Carregant ...

El confinament en alumnes amb diversitat funcional

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Alumnes de l’escola Solc, en una activitat realitzada abans del confinament. Foto: cedida.

“Al principi no sabíem ni quan podríem tornar a obrir”, explica Blanca Mas, directora de l’Escola Solc, un centre d’educació especial que acull infants i joves d’entre 3 i 21 anys amb diversitat funcional. La Covid-19 ha trasbalsat molt seriosament el calendari educatiu, i les escoles especials han estat unes de les principals afectades. I el més primordial, donades les circumstàncies, no era mantenir l’aprenentatge ni l’ensenyament, tal com explica Mas, sinó “l’acompanyament emocional a les famílies”.

Els professionals de l’escola Solc expliquen que han fet front a la crisi amb una atenció personalitzada

Com tots els centres educatius del país, l’Escola Solc es va trobar fa tres mesos davant d’un repte de grans dimensions pel qual ningú estava preparat. D’un dia per l’altre, l’ordre del Govern obliga a tancar tots els centres, independentment de la seva naturalesa. I salten les primeres preguntes: com s’educa en la distància? Què aprenen els infants, sense el contacte amb d’altres infants? Què hem de fer per suplir la separació física i les diferències?

La prioritat dels mestres ha estat acompanyar emocionalment els nens i les famílies

A l’Escola Solc, situada al Complex Educatiu,  ho van tenir clar des del principi. Sense perdre de vista l’escala de necessitats diferents que tenen cadascú dels seus alumnes, els professionals van preparar-se a cuita-corrents perquè les conseqüències de la pandèmia fossin les mínimes en unes criatures que necessiten més atenció. Pilar Domènech, subdirectora del centre, explica que sempre han buscat “el benestar dels infants i les famílies, que siguin feliços i que puguin formar part de la comunitat on viuen”, i així ha estat durant el confinament.

Un dels nens de l’escola acarona un gos. Foto: cedida.

Ho explica en una videotrucada del FET amb fins a set professionals del centre, el mètode que els ha servit per mantenir el contacte amb les famílies. Als nivells superiors “van salvar la situació amb les videoconferències setmanals, sempre en funció de les necessitats”, diu Elena Gómez, tutora i coordinadora dels adolescents del centre. “Alguns alumnes, no tots, s’hi van adaptar molt bé, però no substituiria mai una classe en directe, presencial”, assegura Gómez. Les circumstàncies els han obligat a canviar els mètodes, però el contacte sempre ha de ser part fonamental de l’educació dels més joves.

La pandèmia els ha obligat a canviar mètodes, però diuen que no es pot educar en la distància

I és que els diferents nivells de necessitats amb els que treballen a l’Escola Solc els han obligat a mantenir un tracte personalitzat per cadascun dels alumnes del centre, sobretot pels més petits. Núria Gómez, logopeda, i Raquel Martínez, coordinadora d’educació infantil, reconeixen que en aquestes edats és difícil mantenir el nen davant d’una pantalla. “Hem optat per les trucades individuals amb les famílies o amb molt pocs alumnes, per centrar l’atenció”, diu Gómez, que explica que ha arribat a portar material a casa d’una família amb més dificultats.

Videoconferència del FET a TARRAGONA amb un grup de professionals de l’escola Solc.

Les classes telemàtiques en edats tan joves eren inviables, tal com explica Raquel Martínez, i aviat van veure que era millor el suport emocional a les famílies. “Això ens ha obligat a dissenyar diferents estratègies en funció de les dificultats” per tal de personificar al màxim una atenció que no pot faltar mai, diu Martínez. Aquest tractament tan individualitzat és el mètode que ha trobat l’Escola Solc per fer front a la distància, i s’ha demostrat adequat.

L’escola ha realitzat contactes individuals amb les famílies o amb molts pocs alumnes

Però fins i tot això ha estat font de problemes pel personal del centre. Serapi Colombo, professor, recordava les dificultats a l’hora de contactar amb famílies: “Ens ha costat  horrors en alguns casos”, tot hi haver-ho intentat amb trucades o conferències. Fins i tot la feina del fisioterapeuta del centre, Josep Vallverdú, es va veure afectada en aquest sentit, enviant propostes lúdiques per mantenir l’activitat física. “Com has de demanar que les famílies facin unes tasques per les quals no estan preparades?”, es pregunta Vallverdú. Amb tot, assegura que han aconseguit millorar els vincles familiars.

Aquest divendres acaben el curs amb una videotrucada de grup i un esmorzar

En aquest futur pròxim on ja s’està aplicant la “nova normalitat” i on segueix present el fantasma d’un rebrot, Pilar Domènech demana més atenció en aquests tipus de centres, “no desvirtuar l’educació ni allunyar els infants de ser això: infants”. Els nens i nenes, joves i adolescents, tenen més ganes que mai de tornar a l’Escola Solc, on els espera una normativa adaptada a les característiques de cadascú i una educació que haurà de ser reconceptualitzada a partir d’ara: “No es pot educar un nen a distància, els infants han d’estar en contacte!” Però mentrestant, aquest divendres faran una videotrucada conjunta, tots els alumnes i professors, amb un bon esmorzar i música de fons: la millor manera d’acabar el curs!


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *