Carregant ...

Una nova Setmana Santa s’obre pas

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Francesc Seritjol s’estrena aquest any com a president de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa de Tarragona. Foto: cedida

“Els canvis arribaran sols, per inèrcia, de manera natural pel relleu generacional”. Qui ho diu parla de la Setmana Santa tarragonina, una manifestació cultural i religiosa que ha mamat des del dia que va néixer. Ara té 35 anys, és llicenciat en Ciències de l’Educació i dirigeix l’escola – institut del Catllar. Francesc Seritjol i Marimon, del Gremi de Marejants, s’estrena aquesta primavera com a president de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa de Tarragona. Canvi profund, mirada diferent i bocanada d’aire fresc.

“No soc el president dels presidents de les entitats”, afirma rotund. Vol coordinar i donar joc a les 24 persones de la junta i a moltes altres que hi vulguin col·laborar des de fora. Amb Seritjol han arribat a la direcció de l’agrupació una dotzena de joves, amb una mitjana de 30-35 anys, una mentalitat diferent a la que predominava fins ara i disposats a innovar. Aquest any encara no s’hi apreciaran gaire canvis, però és evident que una nova etapa s’obre pas paulatinament a la Setmana Santa tarragonina.

Francesc Seritjol, president de l’Agrupació amb 35 anys, representa una bocanada d’aire fresc

Aquest divendres Seritjol presidirà per primera vegada la presentació del llibre de l’Agrupació. I diumenge 2 d’abril farà el mateix amb l’acte del Pregó -a càrrec de la directora del Museu Diocesà, Sofia de la Mata–  que presenta dues novetats: el retorn al Saló de Plens de l’Ajuntament  (després del pas per l’església de Sant Agustí) i la interpretació d’un toc solemne per part de totes les bandes de les confraries, un cop finalitzat l’acte.

En aquests detalls s’aprecia la voluntat de Francesc Seritjol: “La Setmana Santa ha de ser un element de la marca Tarragona. Ens hem d’obrir més a la ciutat. D’aquí quatre anys voldria que fos més coneguda i estimada pels tarragonins i pels visitants”. També es fixa com a objectiu, ara sí, obrir bona part de l’any, des de Setmana Santa fins a finals d’octubre, els quatre espais que acullen els passos: Sant Agustí, Natzaret, Sant Llorenç i Sant Miquel del Pla.

El cartell de la Setmana Santa 2017 és una fotografia de Carles Mallol.

Les ganes d’innovar ja es noten en el cartell d’aquest any (format apaisat i no vertical), en la creació del perfil de l’Agrupació a Twitter o en la pàgina de Facebook. I aviat es veurà en una renovada pàgina web. En l’horitzó dels propers 2-3 anys s’han marcat la realització d’una vintena d’accions de difusió a Catalunya i a Espanya per rebre el reconeixement del Ministeri de Cultura com a Festa d’Interès Turístic Nacional.

“Els canvis arribaran sols, de manera natural. Serà un procés lent, però imparable”

La nova generació que comença a liderar la Setmana Santa tarragonina no vol deixar d’utilitzar cap tecnologia a l’abast. I és conscient, d’altra banda, que cal reformular alguns actes que s’estan realitzant des de fa dècades per pura inèrcia. No es tracta de trencar radicalment amb la tradició i la religiositat d’aquesta manifestació cultural i patrimonial, però sí de donar-li un nou aire. Seritjol i el seu equip és conscient que serà un procés lent, amb algunes (o moltes) reticències, però imparable.

Vist des de fora, com a simple espectador, un últim apunt. En ple segle XXI, la gent busca experiències originals, singulars i d’una durada relativament curta. I això explica, per exemple, que tingui més interès, seguiment i atractiu la Recollida dels passos de la tarda de Divendres Sant que la Processó del Sant Enterrament. Per aquí passa, al meu entendre, el futur de la Setmana Santa de Tarragona, rejovenida i posada al dia.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *