Carregant ...

El pont mòbil del Port s’obre al públic

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vista del pont aixecat, des de l’interior. Totes les fotos del reportatge són de Jan Magarolas.

Port de Tarragona. Un vaixell de més de vint metres d’alçada vol accedir a l’interior de la marina interior i un immens pont vermell li barra el pas. Per sobre hi passen contínuament vehicles, la majoria camions, i no sembla pas possible que el pont s’hagi de moure ni un mil·límetre. Tocarà esperar.

“Fa vint anys de la inauguració del Pont mòbil, i des de llavors ningú n’ha vist l’interior”, explica Josep Maria Cruset, president de l’Autoritat Portuària de Tarragona. Les instal·lacions, dins un recinte duaner, fa que l’accés sigui restringit a persones alienes. Però per celebrar els 150 anys de la Junta d’Obres del Port de Tarragona, l’interior del Pont mòbil s’obrirà al públic dos dies del mes de març.

Amb motiu dels vint anys del pont, els diumenges 1 i 29 de març es podrà veure per dins

El vaixell espera el senyal que el permeti entrar a la marina interior. Al centre de control de la Policia Portuària reben l’avís que el Pont mòbil s’ha d’enlairar per donar la benvinguda a un nou vaixell i fan sonar les sirenes d’avís. Al mateix temps s’activa tot un dispositiu especial que garanteixi la seguretat dels vehicles i dels operaris del Port.

El procés es repeteix diàriament: “Un cop per veure que el mecanisme funciona i dos o tres cops més al dia per l’accés de vaixells”, explica Cruset a una munió de periodistes i fotògrafs d’una vintena de mitjans. Atrets –sobretot- per l’interès de conèixer un espai tan desconegut com inaccessible, escoltem amb atenció les indicacions del president del Port.

L’interior del pont, que el públic podrà veure el mes de març.

També ens acompanya la Policia Portuària, que ja ha activat els semàfors vermells: un a la calçada que corona el Pont i que impedeix el pas dels camions i l’altre arran de mar, pels vaixells. Un cop el Pont és desert i les condicions de seguretat són les òptimes es rep l’avís d’accionar el mecanisme que aixeca el gran Pont mòbil del Port. Des del Moll de Costa l’espectacle de veure dues pales de ferro de grans dimensions (uns 86.000 quilos) és impressionant, però veure-ho de prop és increïble.

Cinc minuts tarda l’operació d’obrir el pont, deixar passar el vaixell i tornar a tancar-lo

A l’interior de la sala de màquines, tres bombes hidràuliques (tot i que amb una de sola ja funciona) posen en marxa la infraestructura. Dos pistons per cadascuna de les fulles del Pont s’accionen amb un so estrepitós. Automàticament, un soroll elèctric de ferro en moviment indica que el procés ja no té marxa enrere i que el Pont s’està aixecant. Des dels passadissos interiors es veu com el sostre comença a girar molt lentament i provoca les primeres goteres d’aigua. La llum del sol il·lumina l’espai i, finalment, les pales queden pràcticament verticals. El tram de carretera que habitualment es troba en posició horitzontal ara és una placa de formigó amb una línia blanca discontínua que la travessa de dalt a baix i una barana que ha perdut tota funció.

Camió circulant pel pont.

Un cop obert el pas, el vaixell que estava esperant pot entrar, però el dispositiu no s’ha acabat. Des del Moll de Costa, l’estampa del pont obert, com si tingués els braços amunt, és de postal. Un cop donada l’ordre, el mecanisme s’activa per repetir el procés a la inversa. Les grans fulles de ferro i formigó roten, pesades, sobre el seu propi eix i es recol·loquen a l’estat original horitzontal, i aquest cop, l’esquerra s’encaixa a la dreta. Cessen les goteres i el rugit dels vehicles de gran tonatge torna a inundar els passadissos interiors del Pont fent tremolar l’estructura: l’operació s’ha completat amb èxit.

Vista del pont des del Moll de Costa.

En total, menys de cinc minuts que han servit per acumular una llarga cua de camions a banda i banda del Pont mòbil. Avui es calculen que en passen diàriament un miler. Precisament aquests camions circulaven ara fa més de vint anys pels barris del Serrallo i Torres Jordi i en destorbaven el descans. Amb la inauguració del Pont mòbil, a finals del 1999, el Serrallo va recuperar l’ambient i la façana marítima va canviar per sempre més.

L’obertura del pont, fa vint anys, va suposar la transformació del Serrallo

Amb les dues dècades de la inauguració del Pont mòbil, el Port de Tarragona convida el públic a visitar les seves instal·lacions: les sitges, les pedreres, les terminals,… L’1 i el 29 de març, prèvia reserva, els tarragonins i tarragonines tindran l’oportunitat d’accedir a l’interior del Pont mòbil i conèixer el funcionament d’una infraestructura tan potent com la porta d’entrada al Port de Tarragona.

Places limitades amb reserva prèvia a:  arxiu@porttarragona.cat

Expectació mediàtica.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *