Carregant ...

Solc: 40 anys d’educació al servei de la diversitat

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Biblioteca de l’escola Solc. Foto: Estel Romeu.

Si alguna cosa diferencia la Solc d’altres escoles, no són els 40 anys d’història, sinó les vides que ha millorat durant aquestes quatre dècades. Denominada una escola d’educació especial, acull alumnes del Tarragonès d’entre 3 i 21 anys amb diferents capacitats funcionals. Amb 81 alumnes, 16 professors titulars, 9 educadors, 2 fisioterapeutes i 2 logopedes, l’Escola Solc és una cooperativa de serveis educatius que funciona com una gran família.

L’escola compta en l’actualitat amb més de 80 alumnes de capacitats diverses

Des que es va crear fins avui en dia, s’ha anat transformant i adaptant al temps i a les necessitats dels alumnes, ja que, segons la directora de l’escola, Blanca Mas, “va començar com un petit servei que acollia nens de Tarragona i, a base dels anys, es va consolidar com a escola”. Una escola caracteritzada per la diversitat i la voluntat d’oferir l’autonomia i la funcionalitat suficient a cada nen perquè pugui ser més independent.

La presidenta de la Cooperativa, Olivia Oncins, ho explica d’aquesta manera: “Va néixer com a resposta a les necessitats de les famílies perquè a més, en aquella època, les discapacitats no estaven tan visibilitzades com ara, ni estaven tan acceptades socialment”.

Dibuixos dels alumnes amb motiu de Sant Jordi. Foto: Estel Romeu.

El centre, que ha celebrat discretament amb un acte el seu 40è aniversari, s’organitza en dos tipus d’escolarització, la total i la compartida, segons si els alumnes també assisteixen a l’escola ordinària. A banda, hi ha dos programes alternatius: el d’habilitats, format per alumnes amb dificultats conductuals, i Petites Mirades, amb alumnes d’entre 3 i 5 anys amb Trastorn d’Espectre Autista (TEA).

Un dels factors que més ha transformat l’aprenentatge dels alumnes és la tecnologia, com els ordinadors i les tauletes, ja que afavoreixen la comunicació i la interacció. Per exemple, els alumnes que tenen dificultats motrius i no poden escriure, a través d’una tableta poden comunicar-se, prémer un botó i veure una resposta visual. Malgrat això, Oncins assegura que la base educativa és la mateixa: “Les classes, en realitat, les fem igual perquè allò més important és la relació directa amb el nen”.

Olivia Oncins: “El més important és la relació directa amb el nen”

Allò que tracten d’oferir als alumnes és “una motxilla amb les habilitats suficients perquè es puguin desenvolupar”. Agrupen els nens segons les capacitats, l’edat i el nivell evolutiu amb la voluntat que cadascú tingui aprenentatges propis alhora que un fort sentiment de grup. La presidenta de la cooperativa afirma que “s’ha de generar una dinàmica de grup i aconseguir que estigui cohesionat encara que siguin individus molt diferents, perquè tinguin identitat de grup i se’n sentin part”.

Imatge corresponent al projecte de 2016 ‘Solcant la història’, on els nens participen d’activitat d’arqueologia. Foto: Ricard Lahoz.

A més, un dels pilars de l’educació a l’Escola Solc és l’aprenentatge funcional, és a dir, ensenyar habilitats útils de la vida quotidiana. Tasques com vestir-se, desvestir-se, rentar-se les dents o cordar-se les sabates són algunes de les que aprenen els alumnes per tenir la màxima autonomia possible. Mas explica que es tracta de que “siguin capaços de fer les coses que normalment fem de manera automatitzada i que són funcionals perquè els serveixin per a la vida diària”.

Un dels objectius principals és ensenyar als alumnes habilitats per millorar la seva autonomia

Dinamisme i creativitat són dues de les habilitats que han de tenir els educadors de l’Escola, tal i com relata Oncins: “Encara que tinguis en ment els objectius del dia, els has de modificar en funció de la motivació de cada nen, ja que és la manera de connectar amb ells”. De fet, és important que els alumnes estiguin motivats, ja que és la manera de formar un grup unit i amb ganes d’aprendre.

En quatre dècades, la Solc ha agafat força fins a convertir-se en una de les quatre escoles del Tarragonès especialitzades en educació especial. Ha passat de ser una associació de pares i professionals a ser una escola, de tenir pocs alumnes a tenir-ne 85 i comptar amb teràpies i especialistes dins el centre. És una escola on la diversitat és la protagonista i on el dinamisme i les relacions personals són imprescindibles per ensenyar i per aprendre.

Festa de tardor a l’escola Solc l’any 2015, on va participar activament el ‘Fet a Tarragona’. Foto: Albert Ollés.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *