Després d’una intensa jornada laboral, una vintena de mestres de l’escola Pràctiques allarguen la tarda fins a les 7 amb una sessió on fan d’alumnes. Participen d’una iniciativa que mira de respondre algunes d’aquestes preguntes: Com afrontar situacions de crisi a l’aula? Com apropar-se a un alumne enfadat? Com tractar un infant a qui cap cosa el motiva? Com crear espais de benestar a l’aula?
Raquel Martínez, exdirectora de l’escola Solc, mestra d’educació especial i atenció a la diversitat, dirigeix la sessió amb els col·legues de professió. La seva iniciativa, El despertador d’il·lusions, es reparteix en cinc trobades al llarg del curs. L’objectiu principal és “analitzar conductes, oferir eines als mestres per arribar al cor dels alumnes, entendre la diversitat i disposar d’una estratègia específica per a infants amb necessitats especials”, afirma.
RAQUEL MARTÍNEZ OFEREIX EINES ALS MESTRES DE L’ESCOLA PRÀCTIQUES PER “ARRIBAR AL COR DELS ALUMNES”
A l’aula del Pràctiques s’apren a respirar davant de situacions d’estrés i es parla sobretot d’emocions. La Raquel (Salamades, a les xarxes socials) reclama que “l’alumne connecti amb emocions perquè ens donen informació i avaluen si les coses van bé”. Les emocions que afavoreixen l’aprenentatge dels nens són la curiositat, la sorpresa, l’alegria i la seguretat, entre d’altres.
“Hi ha infants que no tenen cap necessitat emocional coberta”, alerta la Raquel. “I l’estat emocional del mestre pesa molt perquè és el referent del grup”, afegeix. Així que a les sessions de tarda del Pràctiques es tracta molt de com detectar i cobrir les necessitats de cada alumne i de com crear-hi un vincle emocional. Compartir és una paraula clau. Compartir mestre i alumne. “Provocar en l’infant una curiositat, un plaer, i no una obligació”.
ELS PROFESSIONALS ANALITZEN COM ATENDRE INFANTS AMB NECESSITATS ESPECIALS
L’exdirectora del Solc -hi continua fent classe a nens autistes- comenta al llarg de la sessió la importància de crear espais de benestar a l’aula, de com arribar-hi amb una enfocament positiu. “Cal ser proactius, no reactius”, assenyala als seus companys. I aquí s’obre el debat, perquè els mestres del Pràctiques alerten de la distància entre la teoria i la pràctica, i de la falta de recursos humans i materials per atendre, per exemple, un nen o nena amb moltes més necessitats que la resta.
Aquest és el primer any que Raquel Martínez imparteix aquest curs impulsat pel Centre de Recursos Pedagògics de Tarragona i reconegut pel departament d’Ensenyament de la Generalitat. “Se n’han superat les expectatives”, afirma. A l’escola Pràctiques, malgrat les dificultats del dia a dia, en fan una valoració positiva perquè hi ha inquietud pel tema i reconeixen que els mestres “no estan prou formats”.
Formadora de formadors, la Raquel també ha adreçat els seus coneixements aquest curs als companys de l’escola de Mas Enric, on és fonamental el vincle emocional amb els alumnes, interns del centre penitenciari.
Felicidades.