40 establiments que serveixen tapes i tres locals que ofereixen còctels. Apunteu en el calendari divuit dies: del 25 d’abril al 12 de maig. El Tarragona dTapes, una de les iniciatives de més èxit dels darrers anys a la ciutat, es prepara ja per a la cinquena edició.
La Cambra de Comerç de Tarragona va tenir l’encert de promoure aquest concurs i ruta de tapes per la ciutat quan la crisi ja ensenyava les urpes (2009) i ha aconseguit consolidar el certamen com una referència lúdico – gastronòmica que mou la gent, anima el consum i dóna alegria als carrers.
El Tarragona dTapes se suma a altres iniciatives interessants en el món de la gastronomia local. Només en el primer trimestre de l’any hem pogut tastar els menús anti-crisi dels restaurants de la Part Alta i les jornades de cuina de bord dels establiments del Serrallo. I no podem oblidar el Tapalta de cada dijous, les jornades del romesco o la feina per la qualitat del col·lectiu Tarragona Gastronòmica.
Cal aplaudir el dinamisme i la inquietud de molts restauradors que han sabut donar valor a la seva cuina, oferint productes de qualitat; innovació i experimentació; cuina tradicional evolucionada; plats i preus molt diversos; jornades promocionals organitzades de forma conjunta…
Restauració i comerç
Tot això que fa bé el món de la restauració, amb el suport d’institucions com la Cambra o Tarragona Turisme, és el que no fa el col·lectiu del comerç. Per exemple, mentre la idea del Tarragona dTapes l’han copiat en altres ciutats com Reus (Ganxet Pintxo), les iniciatives comercials de la capital de Baix Camp són impensables a Tarragona.
Aquest pròxim cap de setmana, més de 120 botigues de Reus participaran en una campanya especial de primavera, amb activitats i descomptes, i el divendres un horari nocturn fins a dos quarts d’onze. Algú veu possible organitzar una promoció similar a Tarragona? O millor, algú pensa en promoure una iniciativa singular i única del comerç tarragoní?
Actituds contraposades
En temps de crisi, desànim i pessimisme, una part significativa de la restauració de Tarragona ha sabut sumar esforços, innovar i arriscar. En canvi, la gran majoria del comerç de proximitat s’ha vist superat pel discurs victimista, una actitud individualista i conservadora i una falta d’unitat.
Ja diuen que les comparacions són odioses, però molt aviat veurem de nou ben animats bars i restaurants en la “ruta de tapes” per diferents zones de la ciutat, mentre el comerç local és incapaç de muntar una “ruta de compres” o qualsevol iniciativa que animi el consum i doni alegria als carrers de Tarragona.
Algun botiguer s’ha plantejat sumar el petit comerç a la campanya del Tarragona dTapes?
Tot això estaria molt bé si la gent de la ‘smart city’ fos civilitzada. Gràcies a la proliferació de terrasses, els crits de la gent asseguda i moltes vegades beguda, arriben als menjadors i dormitoris de les cases. A la Part Alta, en un carrer estret ocupat per taules (els quatre cantons) a mig matí una colla d’homes parlaven a crits, perquè aquí no se sap fer d’altra manera. A la Rambla, capdamunt, les terrasses impedeixen el pas entre extensions de cadires i cartells expositors. Un abús. Resultat: veïns estressats i propietats que perden valor.
A l’estranger civilitzat, s’interromp un concert de música clàssica a quarts de dotze de la nit només perquè un veí protesta, en una zona de cases unifamiliars.
Tapes i terrasses sí, però sense tocar la pera.