Carregant ...

‘Reus, Ciutat de la música’, relleu de la capitalitat cultural

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Espectacle inaugural de ‘Reus, ciutat de la música’. Foto cedida.

Reus ja és, oficialment, ‘Ciutat de la música 2018’. Aquest és el projecte amb el qual el batlle, Carles Pellicer, i la regidora de Cultura, Montserrat Caelles, han volgut donar continuïtat a la capitalitat catalana en aquest camp exercida l’any passat. D’aquesta nova iniciativa poc o res se n’ha fet pogut saber fins ara. El pressupost previst inicialment era de 150.000 euros, però el suport garantit ara per la Diputació de Tarragona l’ha doblat. Més enllà de les xifres, però, els dubtes que se’ns plantegen tenen a veure amb la programació de l’esdeveniment i la seva finalitat.

L’anunci de la ‘Ciutat de la música’ el va fer públic el mateix Pellicer durant l’acte de cloenda de la capitalitat cultural, a finals de gener. L’oposició, amb la CUP al capdavant, va tornar a carregar contra el que es considera “una evident manca de planificació”. Que els comptes municipals no s’hagin aprovat fins fa uns dies (a través de la segona qüestió de confiança a la qual s’ha sotmès l’alcalde) tampoc ha facilitat les coses, en aquest sentit. L’espectacle inaugural, ‘Reus és música’, celebrat fa quasi un parell de setmanes, potser permet atrevir-se a interpretar quin serà el desenvolupament de l’activitat. El teixit local, altre cop, hi tindrà un pes important. En tot cas, es fa difícil avançar si tot plegat potenciarà l’escena reusenca.

El projecte, inaugurat fa tan sols uns dies, compta per ara amb un pressupost de 300.000 euros

Per ara, la programació s’ha anat facilitat a poc a poc. Caelles i el seu equip volen transmetre d’aquesta manera que la ‘Ciutat de la música’ és un esdeveniment obert a tothom, dinàmic, viu, en constant creixement i evolució. Altres, però, i amb lògica, podran qüestionar aquesta estratègia tot assenyalant que novament es planifica sobre la marxa. És més, des del govern municipal ja s’ha deixat entreveure que una de les possibilitats de cara als propers anys pot seguir la línia dels grans projectes. Si el 2017 va ser a Reus per a la cultura i enguany (almenys, vuit mesos) per a la música, el 2019 podria comptar amb el protagonisme de la dansa, i el 2020 del teatre. La decisió, però, no està presa.

El govern de l’alcalde Carles Pellicer aposta pels grans esdeveniments els propers anys

El que sí que se sap, no obstant això, és que dues de les apostes de Caelles de la capitalitat tenen garantida una segona edició. D’una banda, el Vermusic, un cicle de concerts duts a terme “en llocs insòlits” de Reus que compta amb el mecenatge de Vermuts Miró. De l’altre, el Festival de les Arts de Reus (FAR), amb Francesc Cerro al capdavant, que en la seva estrena el passat estiu a l’Institut Pere Mata va fusionar diferents disciplines. Són dues propostes, per cert, de petit format i més aviat adreçades a un segment de públic molt concret. És d’esperar, en conseqüència, que altres propostes més populars s’hagin concebut per ser gaudides als carrers i les places de la ciutat. Sortirem de dubtes, possiblement, de cara a les Barraques de Festa Major.

La projecció exterior de Reus com a “destinació turística cultural”, en paraules de Pellicer, és una de les prioritats de les línies de govern del batlle. S’organitzen rutes de tota mena, es programen espectacles, s’atrau amb la qualitat del vermut local i es duen a terme campanyes per als turistes per incrementar la seva despesa a la ciutat en bars, hotels i comerços. De portes enfora, per tant, l’estratègia és clara. El cas, amb tot, és que de portes endins aquesta nova ‘capitalitat’ no sembla haver acabat d’engrescar la gent, potser per com s’ha gestat el projecte, potser perquè els actors culturals reusencs tenen altres necessitats.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *