Carregant ...

“Cal fer servir el potencial de la URV per trencar barreres”

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Els alumnes del curs, després d’un taller al laboratori de química. Foto: Toni Cabanillas

“Tenim ganes d’aprendre, d’aprofitar cada dia i de millorar la nostra societat”, m’explica el Manel Zaragoza encara amb la bata blanca. Ell és un dels quinze joves del territori que formen part del projecte Inserlab, un curs per a la inserció sociolaboral de persones amb discapacitat intel·lectual que enguany estrena la URV. El Manel té vint anys i encara no té clar a què es voldria dedicar, tot i que li agrada en especial el món de la mecànica. Aquest curs l’ajudarà a obrir portes.

El curs engloba propostes acadèmiques de diferents àmbits per tal que tots els usuaris trobin la seva vocació entre un ventall ampli. “Cerquem un equilibri entre els seus interessos i la manera d’adaptar les seves capacitats”, explica la Teresa Torres, coordinadora del projecte. Els alumnes desenvolupen tallers de mecànica, química, primers auxilis o cures i emprenedoria. “A partir d’aquí, ells decideixen la seva orientació en funció de les seves inquietuds, i amb el suport de tutories personalitzades”, comenta Torres.

LA URV ESTRENA ENGUANY UN CURS ADREÇAT A JOVES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL

Són joves entre els divuit i els trenta anys, i l’objectiu del projecte és afavorir la seva inserció social i, en especial, laboral amb les millors garanties i condicions possible. “Fem una crida a les empreses del territori a què ens coneguin i a què no es conformin amb el llindar legal, sinó que vagin més enllà de complir la llei”, assenyala, en referència a les condicions laborals dels joves.

Avui és dia de taller de química, i ens citem al laboratori 05 de l’ETSE, al Campus Sescelades. “Alguns dies com avui fem laboratori, però d’altres ens toquen activitats com informàtica”, comenta la Laura Amat, també estudiant del curs. Les seves preferides són les sessions de primers auxilis, i les classes de gestió emocional. El curs, de 300 hores de durada, va començar al novembre i s’allargarà fins al mes de maig.

Els joves desenvolupen activitats diferents per descobrir els seus interessos. Foto: Inserlab URV

“La Universitat té un gran potencial que cal fer servir per trencar barreres”, explica la coordinadora del projecte. “No té sentit limitar l’estructura de la URV a un únic perfil d’estudiant”, afegeix la Teresa. “Cursos com aquest han de servir per obrir camí, per aconseguir una normalització i integració real també en l’entorn dels centres universitaris”, sentencia.

Tarragona és pionera, però Torres demana que el model s’expandeixi a la resta de centres del país. La iniciativa està impulsada per la Càtedra d’Inclusió Social de la URV —amb el professor Àngel Belzunegui al capdavant—, i el seu finançament va a càrrec de la Fundació ONCE, amb el suport del Fons Social Europeu. Per als quinze joves, és totalment gratuït. “La nostra intenció és dotar-lo de continuïtat, sempre i quan tornem a disposar dels recursos necessaris”, avança Torres.

LA URV ÉS LA PRIMERA UNIVERSITAT DEL PAÍS QUE APOSTA PER UN CURS COM AQUEST

El Pau, tímid, s’afegeix a la conversa a les darreres taules del laboratori. “Per a nosaltres, això suposa una oportunitat molt important”, valora. També participen a la vida habitual dels campus, o participen d’activitats extraacadèmiques de la URV com els castells o els concerts de l’Aula de Música. “La majoria no ens coneixíem, però ens hem convertit en una pinya, en una família”, afegeix.

“Els alumnes estan demostrant un alt nivell de responsabilitat i actitud davant l’aprenentatge”, confessa la Teresa. No amaga la seva satisfacció, però sap que és una cursa de fons i que l’objectiu real els espera a la sortida del curs. “La URV assumeix el compromís envers la sensibilització, però no ens podem limitar al nostre entorn reduït”, entén. Una primera passa —necessària— d’un camí llarg cap a la plena inserció sociolaboral, però del qual la URV no es pot desentendre. De fet, com a capital del coneixement i el potencial acadèmic de la ciutat, demostra que és qui està cridat a liderar-ho.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *