El director del Teatre Nacional de Catalunya, Xavier Albertí, va decidir programar un espectacle certament singular per iniciar la temporada d’enguany al coliseu barceloní. Durant la primera setmana d’octubre, i dirigit per ell mateix, es va poder veure “Per començar, Sarsuela”, un muntatge que seleccionava alguns fragments de les millors sarsueles catalanes dels segles XIX i XX. Peces de gran riquesa musical i artística que, en molts casos, han caigut en l’oblit.
D’entre les quinze obres seleccionades en destacava “La Falç al Puny”, amb música de Manel Blancafort i Lletra de Lluís Capdevila i del tarragoní Rafael Homedes Mundo. Una peça estrenada al Teatre Nou de Barcelona l’any 1931 i que va constituir un èxit de públic com relaten les cròniques periodístiques de l’època. A La Vanguardia es podia llegir “Sigue cada día creciente el éxito de la nueva obra lírica “La falç al puny”, que Luís Capdevila, Homedes Mundo y el maestro Blancafort ofrecen al público en el (teatro) Nuevo. Las representacions se cuentan por llenos y el público aplaude con entusiasmo la partitura y el libreto”. Veient el títol de l’obra, és fàcil interpretar-ne el contingut, de caràcter marcadament polític, amb un rerefons de lluites entre lliberals i absolutistes, i amb un accentuat sentiment patriòtic. L’obra va caure en l’oblit durant el franquisme, i molt possiblement no es va tornar a representar fins aquesta tardor a l’escenari del TNC.
Durant la seva trajectòria literària, Homedes Mundo va teixir una amplia xarxa de relacions amb la intel·lectualitat de l’època a la ciutat de Tarragona. Com a mostra, un botó: la seva novel·la curta Los Irredentos està dedicada “al amigo querido, el notable publicista, D. Antonio Rovira Virgili, en recuerdo de antigua y verdadera amistad”.