Carregant ...

El periodisme entra a les aules d’ESO

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Xerrada sobre periodisme a la Salle Torreforta, el curs 2014-2015 (foto: La salle Torreforta)

Xerrada sobre periodisme a la Salle Torreforta, el curs 2014-2015 (foto: La salle Torreforta)

Aquest dilluns 7 de març torno a La Salle Torreforta. Ja fa un bon grapat d’anys que el professor Joan Sala em va convidar per primera vegada a fer una xerrada sobre Periodisme a un grup d’alumnes del centre educatiu. Ara és la Maria Solanellas, cap del departament científic del col·legi, qui es posa en contacte amb mi per participar en l’activitat FAIG, de tercer curs d’ESO, dedicada als mitjans de comunicació.

Al grup de nois i noies d’aquest curs els parlaré aquest dilluns dels mitjans de comunicació i, especialment, de la premsa escrita i de com es busquen i s’elaboren les notícies. Després de la xerrada inicial hi haurà un torn de preguntes per part dels alumnes. L’any passat, a finals de febrer de 2015, publicava aquest article en relació a la visita a La Salle Torreforta:

“es pot viure del periodisme?” 

“Quin impacte ha tingut la crisi econòmica en el periodisme?”. Caram, la pregunta és de l’Andrea Casas, una alumna de 14 anys, de Tercer d’ESO de La Salle Torreforta. La resposta no cal que la detalli aquí, perquè segur que molts de vosaltres ja coneixeu o intuïu què ha passat els darrers anys amb el tancament de mitjans de comunicació, la reducció de plantilles, el descens de vendes dels diaris de paper, la caiguda de la publicitat o el problema de la gratuïtat dels continguts en el món digital.

Abans de la pregunta sobre la crisi, el Dani Marin m’ha plantejat si el periodisme dóna suficients diners per viure. Deu n’hi do! També és difícil de respondre la qüestió: li aclareixo que molts professionals tenen sous molt baixos i han de sumar diverses feines per anar fent. L’Andrea Garcia, l’Anna Cayuela, el Xavi Casas, la Laia Mestres, la Júlia Aliseda i el Roger Barba són altres alumnes que participen activament en aquesta trobada amb un periodista professional. Pregunten per horaris de feina, anècdotes, problemes a l’hora de començar a treballar, dificultats de l’ofici, els moments més importants d’una dilatada trajectòria, motivacions que m’han portat a ser periodista…etc.

La meva xerrada sobre Periodisme i Comunicació es fa en el marc de l’assignatura Faig, destinada al treball en equip. Altres companys professionals, com Raquel Sans, Xavier Bailach i Josep Suñé, hi participaran en els propers dies. Els explico la meva trajectòria, que comença amb els estudis universitaris i les primeres pràctiques, continua durant 25 anys en el món de la ràdio amb col·laboracions en premsa i televisió, i desemboca en l’actualitat amb la direcció del FET a TARRAGONA en les dues versions: revista i digital.

Ponent i alumnes interactuen per descobrir l’encant de l’ofici de periodista, com es treballa davant d’un fet ja previst o quan es produeix un esdeveniment del tot inesperat. Avui a l’escola és notícia una vaga convocada per estudiants i divendres que aniran a fer una visita a Càritas. Cal explicar com accedir a les persones que ens poden donar informació d’interès, i com es treballa des d’una redacció en grup amb altres companys o des de casa en solitari.

Llibretes i ordinadors portàtils conviuen a l’aula a l’hora de prendre apunts. Ells m’expliquen els horaris de l’escola i les assignatures. N’hi ha tres d’optatives: alemany, cultura clàssica i meteorologia. Em sobta aquesta darrera, però n’hi ha vuit alumnes que l’estudien. La xerrada sobre periodisme la segueixen tots amb interès i atenció, i a més, porten preparades les preguntes com si es tractés d’una roda de premsa de veritat. Acostumat a fer classe a estudiants de Periodisme de la URV, resulta reconfortant trobar-se amb un grup d’adolescents inquiets amb tot un món al davant per descobrir.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *