17.1 C
Província de Tarragona
Divendres, abril 26, 2024

El 8M porta el crit feminista de ‘Cigarreras’ a Tarragona

Imatge de l’obra ‘Cigarreras’ amb les actrius a l’escenari.

El 7 de desembre de 1857, unes 4.000 dones treballadores van iniciar una vaga a la Real Fábrica de Tabacos de la Corunya. Demanaven millores salarials, unes condicions laborals dignes i la igualtat amb els homes. Aquesta aturada és considerada històrica i un dels punts de partida del moviment obrer a l’Estat espanyol.

L’obra es representa dilluns 7, vigília del dia de la dona treballadora

L’espectacle ‘Cigarreras’, que arriba aquest dilluns 7 de març al Teatre Tarragona, es basa en la novel·la ‘La tribuna’, d’Emilia Pardo Bazán, aprofitant que el 2021 es va celebrar el centenari de la seva mort. La peça retrata la realitat social, les vivències i les vicissituds de les cigarreres gallegues, en una època tan convulsa com va ser la de la caiguda de la dinastia borbònica, el 1868, i la proclamació de la I República, cinc anys més tard.

El missatge principal de l’obra és el d’entendre que en les dinàmiques socials, en aquest cas relacionades amb la dona, els grans avenços es produeixen quan es fa el salt d’allò privat i particular a allò col·lectiu, segons explica el director de ‘Cigarreras’, el gallec Cándido Pazó.

L’espectacle es basa en la novel·la ‘La Tribuna’ d’Emilia Pardo Bazán

Es tracta d’una adaptació de la novel·la que transporta el públic fins a una de les primeres vagues femenines que es va produir al segle XIX a Espanya, a través dels ulls de vuit cigarreres, interpretades per sis actrius, i una novena veu, que aporta la mirada de Pardo Bazán. Aquesta última s’encarrega de la narració i estableix un vincle amb el públic.

L’eix argumental de l’espectacle gira al voltant de la vida a la fàbrica, però també hi ha petites incursions en els seus nuclis domèstics i en la seva vida privada. Aquí entra en joc la protagonista, l’Amparo, una dona jove que té un amor impossible amb un burgès i que, a partir de les seves circumstàncies personals, s’adona de les dificultats col·lectives de la classe social a la qual pertany.

l’argument gira al voltant de la fàbrica i d’una vaga de dones

Per referir-se a la figura de l’Amparo, el director de l’obra ha parlat d’una primera llavor del perfil de dona que es reivindicarà el segle XX i que es consolidarà el XXI. “Ella és conscient de la seva condició i sap que té una lluita i un esforç per endavant per aconseguir la igualtat i el progrés”.

L’espectacle es va estrenar en gallec i per la seva gira arreu del territori espanyol es manté aquesta llengua en les quatre cançons que formen part de l’obra. “Més enllà de la dificultat tècnica que suposava traduir-les, volíem reivindicar que vivim en un món amb veus i llengües diferents, i que s’ha de conviure amb aquesta realitat”, explica Cándido Pazó.

La protagonista, Amparo, representa el model de dona que es consolidarà anys més tard

La peça ja ha gaudit d’una primera trobada amb el públic català, al Teatre Romea de Barcelona. A Tarragona, l’espectacle es representarà en la vigília del Dia Internacional de la Dona Treballadora, aquest dilluns 7 de març a les 20:30h. Es tracta d’una bona ocasió per connectar emocionalment amb un col·lectiu pioner de dones treballadores.

 

PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here