Carregant ...

Petits exploradors a la recerca de Tàrraco

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

En Txema explicant als exploradors qui era Medusa. Foto: Carla Clúa

Ni la xafogor ha impedit a alguns curiosos apropar-se a la plaça del Rei en ple matí de juliol. Turistes equipats amb gorres, ampolles d’aigua i càmeres de fotografia desfilen per l’espai, amb els ulls posats sobre el pretori. D’altres, potser menys atrevits, es refugien a l’entrada del museu d’una calor que es desfà en topar amb les rajoles del terra. Mentre alguns estrangers pugen les escales per dirigir-se a la primera sala de visita, un grapat de nens esperen impacients que algú els doni indicacions.

En Txema s’apropa als infants i els demana que el segueixin cap al pis de baix. Els set nens i nenes s’apressen a estirar de la mà els seus pares cap a les escales i seguir el seu monitor. “Avui coneixerem què feien els romans a Tàrraco, la ciutat que hi havia on som ara fa 1800 anys”, comença a dir en Txema davant uns nens bocabadats. Per tal de poder ser bons exploradors i seguir les pistes de l’activitat, el monitor obre un bagul i en treu uns barrets i uns mapes. Tant els nens com els seus pares s’equipen amb les eines i somriuen, ja preparats per començar l’activitat.

EL MUSEU NACIONAL ARQUEOLÒGIC DE TARRAGONA AMPLIA LA SEVA OFERTA DIDÀCTICA AMB MÚLTIPLES PROPOSTES DURANT L’ESTIU

El Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona allarga la seva amplia oferta educativa i de lleure familiar durant la temporada d’estiu. Enfocades a un públic més heterogeni i de procedències molt variades, el centre ofereix tres grans propostes d’activitats durant els mesos en què els nens tenen vacances escolars. Els tallers “Investigant al MNAT!”, pretenen posar a l’abast de nens i nenes d’entre 6 i 12 anys la ciència i la metodologia que s’utilitza per conèixer la història. D’altra banda, la proposta que ofereix la Vil·la romana dels Munts (Altafulla), amb la teatralització “Caius i Faustina us conviden a la seva vil·la” va enfocada a un públic més divers, prenent com a base els turistes que estiuegen a la Costa Daurada. L’activitat d’avui, “Vacances a Tàrraco”, vol ser un aparador per a famílies de la vida romana a Tàrraco.

Els participants i els seus familiars investiguen un enigma a cada sala del museu. Foto: Carla Clúa

La Nora aixeca la mà emocionada quan en Txema demana algun voluntari. “Estem envoltats d’inscripcions, i en una hi apareix el nom de Tàrraco”, diu la nena amb veu tímida. D’una revolada, tots els participants s’escampen per la sala per buscar quina és la pedra que es correspon amb la pista. Les mares i els pares que els acompanyen s’impliquen de la mateixa manera que ells en l’activitat. Em quedo sobtada pel munt de coneixements que tenen aquests nens sobre el món dels romans, tot i la seva curta edat. De sobte, l’Àlex crida des d’un extrem de la planta: sembla que l’ha trobat.

“Durant l’estiu, les famílies canvien els seus hàbits i tenir una oferta didàctica especialment pensada per a elles és molt útil i interessant”, comenta la responsable de l’àrea de Difusió, Educació i Exposicions del museu, Pilar Sada. Un gran públic objectiu d’aquest tipus de propostes són els turistes: els visitants de Tarragona volen conèixer el patrimoni i el progrés del lloc que estan visitant, i el MNAT els obre els portes per fer-ho. L’activitat “Vacances a Tàrraco” s’ofereix en català, castellà, anglès i francès, i fins a l’any passat també hi havia oferta de rus. “Intentem diversificar les llengües i fer que els estrangers tinguin una experiència significativa al museu i marxin amb un bon record”, afegeix Sada.

L’ACTIVITAT “VACANCES A TÀRRACO” PERMET A LES FAMÍLIES EXPLORAR LA VIDA A LA CIUTAT EN ÈPOCA ROMANA

Un cas similar és el de la família de l’Àlex i el Dani: tot i que són de Barcelona, estiuegen a Miami Platja i avui han decidit desplaçar-se fins a Tarragona per tal de participar en l’activitat. “Ens agraden molt les activitats de museus i a Barcelona en fem regularment. Amb el patrimoni que té Tarragona penso que se n’haurien de fer moltes més”, em comenta la seva mare.

Després de passar per les diferents sales del museu i descobrir un enigma en cadascuna d’elles, els mini-exploradors arriben a la darrera sala. Un seguit de caps romans i bustos s’estenen davant els seus ullets, que s’obren amb força quan en Txema els comença a explicar la història de cadascun d’ells. “Sabeu com vestien els nens romans?”, els pregunta, després d’haver explicat quines modes seguien els romans. Els nens, emocionats i motivats, s’asseuen al voltant del monitor i observen com comença a treure teles del seu bagul. Davant la petició de voluntari, tots els nens alcen les mans. El Dani s’aixeca i es col·loca davant de tots els seus companys. En Txema l’equipa amb una túnica, una toga i una butlla, un amulet que portaven els nens.

En Dani, vestit com un nen romà. Foto: Carla Clúa

La plaça del Rei segueix banyada per la xafogor dels matins de juliol. Els turistes segueixen passejant amunt i avall, a la recerca d’un trosset d’ombra on aturar-se una estona. A l’entrada del MNAT, visitants de diferents nacionalitats es creuen entre ells mentre d’altres s’esperen al taulell per pagar l’entrada. Els ulls d’alguns d’ells es dirigeixen cap a l’escala, amb un somriure de tendresa: una filera de set nens i nenes, acompanyats pels seus pares, es dirigeix cap a la porta de sortida. S’acomiaden del MNAT amb un mapa a les mans, un somriure, i una pila de nous coneixements que de ben segur els costaran d’oblidar.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *