Carregant ...

Parelles per a llegir

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Maria Monfort, a l'esquerra, alumna del col·legi Pau Delclós, llegeix en veu alta amb la seva "parella" Alba Llauradó, dins de l'activitat LECXIT

Maria Monfort, a l’esquerra, alumna del col·legi Pau Delclós, llegeix en veu alta amb la seva “parella” Alba Llauradó, dins de l’activitat LECXIT

L’Alba Llauradó i la Maria Monfort són “parella”. Una té 21 anys i estudia Història a la URV i l’altra té 10 anys i cursa quart de Primària. Els uneix una relació d’una hora a la setmana, almenys  durant un any. Cada dimarts a les cinc de la tarda es troben per xerrar i llegir en una aula o al racó d’un passadís del col·legi Pau Delclós, un cop acabat l’horari lectiu habitual.

La Marina i l’Eduard també són “parella”. Ella té 28 anys i ell en té 10. La Núria Ricomà té com a parella l’Hugo, de 9 anys, i estan llegint en veu alta el llibre “Diari del Greg”. A la sala del costat, més àmplia, hi ha altres parelles com la Judith -estudiant d’educació infantil- que comparteix un còmic amb el Nisani, un nen amb cara de murri.

Tots ells participen de l’activitat LECXIT (Lectura per a l’èxit escolar) que el curs passat es va iniciar en aquesta escola del carrer Méndez Núñez. Un grup de 25 persones externes al col·legi fan de voluntaris i atenen durant una hora setmanal alumnes de quart i cinquè compartint diferents lectures.

Tres "parelles" comparteixen lectures a la biblioteca de l'escola

Tres “parelles” comparteixen lectures a la biblioteca de l’escola

Fem la visita a l’escola un dimarts, el dia de la setmana amb més “relacions”: en total, tretze parelles. El dimecres, n’hi ha set i el dijous altres cinc. La directora del Pau Delclós, Coloma Bartra, s’encarrega de distribuir els espais i coordinar que cada nen i cada adult tingui la seva parella o bé una altra en cas de malaltia.

La gran majoria de voluntaris són dones i força joves: predominen les estudiants universitàries o les professionals d’àmbits tan diversos com la infermeria, el dret o la història de l’art. També n’hi ha mestresses de casa i jubilades. Totes aseguren sentir-se “útils, molt implicades i amb ganes d’ajudar els més petits”.

L'Hugo, de 9 anys, llegeix en veu alta al costat de la seva "mentora", Núria
L’Hugo, de 9 anys, llegeix en veu alta al costat de la seva “mentora”, Núria

Abans de conèixer les seves “parelles”, les voluntàries han fet una jornada de formació al CaixaForum amb una pedagoga, que els explica quines necessitats tenen els nens i nenes amb dificultats per llegir, i amb una contacontes que proposa lectures i dóna consells per aprofitar millor un llibre.

Els alumnes triats presenten un nivell mitjà en català i castellà i “l’objectiu és que passin a tenir un nivell alt”, segons la directora del centre. El programa vol facilitar la fluidesa i la comprensió de la lectura i fomentar-ne l’hàbit. Per això, cada nen i nena va triant les lectures que anirà compartint amb el seu “mentor”, la persona adulta que l’acompanya durant tot el curs. Es llegeixen contes, còmics, llibres de manualitats o per retallar… s’hi fan jocs… Cada parella va al seu aire i el voluntari respecta el ritme de l’alumne. No hi ha examen ni avaluació final.

La Judit i el Nisani llegint un còmic

La Judit i el Nisani llegint un còmic

L’activitat es realitza sota el patrocini de la Fundació Jaume Bofill, però és organitzada des de l’escola. La Fundació la Caixa també hi col·labora i ofereix als adults un ampli dossier amb propostes pràctiques per estimular la lectura dels més petits.

Als nens se’ls veu contents, tot i que els seus companys de classe ja han marxat del col·legi cap a casa o a fer activitats extraescolars. L’Eduard, l’Hugo, el Josep Maria, el Nisani, la Maria i també la Irene -que avui s’estrena- xerren animadament amb els seus respectius “mentors”. Llegeixen en veu alta, pregunten per paraules o expressions que no entenen, responen qüestions sobre la comprensió de la lectura, juguen… Aquesta hora setmanal -amb l’autorització dels pares- resulta “una experiència molt enriquidora”, com diu una de les voluntàries. Enriqueix als adults i enriqueix als nens. Així que s’acomiaden, queden per trobar-se la setmana vinent a la mateixa hora.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *