Advertisement Advertisement
Carregant ...

El salt endavant del 061 en temps de pandèmia

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

La doctora Giovanna Turata, a la sala del 061 CatSalut Respon a l’edifici de l’autovia Tarragona – Reus. Foto: cedida.

Giovanna Turata és metgessa i cap de torn al 061 CatSalut Respon, en una de les sales habilitades de l’edifici 112, a l’autovia Tarragona – Reus. A cada torn li acompanya un altre facultatiu i dues infermeres, a més del coordinador i l’auxiliar de coordinació. Des de fa unes setmanes, l’equip s’ha reforçat amb un psicòleg per donar resposta a un augment considerable de les trucades telefòniques per temes d’ansietat, depressió i altres patologies derivades de la situació de confinament.

La doctora Giovanna Turata explica la seva experiència al telèfon durant la crisi sanitària

La Giovanna explica que la incorporació del psicòleg és la novetat més recent a un servei que ha tingut un gran protagonisme en el moment àlgid de l’arribada del Covid-19 al nostre pais. “Ningú s’ho esperava -reflexiona- i ha estat molt dur, molt estressant”. Tant que els mateixos treballadors del 061 disposen d’un servei de suport psicològic per gestionar milers de consultes diàries de persones majoritàriament angoixades.

CatSalut Respon incorpora psicòlegs per tractar l’increment de consultes de salut mental

Ara el ritme de consultes per coronavirus ha baixat, però durant unes setmanes, a partir del 9 de març, el telèfon es va col·lapsar. “Primer van arribar un allau de dubtes i preguntes per saber què calia fer per no contagiar-se, però després  -recorda la metgessa- el 99% de les trucades eren de persones que tenien possibles símptomes, com ara tos, febre, maldecap o problemes per respirar”. En torns de dotze hores, ella es dividia la jornada en sis hores d’atenció directa al ciutadà i sis hores de cap de torn supervisant altres emergències.

El telèfon 061 es va col·lapsar durant unes setmanes per consultes sobre el coronavirus. Foto: cedida.

A la sala de Reus del 061 CatSalut Respon (que depén del Servei d’Emergències Mèdiques) es reben trucades del Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre, Lleida i Alt Pirineu. La doctora Turata, que porta 10 anys en aquesta feina, no dubta en assegurar que “ha estat l’experiència professional més dura perquè ens enfrontàvem a situacions desconegudes i costava donar-hi resposta”. Creu, però, que la crisi “demostra que som més forts del que pensàvem”.

Tot i el col·lapse pel coronavirus, la ciutadania ha estat “comprensiva” amb els gestors del 061

Arran de la pandèmia, assegura, la ciutadania “respon més comprensiva, molt positivament i amb agraïments”. Per por anar a l’hospital o per altres raons, la gent ha entès el col·lapse del 061 i que s’hi estaven deixant la pell. “No hem notat hostilitat en els dies més durs. Ara la ciutadania valora millor el servei”, proclama la Giovanna. Hi ha hagut reforços de personal i tecnològics, que han permès incrementar el nombre de canals d’entrada de trucades.

L’experiència ha estat frepant i deixa algunes lliçons, segons la metgessa: la capacitat d’adaptació als protocols que canvien a diari; la consigna per mantenir els pacients a casa si no és estrictament necessari enviar-los a un CAP o a un hospital; i la constatació que moltes patologies es poden tractar sense anar a un centre sanitari.

El coronavirus també deixa una conclusió, a parer de la Giovanna: “El 061 s’ha fet més conegut i accessible per moltes patologies que no són urgents. A més de gestionar infarts, ictus i accidents greus, cada cop tenim més consultes demanant consells”. El futur del telèfon del CatSalut Respon passa per aquí.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *