Carregant ...

Els nens aporten un “bany de realitat” a la química

Alumnes del col·legi Cèsar August segueixen les explicacions d’un responsable de BASF en una de les plantes de Tarragona. Foto: Juan Segovia.

La sala de control, plena d’ordinadors, i el laboratori són els dos espais que més els impressionen. Visiten la planta de fungicides enmig d’un gran complex industrial amb tot el vestuari d’un professional: pantalons, camisa, armilla, casc, guants i ulleres. Roba a mida de nens i nenes d’entre 11 i 12 anys perquè se sentin com uns operaris més de la fàbrica química.

Aquesta quinzena d’alumnes estudien sisè de Primària al col·legi Cèsar August de Tarragona i, amb un altre grup similar del col·legi públic La Canonja, han participat en una experiència pionera, promoguda per BASF: un panell públic assessor infantil. Una experiència que s’ha prolongat durant dos cursos i que conclou avui amb la visita a la planta i unes reflexions i comentaris finals.

BASF HA PROMOGUT UNA EXPERIÈNCIA PIONERA AMB ALUMNES DE CINQUÈ I SISÈ DE PRIMÀRIA

A preguntes dels adults, els nens i nenes responen espontàniament que els ha sorprès “el nivell de seguretat” i que la feina de moltes persones “es controla des d’una petita sala amb ordinadors”. Creieu que la fàbrica és segura?, plantegen. “Sí, perquè vas molt tapat”, contesta una noia. “Sí, perquè hi has de complir les normes”, replica un company. Algú vol treballar aquí quan sigui gran? “No”, responen a l’uníson, amb algun afegit entre rialles: “Hi fa molta calor”.

La visita a la planta ha tancat quatre sessions convocades al llarg de dos cursos. Foto: Juan Segovia.

Del primer dibuix d’una fàbrica, que els nens van elaborar fa un any i mig, a les conclusions finals el camí recorregut és ampli. Al color gris, les flames i el fum del principi s’hi han afegit colors més vius, natura, cotxes i bicis. Al llarg de quatre sessions han conegut tot el perímetre de BASF i una planta per dins, i han parlat de torxes, xemeneies, perill i seguretat.

Núria Domingo, mestra del Cèsar August, remarca que és important que “els alumnes coneguin el seu entorn i que passin de la teoria del llibre a la realitat”. A l’hora de definir l’experiència en una paraula, els nens i nens opten sobretot per “interessant”, “molt xula”, “divertida”, “impressionant”, “curiosa” i “on aprens moltes coses”.

Els alumnes comenten plegats les impressions de la visita a BASF. Foto: Ricard Lahoz.

BASF i l’empresa Ceres, que gestiona el panell públic assesor infantil, analitzaran ara els resultats de l’experiència. És el “moment d’avaluar un procés molt novedós, perquè ha estat una prova pilot”, en paraules de Mercè Chiapella, directora del gabinet. “La iniciativa ha resultat molt positiva -remarca Conxita Esteve, directora de comunicació de BASF- perquè els comentaris dels nens quan van entrar el primer dia suposen un bany de realitat de com ens veuen”.

LA COMPANYIA VALORA LA INICIATIVA COM A “MOLT POSITIVA” I ARA N’ESTUDIARÀ LES CONCLUSIONS

Després de quatre sessions, els alumnes dels dos centres (amb diferències evidents entre els de La Canonja i Tarragona per una qüestió de proximitat) han modificat una mica la percepció de la indústria.  Un cop analitzades les conclusions, BASF decidirà si continua experimentant altres iniciatives que tenen com a objectiu copsar les veus, les opinions i les impressions de l’entorn. Queda clar, però, que en aquest terreny hi ha molt camí per recórrer.

Diferències entre dos dibuixos elaborats pels nens del Cèsar August. El de la dreta incorpora colors i més elements que el de l’esquerra. Foto: Ricard Lahoz.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *