La visita al Circ romà comença a l’Ajuntament de Tarragona. Des del pati del Rei Jaume I, Joaquin Ruiz de Arbulo explica la zona del Palau Municipal on es trobaven les dotze carceres, o quadres de sortida dels carros i cavalls que participaven a les curses. El professor d’Arqueologia de la URV apunta les característiques principals d’aquella competició consistent a fer set voltes a l’entorn d’una barrera central que no està documentada. Hi participaven en quatre grups identificats pels colors blanc, blau, verd i vermell i en quatre, vuit o dotze carros.
60 subscriptors del ‘Fet’ comparteixen detalls del monument amb Joaquin Ruiz de Arbulo
Una seixantena d’amics lectors del FET a TARRAGONA segueixen amb interès les explicacions de l’arqueòleg, que sempre recorda els tres elements clau que giren a l’entorn del patrimoni romà de Tarraco: la investigació, la conservació i preservació dels monuments i la difusió al públic en general de tots els coneixements adquirits.
La visita al Circ s’atura una estona al mig de la plaça de la Font per constatar les dimensions del monument i com totes les cases arrenglerades a la banda de la Rambla Vella són estretes i tenen la mateixa mida perquè corresponen a les graderies. Aquí comença la mirada crítica de la visita, perquè fa evident que s’ja produït un problema a l’hora d’explicar i ensenyar un element essencial del Patrimoni Mundial.
La conversió de l’antic hotel Moca en una oficina bancària de La Caixa va permetre durant uns quants anys veure-hi una grada del Circ en un estat magnífic de conservació, però fa mesos que l’oficina està tancada amb el consegüent procés de degradació. Les grans vidrieres, que des del carrer permetien contemplar una part essencial del Circ, ara estan tapades amb papers. Com és possible que no s’hagi tingut en compte una solució per part de l’entitat financera i/o de l’Ajuntament?
Seguint el recorregut, pel Trinquet Nou arribem fins a la Capçalera, on Ruiz de Arbulo recorda les intervencions positives que s’hi han realitzat els darrers 40 anys i que arrenquen amb els plans parcials de la Part Alta i Pilats. Això ha permès enderrocar les construccions modernes superposades de manera gradual, tot i que el procés -reconeix- anirà per llarg. La bellesa d’aquest espai contrasta amb la deixadesa a l’antic Moca.
El passeig pel Circ continua per l’interior de la Capçalera i, de sortida, s’entreté en dues de les intervencions més recents: la del carrer del Trinquet Vell i la de la plaça dels Sedassos. La primera, gràcies a l’enderrocament de la Casa dels Militars, ens deixa a la vista un ampli sector de les grades inferiors que -adverteix Ruiz de Arbulo- es podrien connectar amb la volta llarga.
Després de dues hores, a la plaça dels Sedassos s’acaba la visita amb la mirada més crítica o, almenys, la més escèptica, sobre la intervenció realitzada el darrer any gràcies a l’1% cultural. Unes tanques separen la plaça de les grades convertides en seients. Queda clar que no està obert al públic i que no és l’actuació més afortunada que s’hi podia haver fet. Les preguntes dels subscriptors tanquen una visita guiada plena d’interès.
A tall de conclusions:
– El Circ és un monument esplèndid que es pot explicar en bona part, gràcies a la zona de la Capçalera, la més i millor recuperada.
– El potencial del Circ és enorme i encara s’hi podria actuar molt més per donar-lo a conèixer en tota la seva esplendor.
– La intervenció a Sedassos fa evident la manca de planificació a mig i llarg termini. Fa la sensació que s’hi fan intervencions com a pedaços i en funció si arriben o no diners.
– Resulta incomprensible que CaixaBank hagi tancat l’oficina i no hagi arribat a un acord amb l’administració municipal per mantenir almenys la visió de la grada. No s’hi podria destinar, per exemple, a Oficina de Turisme?
Acabem la visita comentada al Circ amb ulls crítics publicant a continuació més fotografies: