(Aquest article es publica gràcies als subscriptors del FET A TARRAGONA, que amb el seu suport econòmic resulten imprescindibles per tirar endavant el projecte periodístic en format revista i en format digital. El reportage és el fruït de moltes hores de gestions i de la feina d’un periodista i un fotògraf. Si voleu contribuir amb una quota anual de 30 € ens ajudareu a que el FET sigui un mitjà encara de més qualitat. Per això us demanem el vostre suport i que us hi apunteu omplint aquesta butlleta).
—
La segona graderia de la TAP, on s’ubica la zona de premsa –i on, de fet, també hi ha un segment de graderia–, és el lloc on se situa el rovell de l’ou de la maquinària del Concurs. Des d’allà es coordina el tempo del certamen, què diu en cada moment l’speaker, què veuen els espectadors a través dels marcadors, com es comuniquen els intents de castells i els resultats, els tancaments de rondes… El control és molt exigent i minuciós. I tot plegat ha d’arribar també fora de la plaça.
Si bé és cert que, el 2014, més de 300 periodistes es van acreditar per seguir el certamen, la comunicació oficial que fa el Concurs de Castells és clau per arribar a tothom. David Barceló és la persona encarregada del que es coneix com a gestió de comunitats (community management) del Concurs de Castells. O el que és el mateix, el responsable de Facebook i Twitter. “Les xarxes socials ens han donat un nou camí que ens permet arribar a més gent: des de l’organització hi ha l’obligació d’intentar aportar aquest valor afegit”, explica Barceló.
Desenes de persones treballen pel certamen amb àmbits poc coneguts pels espectadors
La seva tasca es limita a les tres jornades del Concurs i al sorteig, ja que la resta de dies del bienni és la mateixa organització qui administra els comptes oficials del certamen. La necessitat de ser a les xarxes socials neix fa només uns anys, i és el 2012, quan Facebook es consolida i Twitter irromp, que des del Concurs creuen necessària una figura que exerceixi de comandament d’aquestes xarxes durant els dies de competició. “Treballo com a responsable online del Grup Borges i, a més, era casteller dels Xiquets de Reus, on havia tingut càrrecs de responsabilitat”, comenta Barceló, que atribueix a la combinació d’aquests dos aspectes el fet que comptessin amb ell per exercir aquesta feina.
“L’any 2012 va funcionar com una mena de prova pilot, i vam constatar que calia algú amb dedicació exclusiva que cobrís des de l’inici de les jornades fins a la roda de premsa dels caps de colla que fan podi”, afirma, alhora que subratlla que el model es va treballar i es va millorar en l’edició del 2014. “Sobre la base de l’experiència que havíem tingut, fa dos anys vam introduir la figura d’un fotògraf dedicat únicament a enviar-nos fotos per a les xarxes.
Enguany també hi haurà novetats: esperem donar ús a Periscope”, confessa Barceló. Una altra gran novetat ha estat la incorporació a l’equip d’Àlex Tarroja, propietari d’una ingent base de dades estadística del món casteller que, situat al costat de Barceló a la segona graderia de la TAP, l’ajuda a l’hora de nodrir de contingut estadístic les informacions que publica.
(…)
Aquest és un fragment del reportatge ‘Darrere l’escenari’ que publiquem íntegrament al número 19 del FET a TARRAGONA. La revista és a la venda a Llibreria de la Rambla, Llibreria La Capona, Llibreria Adserà i Cal Matias (Serrallo). Amb la revista va de regal el fascicle dedicat al ‘Temple d’August i el Fòrum provincial’ del col·leccionable dels monuments de Tàrraco que són Patrimoni Mundial.
Fes-te ara subscriptor del FET per només 30€ l’any i dóna suport al periodisme local analític i de qualitat. Clica aquí, omple-hi les dades i rebràs a casa totes les revistes i fascicles, i podràs participar en les activitats culturals exclusives que organitzem per als subscriptors.