16.2 C
Província de Tarragona
Diumenge, abril 21, 2024

En tren, anem enrere

Tren de llarg recorregut al costat d’un comboi de mercaderies a l’estació de Tarragona. Els Euromed ja no hi circularan a finals d’any. Els de mercaderies, sí. Foto: Ricard Lahoz.

Ara es confirma allò que es venia especulant des de fa temps. L’estació urbana de Tarragona perd més de la meitat dels trens de llarg recorregut: només hi passaran els Talgo; en canvi, els Euromed que comuniquen la ciutat amb València i Alacant es traslladen a l’estació de l’AVE a La Secuita. Això vol dir passar de les 28 circulacions diàries actuals a només 12. De moment, es mantenen els 54 trens Regionals i de Rodalies que hi circulen.

Es confirma que l’estació de Tarragona perd més de la meitat dels trens de llarga distància

Abans de Nadal, la posada en marxa del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i La Secuita  suposarà una retallada important del servei ferroviari al Camp de Tarragona. Una amenaça que les entitats que promouen el transport públic ja havien advertit fa anys i que ara es constata, davant l’aparent silenci i desinterès de les administracions i de la societat civil. Paradoxalment, grans inversions de l’Estat suposen un pas enrere per Tarragona, però també per Salou i Cambrils (on es tanquen les estacions urbanes) i la parada de Port Aventura.

Les plataformes que defensen el transport públic critiquen la retallada de serveis

Que passin menys trens de llarg recorregut per la saturada línia Tarragona – Sant Vicenç de Calders podria tenir, de rebot, un efecte positiu: hi hauria més espai disponible per fer circular més combois de mitja distància i millorar el temps del trajecte Tarragona – Barcelona. Però aquest procés arriba en plena construcció del tercer fil, un fet que encara pot perjudicar més la qualitat del servei de passatgers per la línia de la costa.

Abans de Nadal es consumarà “un desastre” en el mapa ferroviari del Camp de Tarragona

Tot plegat, és una enorme absurditat. Un desastre, sense pal·liatius, per la manca de previsió, planificació i unitat del territori. Un desori, fruït de les actituds de curta volada dels ajuntaments del Cap de Tarragona, la Generalitat i el ministeri de Foment, que s’ho ha mirat de lluny i rentant-se les mans.

 

I aquest despropòsit s’ha consumat davant la passivitat de la societat civil. Sort de la Plataforma del Transport Públic (PTP) i de la Plataforma per la Defensa d’una Ferrocarril Públic i de Qualitat (pdf.camp), que han anat denunciant -amb pocs recursos- la falta de visió de conjunt dels responsables polítics.

 

El resultat? Més mercaderies per la costa i els nuclis urbans i més passatgers lluny de les principals poblacions del Camp de Tarragona. El pitjor model possible. Serà possible revertir la situació?

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here