

Els nens esperen al passadís amb ansietat poder entrar a l’aula. La Noemí i la Roser obren la porta i els saluden un a un, amb calidesa, amb un ‘Bon dia! Què faràs avui?’ i tots responen que s’hi portaran molt bé. Les mestres els agafen de les mans, els acaronen el cap, els abracen i, amb un somriure, els conviden a entrar a classe. Som al 4 cordes.


En cercle i agafats de les mans, onze nens i nou nenes segueixen atentament les indicacions de la Noemí: es freguen les mans, aixequen els braços i els deixen anar, respiren a fons, tanquen els ulls, es queden en silenci… “Cada sessió la comencem amb exercicis de respiració i preparant el nostre cos per després aplicar aquesta feina a l’instrument”, explica el Rafa Calatayud, mestre de música.


Dimecres al matí a l’escola pública de Sant Salvador. S’entreveu l’ambient primaveral. El sol s’esmuny entre les persianes i les cortines de les finestres que donen al pati. La Noemí Rubio toca el violí a diferents ritmes i els nens els segueixen amb moviments acompassats. “La canço d’avui es diu… Àfrica!”, exclama amb entusiasme. I al cap de pocs segons, l’aula s’omple de les veus dels infants entonant un la la la la, re re re re, si si si si… “Tornem a repetir la primera frase? Vinga, va… molt béeeee!”


Els alumnes són de Tercer de Primària. Se’ls veu il·lusionats. Sense límits. “Els nens porten una motxilla molt pesada i el 4 cordes és un moment per fugir d’una dura realitat; és una via d’escapament”, explica la Maribel Aranda, tutora del curs. La immigració a l’aula és del 94%, sobretot magrebina, però també procedent de Ghana, Nigèria, Perú i Argentina. “Famílies amb complicacions econòmiques i socials, i algun nen amb discapacitat motriu o problemes de dicció que està perfectament integrat al grup”. Una aula inclusiva.


El ritme de la sessió és àgil. Canten tots una cançó que parla de l’amistat, d’estimar i de compartir, i que a la tornada diu Bon dia, Good morning i Salam alay-kum (“La pau sigui amb vosaltres”). En acabar i aplaudir, cadascú va a buscar el seu instrument -violí o violoncel- perfectament assignat amb un número i es distribueixen en semicercle. Estan en ple assaig. Preparen el TRA-LA-LÀ, un conte musical, una cantata que representaran el dissabte 13 de maig al Teatre Tarragona.


La directora de l’escola, Meritxell Olivé, descriu la importància del projecte: “Treure els nens i les famílies del barri per portar-los al teatre, posar en valor la feina de tot el centre, pujar a un escenari gran i rebre l’aplaudiment del públic”. La canalla de Sant Salvador tocarà conjuntament amb alumnes de l’escola de música del Morell i l’escola Germanes Bertomeu de Mataró, a més d’un quartet de solistes professionals, i cors i orquestra formats per nois i noies més grans.
NENS DE TERCER PREPAREN UNA CANTATA QUE REPRESENTARAN AL MAIG AL TEATRE TARRAGONA
Els últims minuts de cada sessió estan dedicats a la bústia: una petita capsa de cartró on els infants deixen uns sobres amb missatges adreçats a un altre company. Al final de la classe es llegeixen les cartes en veu alta. “Entrenem el pensament positiu, que reconeguin coses bones dels altres i fomentem el contacte físic, que s’abracin i s’estimin”, descriu la Noemí. I el Rafa afegeix: “Treballem les emocions, els components socials i comunicatius. El 4 cordes va molt més enllà d’ensenyar com es toca un instrument”.


Els infants gaudeixen de l’experiència. El violí i el violoncel són l’excusa per mostrar-los valors com l’amistat, el respecte i el treball en grup. L’elecció dels instruments no és casual: “Estan associats a un ensenyament elitista i nosaltres volíem trencar fronteres. A més permeten fer moltes coses en poc temps”, comenta la Noemí, que amb la Roser Àvila forma part de la cooperativa Musicop, ideòloga del 4 cordes. El desenvolupament del projecte ha estat possible gràcies al suport de Repsol.
“ÉS UN PROJECTE D’ESCOLA I DE BARRI. VA MOLT MÉS ENLLÀ D’ENSENYAR A TOCAR UN INSTRUMENT”
Les expectatives de principi de curs s’estan complint. “La cantata és un projecte d’escola i de barri, volem que vinguin els pares i s’hi impliquin”, raona la directora. “L’objectiu és que els nens que vulguin seguir estudiant música puguin formar una petita orquestra aquí, a Sant Salvador”. Si tot va bé, el curs que ve el 4 cordes es farà amb alumnes de Tercer i de Quart de Primària. La iniciativa promoguda pel Rafa Calatayud, que imparteix classe de música a tots els cursos, ha estat molt ben rebuda.
A l’escola conviuen 400 alumnes i una trentena llarga de professors. Lluiten contra l’estigmatització. Les ganes d’aprendre i de superació dels nens i nenes esperonen els mestres. “No podem caure en el pessimisme”, revela la Meritxell, “perquè els infants ens ensenyen cada dia que poden fer moltes més coses”. I el 4 cordes i el TRA-LA-LÀ en són un bon exemple. Felicitats, escola de Sant Salvador. Sempre endavant!