17.6 C
Província de Tarragona
Diumenge, abril 14, 2024

Publicitat de l’Eurocopa de futbol que es filma a Tarragona

Rodatge al carrer d'en Granada aquest diumenge
Rodatge al carrer d’en Granada aquest diumenge amb la participació de quatre nens. A les altres fotografies es veuen els operaris i la gravació des d’un dels balcons. Fotos: CEDIDES.

Carrer d’en Granada. Diumenge al matí a la Part Alta de Tarragona. La via està tallada al trànsit de vehicles i persones. Un grup de quatre nens ocupen l’espai central del carrer amb una pilota. Al seu voltant, desenes d’adults amb càmeres, micròfons, monitors i altres eines tecnològiques. Roden escenes des de diferents perspectives, fins i tot des dels balcons dels veïns. Hi ha roba estesa que creua el carrer com a element decoratiu.

 

Al carrer d’en Granada (i també al Nou Estadi del Nàstic) es filma un anunci de la marca de cotxes Hyundai – Kia, patrocinadora de l’Eurocopa 2016 de futbol que es jugarà a principis d’estiu a França. L’empresa sudcoreana ha trobat a Tarragona una localització ideal per enregistrar algunes imatges dels seus anuncis destinats al campionat futbolístic. Una altra mostra del potencial tarragoní a l’hora de rodar seqüències de publicitat.

IMG-20160306-WA0003

 

‘silenci, es roda!’ 

Al número 2 de la revista FET a TARRAGONA, el novembre de 2013, ja vam publicar un article sobre aquesta temàtica. El signava Anna Plaza i es titulava  ‘Silenci, es roda!’:

 

Anuncis, curtmetratges, videoclips, programes de televisió, algun que altre llargmetratge… La producció audiovisual a Tarragona es troba en una franca progressió ascendent. “Els localitzadors i directors s’estan adonant que rodar a Tarragona és fàcil. No hi ha tantes restriccions com a Barcelona, que comença a estar molt saturada. Aquí els podem tractar amb més mimo.”

 

Estem en un petit despatx del Palau de Congressos. Davant nostre, la Txell Roig, la dona jove i enèrgica que, des de la seva creació fa tres anys, s’encarrega de la Tarragona Film Office. “La Film Office encara és un embrió” ens explica. “Però cada vegada hi ha més consultes. És una feina de formiga, amb poca visibilitat. Moltes propostes no fructifiquen, però tu ja has plantat una llavor. Potser aquell director o localitzador que no s’ha decidit per Tarragona, tornarà a pensar-hi més endavant. És com si estigués treballant per una immobiliària que es diu Tarragona. Enlloc d’ensenyar pisos, ensenyo localitzacions.”

 

La Film Office depèn de l’Empresa Municipal de Desenvolupament Econòmic i la seva tasca principal és facilitar els tràmits per rodar a la ciutat. “És una finestreta única. La majoria de tràmits depenen de l’Ajuntament. Però també en faig amb el Port”, ens explica la Txell. “Si no hi hagués una Film Office la majoria de projectes no arribarien a temps d’obtenir els permisos. En el món audiovisual es treballa amb molt poca antelació, si exceptuem el cinema. Algun cop m’han trucat gairebé d’un dia per l’altre.”

 

IMG-20160306-WA0007

La Tarragona Film Office també coordina  els serveis municipals que poden ser necessaris en un rodatge. “Potser cal que la Guàrdia Urbana talli el trànsit. O que l’enllumenat públic sigui més tènue. O que la brigada mulli el terra per recrear un efecte wet down, vaja que sembli que ha plogut… Jo m’asseguro que tot estigui a punt. Per garantir que tot està en ordre i fer front a necessitats de darrera hora, la Txell acostuma a ser present en totes les gravacions.

 

Rodar o gravar a Tarragona no és car. De fet, la majoria de produccions audiovisuals estan exemptes de les taxes. Per gravar amb càmera en mà o amb trípode no es cobra res, perquè es considera que no hi ha ocupació de la via pública. “En el cas de les pel·lícules i els videoclips, fem la tramitació de manera interna per tal que tampoc hagin de pagar. Com a contrapartida en els crèdits han de figurar els logos de l’Ajuntament, de la Film Office i de les institucions col·laboradores”, detalla la Txell.

 

“S’ha de tenir en compte que els rodatges generen ingressos directes, perquè mobilitzen molta gent que fan estada a la ciutat. Però, el més important són els ingressos indirectes que arriben gràcies a la visibilitat i notorietat que assoleixes. Hi ha estudis que apunten que un 25% dels turistes van a un lloc determinat perquè l’han vist al cinema o a la televisió.” Els que no s’escapoleixen de pagar, però, són els treballs publicitaris. La taxa és de 170 €/m2 de via pública ocupat. En aquest cas no hi ha concessions.

 

La Part Alta, el Port, l’amfiteatre, les platges… són els emplaçaments icònics de Tarragona. I són també els que tenen més èxit com a localitzacions. Les platges, per exemple, són l’escenari triat per moltes firmes de moda per fer-hi sessions fotogràfiques. Al Port s’hi han rodat diversos anuncis, com el d’Opel que s’ha passat per salons de l’automòbil de tot el món. Aquests espais també han estat escollits com a teló de fons de molts videoclips.

IMG-20160306-WA0009

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here