9.1 C
Província de Tarragona
Dimarts, març 26, 2024

El ‘Fet’ a casa (8): Venent Tarragona als primers turistes

Cartell de la 1a Exposició de Turisme de Tarragona que es va celebrar el 1936. Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona.

De turistes no n’hi ha hagut sempre. Fins a principis del segle XIX, com a molt hi havia viatgers, és a dir, membres de la noblesa amb poca feina que visitaven les ciutats europees per amarar-se de la cultura i també per prestigi social, en un moment en què molt poca gent s’ho podia permetre. A Tarragona en van arribar uns quants, d’aquests viatgers (Alexandre de Laborde, el baró Taylor, Émile Bégin…), i alguns d’ells fins i tot van deixar plasmada la seva visió de la ciutat en llibres de viatges, que es podrien considerar com els antecedents de les guies turístiques.

La fotografia va ser una de les principals eines de promoció des de finals del segle XIX

Això comença a canviar a mitjans del segle XIX, quan la Revolució Industrial fa que evolucioni l’organització del treball, de manera que el temps lliure, que fins llavors es limitava a les classes més privilegiades, es va estenent cap a les capes burgeses de la societat. És en aquest moment quan sorgeixen noves formes d’ocupar aquest temps d’oci, com l’esport i, especialment, el turisme, que no trigarà gaire a entendre’s com una oportunitat econòmica per a Tarragona. No és estrany, doncs, que aviat es comencin a veure les primeres iniciatives de promoció de la ciutat.

Fulletó editat pel Sindicat d’Iniciativa i Turisme els anys vint del segle passat. Biblioteca Hemeroteca de Tarragona.

Aquesta voluntat de donar a conèixer els primers destins turístics té la fotografia, que llavors també es comença a desenvolupar, com una de les principals eines de promoció. Així, la fotografia va substituint de manera progressiva els gravats dels primers llibres de viatges, actualitzant la imatge que es vol donar de Tarragona, compaginant “el passat romà i medieval amb la possibilitat d’una nova era”, amb paraules de la historiadora Elena de Ortueta. Com es pot veure, els relats turístics de la ciutat no han canviat gaire des de llavors.

Les postals i les guies són les primeres eines que s’utilitzen per donar a conèixer el patrimoni de la ciutat

Les postals són potser un dels exemples més paradigmàtics d’aquest ús de la fotografia per projectar la imatge de Tarragona; i també dels més primerencs, perquè el 1871 el fotògraf Julio Ainaud ja va passar uns dies a Tarragona per fer fotografies de les vistes a la ciutat i dels principals monuments. Quatre anys més tard, aquestes imatges es van reunir en un petit àlbum acordió de postals, editat per la casa Laurent de Madrid amb el títol de 12 vistas de Tarragona, que, a la vegada que servia perquè els primers turistes que visitaven la ciutat se l’emportessin a casa de record, donava a conèixer els principals atractius de Tarragona quan l’ensenyaven a les amistats.

Fulletó editat el 1931 amb diferents indrets de la ciutat. Biblioteca Hemeroteca de Tarragona.

Aquestes postals conviuen amb les guies de la ciutat, les primeres de les quals es remunten a finals del segle XIX, com la Guía oficial de Tarragona y su provincia de José Collazo, editada el 1888. No obstant això, aquestes primeres publicacions es poden considerar més aviat un recull de dades pràctiques per moure’s per la ciutat, i no és fins al 1906 quan Luis del Arco, cap de la Biblioteca de Tarragona, edita la Guía artística y monumental de Tarragona y provincia, amb què es fa explícita la importància de donar a conèixer el patrimoni de la ciutat com a valor per atreure visitants. Resulta curiós, però, que aquesta guia vagi adreçada a artistas y viajeros: el concepte de turista trigarà una mica més a consolidar-se en l’imaginari.

Cartell de les festes de Santa Tecla de 1878. Biblioteca Hemeroteca Municipal.

D’aquesta manera, ja des de finals del segle XIX es veu cada vegada més clara la necessitat de promoure el turisme a Tarragona, i l’Ajuntament aviat en pren consciència. A més del patrimoni, però, el consistori de seguida veu les festes de la ciutat com una oportunitat per atreure més visitants, i el 1878 ja comença a editar uns cartells de les festes de Santa Tecla, amb el programa d’activitats, que envia a diferents poblacions i, especialment, a estacions de ferrocarril de Catalunya, ja que s’oferien rebaixes en els preus dels bitllets per assistir-hi.

Amb la creació del Sindicat d’Iniciativa i Turisme el 1910 es generalitzen les campanyes de difusió turística

Tot i aquestes primeres iniciatives municipals, la societat civil tarragonina creu que cal impulsar encara més la promoció turística de la ciutat, així que l’any 1910 neix la Societat d’Atracció de Forasters i Turistes de Tarragona, que posteriorment es coneixerà com el Sindicat d’Iniciativa i Turisme. Aquesta entitat s’emmiralla en d’altres de similars que a finals del segle XIX van començar a sorgir per tot Europa per promoure una indústria turística que encara estava a les beceroles.

Cartell de la Setmana Santa de 1929. Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona.

Així doncs, el Sindicat d’Iniciativa ja marca en els seus estatuts uns objectius clars de cara a aquesta promoció, a través de l’organització d’activitats com ara concursos, exposicions, etc., per atreure més visitants a la ciutat, la creació d’uns serveis turístics llavors encara inexistents o la publicació de cartells, postals, mapes i fullets. De fet, una de les primeres actuacions del Sindicat d’Iniciativa és la publicació d’una nova versió de la guia de Luis del Arco del 1906, de la qual se’n van distribuir nombroses còpies per les primeres oficines de turisme que es començaven a obrir tant a l’estranger com a l’Estat.

Els cartells de les festes de Santa Tecla i Setmana Santa ajuden a promocionar Tarragona

L’auge econòmic dels anys 20 suposa una oportunitat per al turisme, i també a Tarragona, amb la inauguració de nous establiments hotelers i la millora dels mitjans de transport. El Sindicat d’Iniciativa es consolida en aquesta època, amb l’organització l’any 1921 del Segon Congrés de Turisme de Catalunya, que reuneix més de dues-centes persones a la ciutat i que té molt clar el paper del patrimoni arqueològic com a element vertebrador de la indústria turística tarragonina.

Cartell de les festes de Santa Tecla de 1933. Biblioteca Hemeroteca Municipal.

Aquesta tasca important que du a terme el Sindicat d’Iniciativa fa que l’Ajuntament de Tarragona el vegi com un col·laborador imprescindible en la creació d’una Secció Municipal de Propaganda i Informació Turística, l’any 1929: a partir d’aquest moment, societat civil i Administració local treballaran de costat per promocionar turísticament la ciutat, i els cartells de Setmana Santa d’aquell mateix any, amb il·lustracions del llavors professor a l’Escola d’Art Francisco Cidón, són una d’aquestes primeres iniciatives conjuntes. Aquesta col·laboració també es donarà amb el Patronato Nacional de Turismo, creat el 1928 per promocionar l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929, per a la qual s’editarà el cartell “Tarragona, ciudad de monumentos romanos”, amb una il·lustració d’estil noucentista de la Torre dels Escipions.

El 1932 s’obre a la Rambla Nova la primera oficinal municipal de turisme

Aquesta missió de difondre turísticament la ciutat de Tarragona anirà desenvolupant-se encara més als anys 30, amb l’edició de nous fullets, sovint en diferents idiomes per arribar al públic estranger, i que també incorporaven les platges i el clima de Tarragona com a atractiu turístic. Aquest material de promoció va il·lustrat amb imatges de fotògrafs de renom com Pelai Mas i Marius von Bucovich, que es faran servir per donar a conèixer nous espais de la ciutat, com el Passeig Arqueològic, urbanitzat l’any 1932.

Aquest mateix any s’obre a la Rambla Nova la primera Oficina Municipal de Turisme, amb l’objectiu de donar informació turística als visitants de la ciutat, però la culminació d’aquesta difusió arribarà el juny de 1936, amb l’organització de la Primera Exposició de Turisme de Tarragona. Malauradament, la Guerra Civil que començarà un mes després de l’exposició estroncarà, com tantes altres coses, tota aquesta tasca de promoció turística que havia començat més de cinquanta anys enrere. No serà fins força anys més tard que es podrà reprendre però de manera molt diferent, amb la vista posada en un incipient turisme de masses que res tindrà a veure amb els primers viatgers que van visitar Tarragona.

Pineda Vaquer
Pineda Vaquer
Historiadora
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here