reptes del periodisme

Andrade va fer un taller participatiu on va reflexionar entorn el concepte d’innovació com a motor de transformació. Va desmentir alguns mites que giren entorn aquest concepte, com ara que només poden innovar les grans empreses i companyies del món. Andrade està convençut que amb les eines apropiades es pot innovar, sempre amb la cultura de la col·laboració i la transformació.

El taller va començar fent una reflexió sobre la situació actual del periodisme i els reptes de futur de la professió. I curiosament la paraula crisi es va sentir molt poc. La majoria de reflexions dels companys presents van intentar mirar al futur. Es va parlar de revaloritzar la professió i fer-la imprescindible per la societat. I és aquí on entra en joc el concepte de valor, allò que fa que la gent ho consideri útil, necessari i atractiu per la seva vida diària. Què significa ser periodista? Quin valor podem aportar? Podem buscar nous valors?

Eines per innovar

Davant d’aquestes preguntes, va començar el taller, on vam aprendre diverses eines per trobar solucions als nostres problemes i, per tant, innovar. Va ser interessant aprendre les característiques del mètode SIT (Systematic Inventive Thinking), unes eines que et permeten crear noves versions o configuracions d’una situació ja existent. Aplicant el pensament FFF (Function Follow Form) es poden generar idees completament noves, per molt impossibles que semblin.

Per aplicar-la, els periodistes presents a l’activitat vam descriure els passos que s’han de seguir abans d’agafar un avió. Si després d’enumerar-los, els canviem d’ordre, aquestes eines ens ajuden a buscar els beneficis d’aquest canvi i les solucions i barreres que s’han de superar per aplicar-los.

L’activitat d’aquest dissabte al Col·legi de Periodistes va servir per oblidar-nos durant una estona de la paraula crisi per aprendre el concepte d’innovar. Reflexionar i lamentar-los de la situació actual del periodisme està bé, però buscar solucions per millorar-la encara està més bé. És important fer pinya i creure que, innovant, es pot tirar endavant. Ho aconseguirem? 


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Una resposta a “Els reptes del periodisme: innovar per transformar”

  1. María José Sánchez ha dit:

    Va ser tot un plaer compartir el matí amb vosaltres!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *