Carregant ...

“FP + universitat: una via d’èxit segur”

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Angel L. Miguel, director de l’institut Pere Martell, als jardins del Complex educatiu que envolten el centre. Foto: Nil Morato.

L’Institut Pere Martell és dels millors de Tarragona i de Catalunya en quant a formació professional, o almenys, així ho veu el seu director Ángel L. Miguel. “Jo crec que podem ser un referent a la formació professional de Catalunya”, sentencia el director del centre que afegeix que “aquí tenim una formació professional modèlica, amb uns centres molt ben preparats amb professionals i professionals de la docència. Tenim un sistema educatiu de referència per a la resta de comunitats autònomes i també a nivell europeu”.

El Pere Martell té 22 títols formatius, dels quals 9 són de formació dual, és a dir, d’aprenentatge tant al centre com en una empresa i, precisament, aquesta relació amb el teixit de la ciutat de Tarragona fa que aquest institut sigui un referent. Una de les primeres empreses amb qui es va ajuntar el centre va ser amb Repsol i el 2009 van iniciar un projecte fruit de veure quines eren les necessitats de la indústria i com hi podia col·laborar l’institut. Darrere d’aquesta bona entesa han vingut molts més convenis. El director també destaca que l’institut va ser pioner en les energies renovables i remarca que “avui dia només hi ha dos centres amb aquests estudis”.

ÁNGEL L. MIGUEL, DIRECTOR DE L’INSTITUT PERE MARTELL, DIU QUE “TENIM UNA  FORMACIÓ PROFESSIONAL MODÈLICA”

Ángel L. Miguel té clar que la formació professional és “una via d’èxit”. Explica que abans veia aquest aprenentatge com un camí de futur però destaca que ara el veu de present. “L’itinerari de Secundària, Batxillerat, Cicle de Grau Superior i Universitat ho està petant”, assegura. Els estudis de Cicle Mitjà i Cicle Superior sovint van lligats a alumnes que durant la Secundària no han aconseguit treure bones notes i també aquells que, finalment, no l’han pogut aprovar, però Miguel vol deixar clar que a banda d’aquests dos recorreguts, també hi ha gent que utilitza la formació professional per accedir a la Universitat.

“Un alumne que tingui el Batxillerat, si després fa un Grau Superior, li permet consolidar i augmentar la seva qualificació. En canvi algú que passa del Batxillerat a la Universitat, sinó l’acaba, no té res”, argumenta Miguel, que afegeix: “Qui ve a estudiar aquí, a la primera setmana ja sap de què anirà aquell ofici, en canvi, a vegades, a la Universitat el primer any no saps ben bé què fas en aquell grau”.

Un alumne del Pere Martell en un taller de mecànica amb peces de cotxe. Foto: Nil Morato.

Un altre dels punts a favor de la formació professional és l’aprenentatge en les empreses, que ja estableix el primer contacte amb el món laboral i dóna un “plus” a la carrera. “Fer el Grau Superior té un reconeixement de crèdits a la Universitat, que sumada a l’experiència professional, un cop acabis la carrera, et dóna un perfil que avui dia està molt ben valorat”, sentencia el director de l’Institut Pere Martell.

Ángel L. Miguel porta 32 anys de docència a la formació professional. El primer any va estar a l’Institut Baix Camp, a Reus, el segon a Montblanc, els següents 10 al Comte de Rius i, finalment, en porta 20 al Pere Martell, dels quals, els últims onze com a director. Miguel destaca que abans de ser director va poder passar per tots els llocs de treball del centre, quelcom que li ha donat una visió més global per exercir-ne la màxima responsabilitat.

LA GENERALITAT L’HA CONCEDIT EL PREMI DEL CONSELL CATALÀ DE FP PER LA SEVA TRAJECTÒRIA

Recentment, la Generalitat va destacar la trajectòria d’Ángel L. Miguel, atorgant-li el premi del Consell Català de Formació Professional. “És un premi a la trajectòria individual però és compartit. Als meus companys els deia que havia tingut l’oportunitat de créixer professionalment i personalment en aquest centre i per tant volia compartir el reconeixement amb totes elles i tots ells”, assenyala.

Miguel, en el moment de recollir el premi del Consell Català de Formació Professional. Foto cedida.

Miguel creu ha rebut aquest premi pel contacte amb l’empresa. Ell va començar a finals dels 80 a contactar amb el món laboral, aleshores les pràctiques encara eren voluntàries. Un altre dels aspectes que creu que han decantat la balança al seu favor és la formació de professorat. “Quan les pràctiques es van convertir en obligatòries van implicar que hi hagués una figura nova, el tutor de pràctiques. Jo vaig començar amb un grup de formadors a elaborar materials per a poder fer l’ensenyament d’aquests docents”, destaca. I conclou: fer les pràctiques obligatòries va ser un “encert” perquè d’aquesta manera la formació professional i les empreses van lligades de la mà i formen persones adequades a les tasques de cada lloc de treball.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *