“Mook” és un terme anglès que serveix per parlar d’un tipus de publicació híbrida, a mig camí d’una revista i un llibre. No és una revista convencional i no és un llibre, però incorpora algunes de les seves característiques: publica un tema central en forma de dossier amb textos més llargs, té una cura especial per la fotografia i la il·lustració, i es ven a les llibreries.
El professor José Luis Terron, director de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, explica que en alguns països d’Europa estan apareixent els primers “mooks”, és a dir, publicacions que s’assemblen físicament a una revista en el seu format i contingut, però dissenyades per guardar a les prestatgeries com si fos un llibre. Una barreja entre una revista i un llibre amb una enquadernació cosida de rústica; periodisme de continguts, anàlisi i reflexió; i una periodicitat bimestral, trimestral o semestral.
Aquest nou fenomen comunicatiu l’explica el professor Terron després d’escoltar el funcionament i la filosofia del FET a TARRAGONA com a digital i revista en el marc de la Jornada de la Comunicació Local organitzada per l’InCom-UAB. Segons Terron, FET a TARRAGONA és un producte que va en la línia innovadora de les publicacions “mook”, un híbrid de revista magazine i llibre, que es ven a les llibreries o a través de subscripcions i que aspira a romandre a moltes prestatgeries com a element de col·leccionista.
El director de l’Institut de la Comunicació també destaca la importància de mantenir activa la pàgina web del FET a TARRAGONA amb continguts informatius d’actualitat diferenciats i l’ús de la crònica que, segons ell, està recuperant el prestigi com a gènere d’interpretació i anàlisi dels fets. Terron creu que el FET, impulsat per un grup de periodistes tarragonins, obre una via interessant per explorar en el camp de la comunicació de proximitat en aquest context de canvis profunds i una crisi persistent.
L’estudi 2011-2012 de la comunicació local, coordinat per la professora de la URV, Marta Montagut, presenta un panorama desolador: reduccions de plantilla, tancament de mitjans i descens de la producció pròpia. S’observa una migració de professionals de mitjans tradicionals a projectes online perquè els costos són més assequibles. Es constata que aquests projectes estan impulsats per periodistes al marge de grans empreses i que obren nous espais comunicatius. I es confirma que la televisió local és l’actor més feble de tot l’ecosistema ja que ha patit la desaparició de nombrosos canals.
FET a TARRAGONA ha estat protagonista de la Jornada de la Comunicació Local mentre preparava la presentació del segon número de la revista. Serà aquest dimarts a les 20 h. al Cafè Metropol. A més d’explicar els continguts de la revista acompanyats d’alguns dels seus protagonistes, projectarem dos curtmetratges realitzats per alumnes de l’IES Pere Martell: “El viatge d’en Kèdar” i “Lligats a la mar”. L’acte està obert a tothom: als subscriptors, als nous lectors i als curiosos que vulguin conéixer com és la revista que encara la recta final de l’any.
Un mook a l’smart. Fantàstic.