13.3 C
Província de Tarragona
Dijous, abril 25, 2024

Per què no esclata el potencial cultural de Tarragona?

Els quatre participants a l’acte que ha conduït Mònica Pagès (al centre), de la Fundació Catalunya Cultura. Foto: Ricard Lahoz.

Culturalment, Tarragona té un llarg camí per fer. És una ciutat amb un gran potencial que no es visualitza, bones iniciatives que han estat econòmicament menystingudes i un teixit associatiu que a base d’esforç i voluntarisme ha fet coses molt interessants i, sovint, ha tapat l’absència de l’administració. Una ciutat sense pla estratègic cultural, on falta comunicar més i millor el que es fa en aquest àmbit i on també falta atraure públic: local i de tota l’àrea d’influència del Camp de Tarragona.

 

Aquestes són les impressions que trec després d’assistir aquest dimarts a l’acte ‘La cultura com a dinamitzador econòmic d’un territori’, convocat per la Fundació Catalunya Cultura al Teatret del Serrallo. Una iniciativa insòlita a la ciutat que, paradoxalment, organitza una entitat força nova que treballa en el camp del mecenatge a tot el país i que ara es presenta a Tarragona.

Els sectors implicats coincideixen que falta múscul econòmic i visualització en el camp de la cultura

A la taula rodona, quatre potes: Una iniciativa cultural (el Festival Internacional de Teatre de Tarragona) amb el seu director, l’actor Joan Negrié, al capdavant. Una empresa que dona suport a la cultura (Repsol) representada per Josep Bertran, el seu director de relacions institucionals. Un gestor cultural, Jordi Bertran, i un representant municipal a través del Patronat de Turisme, amb el seu gerent Ángel Arenas. Quatre ponents que, des de diferents perspectives, coincideixen en les enormes possibilitats de Tarragona en el camp cultural i les mancances que s’hi arrosseguen des de fa anys.

L’alcalde Pau Ricomà ha obert l’acte i ha seguit amb interès les intervencions dels ponents. Foto: Ajuntament de Tarragona.

El FITT, distingit el passat setembre pel FET a TARRAGONA per la seva trajectòria, ha crescut en sis edicions en nombre d’espectacles, escenaris, activitats paral·leles, patrocinadors, públic, impacte econòmic i projecció de ciutat. Negrié ha estat el primer en esmentar Girona -present al llarg del debat- per “somiar” amb l’exemple del festival Temporada Alta i el paper que hi juguen moltes empreses com a mecenes.

Quatre ponents participen en un acte organitzat per la Fundació Catalunya Cultura

Repsol, principal mecenes de Tarragona, ha reclamat un full de ruta cultural i “acompanyament” a l’hora de donar suport a determinades iniciatives. Josep Bertran ha recordat que la seva empresa aposta per la cultura popular i tradicional, i per esdeveniments que projecten Tarragona a l’exterior, com el FITT, que el va veure -diu- com un “diamant en brut” i amb moltes possibilitats de crèixer.

 

Ángel Arenas, des del Patronat de Turisme, ha remarcat que el patrimoni ha d’anar acompanyat d’altres expressions culturals modernes i contemporànies per reforçar la marca de Tarragona.  Ha recordat que Tarragona és l’única ciutat de Catalunya amb la declaració de Patrimoni Mundial i que es necessita un projecte de mirada llarga per consolidar un turisme cultural i sostenible.

Els 4 ponents i les autoritats que han participat al debat, a la terrassa del Teatret. Foto: Fundació Catalunya Cultura.

Jordi Bertran, com a gestor cultural i extècnic municipal, ha lamentat l’escassa o nul·la visualització de moltes iniciatives culturals -sovint minúscules-, la falta de múscul econòmic “que es pot revertir” (nova comparació amb Girona), i ha apostat per posar en valor el que ja es fa o crear nous projectes. Bertran, que ha mencionat l’article del FET ‘Tarragona, culturalment morta després de la Tecla?’, és partidari d’impulsar un estudi sobre l’impacte que genera i pot generar la cultura en una ciutat com Tarragona.

L’alcalde remarca el paper de la cultura com a element transformador i eix central del seu govern

L’acte l’ha seguit amb atenció l’alcalde i regidor de Cultura, Pau Ricomà, que ha deixat constància d’algunes realitats i intencions: el problema d’una ciutat fragmentada, la necessitat de generar dinàmiques culturals a tots els barris, la millora dels equipaments culturals, la potenciació de la indústria del sector, la projecció de festivals que fins ara “han sobreviscut amb molta precarietat”, i l’objectiu d’arribar a un àmbit d’influència de mig milió de persones.

 

Bones intencions i moltes coincidències en el diagnòstic i les conclusions d’un acte que suposa la presentació de la Fundació Catalunya Cultura a Tarragona. Una entitat que, en paraules del seu patró, Xavier Gramona, vol “consolidar les aliances dels mons empresarial i cultural” a través d’un “Mercat” on es trobin projectes culturals i empreses susceptibles de poder col·laborar-hi.

 

El debat d’aquest dimarts deixa constància que a Tarragona, la Fundació i els tots els sectors implicats en cultura, hi tenen molta feina.

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here