Una cinquantena d’operaris treballen a bon ritme a totes les plantes de l’edifici. Un anar i venir constant de persones i materials en la recta final de la remodelació de l’antiga seu de l’Autoritat Portuària de Tarragona. Tot es veu sota control. Es manté el calendari previst: les obres -iniciades fa divuit mesos- estaran enllestides a finals d’any. Després, caldrà condicionar l’interior de l’immoble i urbanitzar-ne l’entorn. A mitjans de 2021 estarà operatiu.
A final d’any estarà enllestida la remodelació de l’edifici, que serà operatiu al llarg del 2021
Visita d’obres a primera hora de la tarda, amb un sol confortable i una visibilitat magnífica. Ens esperen un edifici emblemàtic de Tarragona aixecat fa 40 anys i unes vistes sensacionals quan arribem a la planta superior. El guia és Daniel Vera, arquitecte tècnic i responsable d’infraestructures del Port. Ens hi acompanyen Elisabet Prat i Anna Adserà, arquitectes de l’estudi P+A encarregades del projecte, i Teresa Jacas, arquitecta de l’equip de l’APT.
El ‘Fet’ fa una visita d’obres amb les arquitectes i el responsable d’infraestructures del Port
A la planta baixa, que farà les funcions de vestíbul amb una aula de formació i zona de serveis, ja es veu que l’edifici conserva les formes geomètriques originals i elements singulars com l’escala de cargol al mig, envoltant un ascensor que, aquest sí, s’ha renovat. “S’ha treballat amb la idea de fer un edifici destinat a oficines i que fos polivalent -indica Daniel Vera- respectant el formigó i el vidre com a elements essencials” i adequant-lo a les noves normatives d’eficiència energètica, habitabilitat, comunicacions i seguretat.
L’arquitecta Eli Prat afegeix que fan servir “poca fusteria i grans vidres a la façana amb aïllaments tèrmics” i que han volgut “sanejar per dins tota l’estructura de formigó i canviar només la distribució interior per adaptar-nos a les funcions que demana el Port”. La superfície construïda és de 4.600 metres quadrats distribuïts en 5 plantes, una sota coberta i un soterrani. El pressupost de la rehabilitació supera els 4’7 milions d’euros.
Encara al vestíbul, Vera explica una decisió clau presa abans de l’inici de les obres: que totes les instal·lacions tecnològiques i tèrmiques (aparells d’aire condicionat) necessàries per posar en marxa l’edifici es traslladessin a la planta soterrània. Això ha permès alliberar la cinquena planta i que des de l’exterior l’antiga seu administrativa del Port guanyi en atractiu visual. L’immoble va quedar buit fa 10 anys quan les oficines es van traslladar al nou edifici construït al costat.
Per l’escala de cargol accedim a les plantes superiors. Les plantes 1 i 2 són del tot diàfanes. Estan pensades per llogar i es podran dividir internament en funció de les necessitats de les empreses i despatxos professionals que s’hi instal·lin. Però no són idèntiques. La 1 és igual que la 3 i la 2 és igual que la 4, segons la idea de l’arquitecte Josep Maria Garreta quan va dissenyar l’edifici a finals dels 70.
“L’edifici és molt interessant des del punt de vista arquitectònic”, subratlla Anna Adserà. “Es veu que està treballat i és un símbol per Tarragona que es veu des de molts indrets”. Per això han volgut respectar la façana, instal·lant-hi els vidres amb materials actuals que acaben amb els problemes climàtics d’abans (massa fred o massa calor), i conservant l’aspecte del formigó. “Tenim un edifici confortable -diu el Daniel- i un embolcall que el protegeix de les agressions de l’exterior”.
Les plantes 3 i 4 ja estan dividides en diversos espais per als futurs usos que els vulgui donar l’Autoritat Portuària. “Des de l’interior es veu al màxim els espais exteriors”, destaquen els responsables de la remodelació. “L’espai d’accés a les plantes al voltant de l’ascensor i l’escala era molt fosc. Ara entra llum natural a tot arreu i la distribució ha quedat endreçada”, apunta el cap d’infraestructures del Port.
A mesura que guanyem alçada es fan més espectaculars les vistes sobre la ciutat i el mar. La planta 5 suposa un canvi important: aquí trobem formes geomètriques encara més singulars, hi ha terrasses i finestres petites que substitueixen les grans vidreres de les primeres quatre plantes. Abans, era l’habitatge dels antics directors del Port. Aviat acollirà espais auxiliars de Port Control i Salvament Marítim. Fins i tot, es reserva una sala de reunions per utilitzar en cas de crisi.
I així arribem a la planta sota coberta, la que fa 6, la que acollirà els treballadors de Port Control, que ara són en un edifici al final del dic de Llevant. Un espai ampli amb grans vidreres permet contemplar totes les instal·lacions portuàries fins a la bocana. Aquí treballaran les 24 hores per torns els controladors del Port.
El sol de mitja tarda i el cel net ens regalen unes vistes que serien l’enveja d’un mirador destinat a turistes i als propis tarragonins. La volta circular a la planta et deixa bocabadat: port esportiu; platja i punta del Miracle; vies del tren; el centre de la ciutat amb la Catedral al fons; el perfil de les muntanyes que embolcallen el Camp de Tarragona; la plaça dels Carros i la part baixa; el moll de Costa; la marina Port Tarraco, el passeig de l’Escullera…
Arribar al cim té premi. Als guies de la visita, els responsables de la remodelació, se’ls veu satisfets ara que ja en veuen el final. Culminarà així un llarg procés que no va estar absent de polèmica (n’hi havia qui apostava per enderrocar l’edifici) i de propostes irrealitzables com la d’un hotel de luxe. Finalment, l’emblema arquitectònic del Port de Tarragona reneix com a espai de referència pel segle XXI.
Aquí teniu més vistes espectaculars i detalls arquitectònics d’interès: