26.7 C
Província de Tarragona
Dijous, setembre 12, 2024

La robòtica a l’educació del segle XXI

El Jordi, la Tània, el Ricardo i la Judit, els components del grup Dynamind. Foto: Carla Clúa

La Judit m’acompanya al seu despatx. Les parets hi estan farcides de capses numerades i etiquetades amb codis que no entenc. Al fons, hi ha penjada una pissarra amb una llista de noms de pobles i escoles sota el títol “Curs 2017/2018”. En reconec uns quants. La Judit s’asseu a una de les cadires i me n’ofereix una per mi.

Dynamind busca apropar les eines de la robòtica a les aules i utilitzar-les en altres competències”, m’explica la Judit, gerent de l’empresa. Tot i que la robòtica i el sector digital segueixen estant una mica a l’aire, cada cop són més els centres que decideixen endinsar-se en aquestes competències i introduir-les al currículum dels seus estudiants.

EL GRUP DYNAMIND PROMOU LA ROBÒTICA COM A EINA INTERDISCIPLINAR I FORMATIVA A LES AULES

L’any 2013 va constituir-se Dynamind, un equip format per pedagogs, mestres i enginyers que van detectar una mancança de formació en robòtica a la província, i van decidir impulsar el seu projecte per fomentar la ciència i la tecnologia a casa nostra. Durant tres cursos complets, el grup ha realitzat diferents activitats extraescolars enfocats a partir dels tres anys i de manera diferent en cada etapa evolutiva. D’altra banda, Dynamind també s’encarrega de fer cursos de formació pel professorat, així com d’elaborar material didàctic per a les aules.

La Tània és mestra. La seva ferma aposta per l’educació per projectes la va portar a implicar-se al grup Dynamind i treballar per tal d’incloure la robòtica en l’aprenentatge dels continguts curriculars. “La robòtica s’utilitza per fer un ensenyament interdisciplinar, i utilitzar aquest llenguatge permet treballar els materials didàctics d’una manera més experimental”, afirma.

Els tallers fomenten la psicomotricitat fina, la concentració i el treball en equip. Foto: Carla Clúa

A més de treballar la creativitat i incentivar valors com el treball en equip, des de Dynamind es volen fomentar altres aspectes com les dificultats d’aprenentatge o el rol de la dona a la carrera científica. “Trenquem estereotips des de que són petits a les aules, i volem que tant els nens com les nenes puguin enfrontar-se a una carrera de ciències sense por”, afegeix la Tània.

No és cap secret que la robòtica està de moda. Cada cop són més les acadèmies que es dediquen a oferir activitats extraescolars basades en aquesta competència i la demanda de robots com a joguines va en augment. “Els nens van a jugar amb robots, però el problema ve quan s’acaba el joc. Nosaltres no busquem això: ens basem en el material docent”, comenta un altre dels membres de l’equip, el Ricardo. “No busquem que un nen pugui agafar un robot, busquem que un nen sigui crític dins l’entorn digital i s’hi pugui expressar”, diu la Tània.

A la nostra conversa s’afegeix el Jordi, que després de saludar els seus companys, s’asseu al meu costat. “Volem ser el més innovadors possible dins l’àmbit de la ciència i la tecnologia i aportar recursos dins aquest sector per a desenvolupar unes disciplines fonamentals a l’actualitat”, diu.

CADA COP MÉS CENTRES EDUCATIUS APOSTEN PER INCLOURE LA ROBÒTICA ALS SEUS PROGRAMES FORMATIUS

Tot i ser una branca de la ciència bastant recent, cada cop són més els centres educatius que aposten per la robòtica com a eina formativa. “Els mestres comencen a veure la potencialitat del projecte, i cada cop ens truquen més”, diu la Judit. L’aposta creixent de les escoles per la robòtica ha fet que Dynamind ja hagi treballat amb més de 65 escoles de la província. “El llenguatge informàtic està entrant a les aules, i l’haurem d’aprendre igual que l’anglès o el català”, sosté la Tània.

Dynamind ha treballat amb més de 65 escoles de la província. Foto: Carla Clúa

Vivim bombardejats de tecnologia, i cada dia ens enfrontem a un bon grapat d’eines digitals que ens envolten: des de programar el robot de neteja fins a sintonitzar la pantalla d’eines del cotxe. Per tal de poder fer front a aquestes noves tecnologies i no quedar-nos enrere, adoptant l’actitud d’observadors passius, hem de conèixer-ne bé el seu funcionament i ser actius. “Els nens no només han de ser consumidors, sinó que han de ser crítics i saber moure’s en aquests entorns”, opina la Tània.

La nova escola del segle XXl agafa embranzida i pretén desmarcar-se dels programes didàctics establerts fins ara. Mètodes, competències i eines noves volen instaurar unes noves bases en l’educació i treballar d’acord al canvi i la rapidesa de l’època. “El debat és com volem educar els nostres fills: en una societat que ja no existeix, o inculcant els fonaments del que vindrà? Al final, la qüestió és aquesta”, conclou una Tània contundent.

Carla Clúa
Carla Clúa
Periodista
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here