Advertisement
Carregant ...

En risc la continuïtat del programa Inserlab

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Alumnes del curs INSERLAB a la cafeteria del campus URV. Foto: cedida.

Perilla per falta d’inscripcions el curs INSERLAB destinat a joves amb discapacitat intel·lectual que es realitza a la Universitat Rovira i Virgili. La tercera edició del programa està previst que comenci a finals de novembre en modalitat presencial, però el procés de selecció dels alumnes ha esdevingut “una cursa d’obstacles”, en paraules de Teresa Torres-Coronas, coordinadora acadèmica d’INSERLAB.

El curs necessita dotze alumnes amb discapacitat intel·lectual per posar en marxa la tercera edició

Necessiten trobar dotze estudiants als què obliga la subvenció de la Fundación ONCE. “La segona onada del coronavirus i la por a nous confinaments fan més prudents a les famílies -explica Torres-. És comprensible, però el pla de contingència de la URV fa que els campus siguin segurs”. El curs acadèmic, de 300 hores, també rep el suport dels fons europeus i la matrícula és gratuïta.

“Molts dels joves interessats pel programa prefereixen esperar a la quarta edició. Però aquesta no existirà mai sense la tercera. Des d’aquí fem una crida per salvar aquest projecte”, proclama la coordinadora.

Les famílies tenen por a nous confinaments, però la URV fa una crida a salvar el projecte

I és que INSERLAB és un programa innovador en el camp de la inclusió i la diversitat, que té com a objectiu l’eliminació de les barreres que dificulten l’accés al mercat laboral del jovent amb discapacitat intel·lectual. Enguany ha rebut la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent.

La segona edició, afectada per l’estat d’alarma i el tancament dels campus universitaris, ha esdevingut “una oportunitat pel desenvolupament de les competències digitals dels participants, augmentar la seva autonomia i preparar-los per a un món on el teletreball està guanyant pes”, valora Teresa Torres.

Gerard Vilaplana, alumne d’INSERLAB, fent tasques al CRAI del campus Catalunya. Foto: cedida.

Per INSERLAB han passat ja 27 estudiants. Durant el curs 2019-20 la URV va inserir cinc dels estudiants com a auxiliars de biblioteca en el projecte CRAI inclusiu.  Aquesta iniciativa va ser reconeguda per la American Library Association com a bona pràctica i va permetre a tres d’aquests estudiants cobrar la seva primera nòmina.

Inserlab és un programa innovador en inclusió i diversitat, i ha rebut diversos guardons

Pels cinc participants va ser la seva primera experiència de feina en un entorn ordinari, en la modalitat de treball amb suport. Aquesta fórmula busca la integració a l’empresa ordinària de persones amb especials dificultats. Per assolir aquest objectiu la persona rep una ajuda individualitzada que proporciona la pròpia empresa.

Els estudiants de la segona edició també van fer pràctiques a la URV com agents informadors COVID-19, vetllant a la URV pel compliment de les mesures de seguretat lligades a l’actual pandèmia.

Aida Nieto i David Fuentes, estudiants de la 2ª edició INSERLAB, fent tasques d’agents informadors Covid. Foto: cedida.

Malgrat la formació rebuda, la motivació i l’actitud proactiva d’aquests joves, la crisi econòmica ha impactat en les seves perspectives d’ocupació. La taxa d’atur juvenil a l’agost a Espanya era del 48,9%. Aquesta taxa puja en el cas dels joves amb discapacitat intel.lectual que pateixen doble discriminació.

El curs passat cinc alumnes van treballar d’auxiliars de biblioteca

Davant d’aquest panorama, Torres reclama “una major implicació del teixit empresarial del Camp de Tarragona cap a la inclusió real perquè la crisi econòmica no hipotequi més el seu futur”. Per a aquest col·lectiu, “l’ocupació -més que una font d’ingressos- aporta identitat, fomenta el desenvolupament personal i incrementa les interaccions socials”.

L’experiència del programa INSERLAB a la URV demostra que els alumnes són eficients i fan les tasques amb compromís i motivació. Es fa, per tant, imprescindible salvar un curs tan important en un context de pandèmia i màximes dificultats com l’actual. Objectiu: inscriure dotze alumnes.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *