El refranyer és ric i savi. I diu el refrany que una flor no fa estiu, ni tres fan primavera. Quan s’anuncia un projecte periodístic com el que ens ha anunciat el “Fet a Tarragona”, siguem realistes, podem dir que una flor no fa estiu, que el fet que aparegui una nova publicació local a Tarragona no vol dir que la crisi del periodisme ha passat a ser un record.
Ni la revista que uns quants periodistes vam impulsar a Reus fa més d’un any i mig. Ni els diaris o portals digitals impulsats per periodistes, alguns amb una elevada nòmina de lectors… Tres flors tampoc fan primavera. Justament la crisi és la que ha actuat i actua d’impuls perquè puguin néixer iniciatives com aquestes, que vegem néixer algunes flors que alegren un paisatge molt gris.
El Camp de Tarragona, des de sempre, ha tingut un dèficit important d’empresaris que hagin apostat clarament per la comunicació i el periodisme, a diferència d’altres territoris, com sí que hi ha hagut a Girona, o a Lleida, o a Manresa, o a Vic, o a Vilafranca del Penedès, o a… Algunes iniciatives de les que han reeixit han tingut al darrere l’impuls de professionals. I darrere de molts fracassos històrics qui ha perdut bous i esquelles han estat també professionals.
Reflexions sobre el panorama comunicatiu al Camp de Tarragona
Alguns èxits i alguns fracassos els han impulsat empreses o empresaris de fora. No és qüestió ara d’analitzar per què aquest territori ha viscut i viu aquesta situació, que ha generat un mapa de mitjans locals molt més feble que en altres territoris.
Però convindran amb mi que els professionals, davant d’aquesta realitat, tenim dues opcions: o quedar-nos a casa de braços plegats i reunir-nos de tant en tant amb companys per lamentar la situació i buscar culpables, o jugar-nos-la i impulsar nosaltres plataformes que ens permetin exercir un ofici, el del periodisme, la salut del qual és un termòmetre de la salut democràtica d’una societat.
Els promotors del “Fet a Tarragona” són dels que no s’han volgut conformar i han optat per impulsar aquest projecte, basat en un digital i una revista de paper, de mida sostenible i amb un clar compromís en favor de la ciutat a la que volen servir.
Només el fet d’haver-ho decidit i d’haver-ho tirat endavant mereix que hi parem atenció i que hi donem suport d’entrada. En cas contrari, ens arrisquem a viure un gris hivern que ja està sent massa llarg. Benvinguda, doncs, aquesta nova flor que ens acosta a la primavera.
Francesc Domènech
Director de NW-La Revista de Reus.